3. apríla 2020

Slovenské banky sa dohodli s vládou na možnosti odkladu splátok úverov. Klienti oň budú môcť požiadať len raz a majú na výber, na ako dlho si ich odložia. Maximálna lehota je však 9 mesiacov. Dohodu ešte musí schváliť vláda a parlament.

V priebehu posledných týždňov zverejnili viaceré slovenské banky opatrenia, ku ktorým pristúpili v súvislosti s pandémiou a finančnými problémami ich klientov. Dnes sú však známe aj celoplošné opatrenia, ktoré s bankami vyrokovala vláda. Na čom sa dohodli?

  • Na odklade splátok úverov pre fyzické osoby.
  • Na odklade splátok úverov pre SZČO a malé a stredné firmy.
  • Na zvýšení rámca pre bezkontaktné platby z 20 na 50 eur.

Rozhodujúca je dohoda, ktorá umožní fyzickým osobám, živnostníkom a malým a stredným podnikom, ktoré majú do 250 zamestnancov,  požiadať o odklad splátok pri hypotékach a spotrebných úveroch až o 9 mesiacov. Žiadosť môže podať ktorýkoľvek z dlžníkov úveru.

Poistné pre firmy a živnostníkov s výpadkom tržieb
sa odkladá o tri mesiace, potvrdil parlament

Systém by mal byť jednoduchý. Podľa ministra financií Eduarda Hegera človek vyplní len jeden formulár a bude mať na výber, akým spôsobom ho banke doručí, či elektronicky, telefonicky, listom alebo cez pobočku. Najbezpečnejšou možnosťou je tá digitálna.

Reklama

Odpoveď od bánk by potom mala prísť do 30 dní. Najväčšia Slovenská sporiteľňa však  hovorí, že žiadosti budú spracúvať v rámci niekoľkých dní. Keď klient splní základné kritériá odkladu, banka jeho požiadavku spracuje a výsledok úpravy splátkového kalendára mu oznámi.

Úprava odkladu splátok pre podnikateľov a firmy

  • Odklad bude možný až na 9 mesiacov v prípade splnenia podmienok.
  • Odklad splátok lízingov bude fungovať na princípe „3 + 3“. Firma či podnikateľov dostane najprv odklad na 3 mesiace, v prípade potreby požiada o odklad na ďalšie 3 mesiace.
  • Odklad získajú bez dodatočného zabezpečenia a dodatočných podmienok.
  • Počas odkladu sa zostatok úveru naďalej úročí.
  • Aj v prípade podnikateľov a firmy nebude mať vplyv na možnosť čerpať úver po skončení odkladu splátok.
  • Nebude potrebná návšteva pobočiek či firemných centier, celý proces bude možný dokončiť elektronicky.

Zdroj: SLSP

Klienti bánk si budú môcť vybrať, na ako dlho si splátky odložia (maximálna lehota je 9 mesiacov), a tiež budú mať možnosť zvoliť si, akým spôsobom a kedy tieto peniaze splatia. „Ak by mal niekomu skončiť jeho úver v roku 2025, tak sa mu tieto splátky odložia na záver splatnosti, teda rok 2025. Keď sa však rozhodne, že si to nechce presúvať, môže si neskôr navýšiť mesačnú splátku, alebo si vyberie kombináciu týchto možností,“ uviedol minister financií Eduard Heger.

Počas odkladu sa však zostatok úveru naďalej úročí. Premiér Igor Matovič aj minister financií preto upozornili, aby sa ľudia pri žiadostiach rozhodovali zodpovedne a len vtedy, keď si to ich situácia naozaj bude vyžadovať.

Podstatné je, že ľudia, ktorí o odklad požiadajú, nedostanú negatívny zápis do svojho úverového registra, a teda ich to v budúcnosti neovplyvní pri žiadosti o novú pôžičku.

