Po prepuknutí epidémie koronavírusu a zároveň so zatváraním prevádzok maloobchodu a služieb sa začali objavovať aj mnohé podporné iniciatívy. Jednou z nich je aj #neviemzitbezkavy, ktorá spája kaviarne naprieč Slovenskom. Zákazníci si prostredníctvom nej môžu vyhľadať svoj obľúbený podnik a zakúpiť si napríklad espresso na časy, keď už budú brány kaviarní opäť otvorené.
Espresso so sebou z obľúbenej kaviarne, obed v novom netradičnom bistre, koláč z podniku, ktorý sľubuje, že bude ako od babičky. Malé prevádzky, ktoré nám denne robili malé radosti. Počas celého roka 2019 sme ich brali ako samozrejmosť. Boli sme si istí, že keď práve dostaneme chuť, určite budú mať dvere otvorené. Často od rána až do neskorých večerných hodín. To bol život, na ktorý sme si ľahko zvykli.
Vláda predstavila prvú pomoc pre podnikateľov.
Biznis má zachrániť týchto sedem opatrení
Prešlo len niekoľko týždňov a od prvého štvrťroka 2020 je všetko úplne inak. Zámok na dverách kaviarní vidíme už z diaľky a aj to len v prípade, že sme opustili naše príbytky. Aktuálna celosvetová pandémia koronavírusu priniesla domáce karantény, ale okrem nich aj zatvorené podniky, ktoré sa ocitli na pokraji krachu. Týkajú sa to aj tých podnikov, ktoré sme brali ako samozrejmosť, pri ktorých sme ani nepochybovali, že budú mať svoje dvere otvorené, keď ich budeme potrebovať.
Otázka prežitia
Netrvalo dlho a zákazníci, ale aj prevádzky si uvedomili, že jeden bez druhého nedokážu existovať, respektíve ani prežiť. Stačilo len pár dní bez obľúbených prevádzok a sociálne siete začali zaplavovať rôzne iniciatívy. Od donášok cez podporné kupóny po predplácanie obľúbených drinkov. Nielen baristi nedokážu žiť bez svojich zákazníkov, ale ani zákazníci bez nich.
Jednou zo spomínaných iniciatív je aj #neviemzitbezkavy. Inciátorom bol HR expert Dalibor Slávik a myšlienku zhmotnila už do konkrétnej podoby kávová expertka Juliana Gubišová. „Chceme aj napriek aktuálnym prekážkam naďalej budovať a kultivovať vzťahy, priestor, rozvíjať kávovú komunitu a snažiť sa o udržateľnosť tejto subkultúry,“ hovorí pre Forbes Juliana.
Juliana Gubišová nápad spojiť kaviarne pretavila do reality. Foto: Juliana Gubišová (archív)
Princíp myšlienky spočíva v spojení kaviarní po celom Slovensku pod jednu webovú stránku, prostredníctvom ktorej si môžu zákazníci predobjednať kávu na časy, kedy už bude opäť možné si vychutnávať posedenie vo svojich obľúbených podnikoch. V prípade, že bez svojho obľúbeného druhu neviete vydržať, po dohode s kaviarňou sa dá aj zakúpiť balík kávových zŕn na doma.
Výdych, nádych.
Katastrofické vízie o koronavíruse vám pomôže prekonať mindfulness meditácia
„Na začiatku je potrebné zdôrazniť, že nejde o internetový obchod. Z tejto iniciatívy máme ambíciu urobiť funkčný mechanizmus spájajúci prevádzky a zákazníkov, ani jeden z nás na tomto neprofituje, všetky peniaze za objednávky idú priamo na bankové účty kaviarní,“ dodáva Juliana.
Objednávky rastú
V súčasnosti sa na ich stránke nachádza ponuka 48 kaviarní. Najviac z Bratislavy, no postupne pribúdajú podniky naprieč Slovenskom. Jednotlivé kaviarne zatiaľ evidujú objednávky v desiatkach eur. Aby bola aj táto iniciatíva pre kaviarne rentabilná, iniciátori nastavili limit na objednávky — jedna musí mať hodnotu minimálne desať eur.
„Vyhradzujeme tento priestor primárne pre kaviarne, ktoré ponúkajú kávu, maximálne brunch či koláč. Podľa tohto potom aj triedime ponuky,“ hovorí Juliana. Zákazníci podľa nej službu ešte len testujú, preto si zrejme objednávajú na skúšku najlacnejšie balenia. Tie zvyčajne obsahujú predobjednávku na niekoľko šálok espressa či kávovej špeciality.
Kto môže, pomôže.
Dobrovoľníci dokážu veľa, hovorí Šimon Šicko z iniciatívy Kto Pomôže Slovensku
Posledné týždne čoraz častejšie počúvame polemiky o tom, koľko podnikov túto krízu prežije. Niekto je schopný prežiť mesiace, iného položia aj týždne. Zakladatelia iniciatívy veria, že aj toto je jeden zo spôsobov, ktoré môžu obľúbenú kaviareň zachrániť pred zánikom.
Či však kaviareň nezanikne aj napriek tomu, že má zákazník predplatené kávy dopredu, je vo hviezdach. „V sekcii legislatíva sme na webe uvideli aj finančné spôsoby evidovania prijatých platieb. Veríme v dobro, no i napriek tomu nikto z nás nedokáže ovplyvniť, či a ako budú peniaze v prípade krachu vrátené. Ja však verím, že sa tá pomoc, možno v inej forme, raz vráti. Ako sa hovorí, karma je zdarma,“ vysvetľuje Juliana na záver.
Okrem fanúšikov kaviarní spustili podobné výzvy aj ďalšie skupiny ľudí, ktorým koronavírus vzal živobytie. Napríklad na stránke smesvami.sk si môžu ľudia predplatiť dopredu služby kaderníctiev či osobných trénerov. Skupiny na sociálnych sieťach zasa združili ľudí, ktorí šijú rúška. Pred niekoľkými dňami sme publikovali článok, v ktorom si môžete jednotlivé výzvy prezrieť a zapojiť sa do nich.