2. apríla 2020

S príchodom pandémie koronavírusu sa život na Slovensku zmenil takmer zo dňa na deň. Bolo pre nás prirodzené chodiť za zábavou, na koncerty, na športové podujatia. Dnes sa naše potreby zúžili na udržanie zamestnania, fyzického a psychického zdravia a čakanie, kedy to celé prejde.

Vráti sa však náš život po skončení pandémie do starých koľají? Bude nás mať kto zabávať? Otázka, na ktorú dnes zrejme pomyslí málokto, no medzi podnikateľmi, ktorých živobytie ohrozuje pandémia, sú aj organizátori kultúrnych podujatí či predajcovia lístkov.

Monty Python, Lasica & Satinský a ďalší komici.
Aké boli ich prorocké rady pre časy koronavírusu?

Majitelia reštaurácií a barov museli svoje prevádzky zatvoriť a časť z nich sa snaží prežiť aspoň vďaka donáškovej službe. Podobne tak urobili aj niektoré maloobchodné prevádzky. Čo však v prípade, že váš biznis stojí a padá na tom, že sa ľudia chodia skupinovo zabávať?

Vystúpenie bez organizácie

V balíku kultúrno-zábavného priemyslu sa okrem umelcov, ktorí prišli o živobytie doslova zo dňa na deň, nachádzajú aj organizátori podujatí či promotéri. Umelci zabávajú ľudí a vypĺňajú im voľný čas živými vystúpeniami cez internet, ktoré sú, až na pár výnimiek, úplne zadarmo. Tentokrát však za vystúpeniami nestoja organizátori, produkcia, predajcovia lístkov či ďalší personál. 

Zábavný biznis začal pociťovať výpadky u nás už v časoch, keď ochorenie Covid-19 zúrilo prevažne len v Číne a začínalo sa pomaly šíriť Európou. „Rapídne nám začali klesať predaje vstupeniek, čo obvykle s blížiacim sa termínom koncertu zvykne naopak niekoľkonásobne narastať. Od začiatku marca to prepuklo do takého štádia, že sme už prakticky nepredávali takmer žiadne vstupenky,“ vysvetľuje pre Forbes organizátor koncertov Michal Očovan zo spoločnosti ProMusic.

Posledné podujatie, ktoré ešte bolo pod ich taktovkou, bol koncert skupín Papa Roach a Hollywood Undead, ktorý sa uskutočnil 6. marca v Bratislave. Kultúrne akcie sa úplne zrušili o štyri dni neskôr, no aj tak na spomínaný koncert neprišlo zhruba 10 percent ľudí, ktorí mali vopred zakúpené lístky.  

Organizátori Tomáš Kršňák a Michal Očovan z ProMusic. Foto: ProMusic

Napriek tomu, že sa ľudia rozhodli nechať vstupenky prepadnúť, o vrátenie vstupného sa podľa Očovana vo veľkej miere nezaujímali. Z pohľadu organizátora na to však ani nebol dôvod. 

Podobne ako v dovolenkovom segmente, ani tu neexistuje poistenie zo strachu pred ochorením. „Vstupenky sa refundujú všetkým ľuďom v prípade zrušenia akcie, pri presunutí na iný termín ostávajú v platnosti, respektíve je na organizátorovi danej akcie, či ponúkne možnosť vrátenia vstupného,“ dopĺňa organizátor koncertov. Ako dodáva jeho kolega Tomáš Kršňák, ktorý spolu s Michalom zastrešuje aj predaj lístkov TicketLive, vracanie peňazí za lístky môže byť niekedy poriadne náročné.

Kaviarne zívajú prázdnotou. Hľadajú pomoc a ponúkajú kávu dopredu

Tak ako cestovné kancelárie zaplatia zálohu z peňazí od klientov hotelom v zahraničí, organizátori musia pokryť niektoré náklady spojené s podujatím vopred. Aby sa vstupné mohlo zákazníkom refundované v plnej miere, zálohy musí vrátiť napríklad aj promotér koncertu. „Absolútne zrušenie takéhoto počtu podujatí by však bola, vo viacmesačnom horizonte, likvidačná záležitosť pre celý segment. Myslím, že presne teraz je ideálny čas pozrieť sa na to, koľko ľudí zamestnáva a živí kreatívny priemysel,“ dopĺňa Kršňák. 

Neexistujúce poistenie

Zároveň však dvojica dodáva, že pre zákazníkov existuje možnosť pripoistenia vstupenky v prípade, že sa zákazník nemôže zúčastniť podujatia či už z dôvodu choroby alebo iného neočakávaného dôvodu. Organizátori takúto možnosť nemajú. Na Slovensku podľa ich slov neexistuje poistný produkt, ktorý by podobné firmy chránil pred rušením podujatí z dôvodu pandémií. 

Šéf Martinusu Michal Meško: Hľadáme riešenia,
ktoré majú fungovať nielen počas korony

Ako už Kršňák naznačil, ak by prebiehajúca situácia trvala niekoľko mesiacov, pre tento segment podnikania by to bolo likvidačné. V súčasnosti visia otázniky nad niekoľkými podujatiami, ktoré mali zastrešovať počas letných mesiacov. „Osud koncertov usporiadaných našou agentúrou — Korn, Judas Priest a Limp Bizkit je aktuálne nejasný a v apríli by malo byť známe, čo sa bude diať ďalej, či sa uskutočnia v pôvodnom termíne alebo budú preložené či zrušené. To môže byť tiež neudržateľné, pretože aktuálne predaje sú na totálnom minime a bilbordy či citylighty pozerajú do prázdnych ulíc,“ vysvetľuje Očovan. Podobne ako množstvo ďalších organizátorov sa ProMusic začal skôr sústreďovať na záverečné mesiace tohto roka a rovno aj na koncertnú sezónu v roku 2021. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?
Odoberajte Forbes Espresso