Kedy požiadať

Schvaľovanie žiadostí v bankách by malo byť automatické, no banky budú prihliadať na to, či si klienti doteraz plnili svoje povinnosti. Nemali by mať napríklad omeškanie v splácaní viac ako 30 dní k dátumu podania žiadosti a mať v omeškaní alebo zlyhané ani iné svoje úvery.

So svojimi žiadosťami sa pritom ľudia ponáhľať nemusia, keďže túto možnosť budú mať podľa ministra financií počas „celého trvania krízy“. Čo to v praxi znamená, však nespresnil.

Slovenská sporiteľňa však upozorňuje na to, aby si klienti dobre zvážili, kedy to urobia. „Ak klient požiada o odklad splátok hneď teraz, tak v budúcnosti už o odklad splátok, ktorý by sa riadil pravidlami Lex Korona, nebude môcť požiadať. Preto je najúčelnejšie žiadať o odklad vtedy, keď sa finančná situácia klienta výrazne zhoršila a nemá už žiadne rezervy a možnosti, ako riadne splácať svoje pohľadávky,“ vysvetlil Peter Krutil, generálny riaditeľ Slovenskej sporiteľne.

Vláda momentálne pracuje aj na odklade splátok lízingov fyzických osôb a riešenia odkladov úverov v splátkových firmách, ktoré podľa Hegera predstavia budúci týždeň. Vláda a bankári sa majú v najbližších dňoch stretnúť tiež so zástupcami veľkých firiem a zamestnávateľov.

Čo čakajú banky

Bankový sektor už v súčasnosti exiduje zvýšenú mieru žiadostí ľudí o odklad splátok a momentálne pracuje na približne 9-tisíc žiadostiach, čo je podľa bánk oveľa vyššie číslo ako za bežných okolností. V tomto období očakávajú ďalšie desiatky až stovky tisíc žiadostí. Podľa odhadov Slovenskej sporiteľne bude pri optimistickom scenári potrebovať pomoc s úvermi potrebovať viac ako 100-tisíc rodín a niekoľko tisíc firiem.

„Ak by kríza trvala dlho, môže to byť aj niekoľkonásobne väčšie číslo. Bankový sektor je však jeden z najstabilnejších v Európe a situáciu zvládne. Chcem byť optimista a som presvedčený, že keď budú politici, kľúčové inštitúcie, banky, ľudia na Slovensku spolupracovať, tak máme na to prekonať korona krízu,“ povedal Krutil.

V predchádzajúcich dňoch sa špekulovalo, že banky dostanú „výmenou“ za možnosť hromadného odkladu splátok od vlády prísľub zrušenia bankového odvodu, na ktorý sa sťažovali ako na nefér prostriedok ich dodatočného zdanenia. Takúto dohodu dnes premiér a zástupcovia Slovenskej bankovej asociácie nepotvrdili.

Podmienky na získanie odkladu splácania úverov:

  • Klient musí splniť podmienky špecifikované v zákone, teda nesmie mať omeškanie viac ako 30 dní k dátumu podania žiadosti. Nesmie mať v omeškaní alebo zlyhané ani iné svoje úvery.
  • Klient nebude musieť počas odkladu splácať anuitnú splátku, teda úroky a istinu. Poplatky, ako napríklad za poistenie, však bude musieť aj naďalej platiť, ak chce mať úver aj naďalej poistený (čo v súčasnej situácii rozhodne odporúčame), inak poistenie zanikne.
  • Banky budú do registra zasielať informáciu, že klient bol riešený v rámci Lex Korona, ale nebude to mať negatívny dopad na možnosť čerpať úver po skončení odkladu splátok.
  • Proces žiadosti by mal byť otázkou maximálne niekoľko dní. Dĺžka môže byť rozdielna podľa toho, akým spôsobom ho človek podá. Či elektronicky, telefonicky, listom, alebo cez pobočku.
  • O odklad môže klient požiadať len raz.

Zdroj: SLSP

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?