1. marca 2018

Premýšľali ste niekedy nad tým, koľko a akých vecí skutočne v šatníku potrebujete? Často totiž nakupujeme oveľa viac, ako reálne potrebujeme. Práve toto chcú zmeniť Alena (Ala) a Lenka Krivé z Považskej Bystrice, ktoré stoja za módnou značkou Cila. Venujú sa udržateľnej móde alebo „slow fashion“, vyvíjajú takzvaný kapsulový šatník a majú aj ďalšie odvážne plány.

Ako Ala Krivá (36) uvádza pre Forbes, našťastie si stále viac ľudí uvedomuje, že aj móda a náš prístup k nej má veľký vplyv nielen na životné prostredie ale aj na prácu ľudí, ktorí sú do tohoto procesu zapojení. „Snažíme sa šíriť čo najviac informácií o tom, z čoho a za akých podmienok je naše oblečenie vyrobené, o udržateľnej móde verzus fast fashion,“ hovorí zakladateľka značky.

Tím Cila: (zľava) Tomáš Krivý, Ala Krivá, Lucia Kručay Lojková, Lenka Krivá, Katarína Bajzíková. Foto: Cila

Od marca Ala a Lenka Krivé zakladajú vlastnú „eseročku“ a ich cieľom je vybudovať silnú módnu značku. Túžia po tom, aby bola móda transparentnejšia, čistejšia, sofistikovanejšia. „Aby ľudia nenakupovali bezhlavo, premýšľali nad príbehom vecí a nad tým, aká po nich ostane zem.“ Pracujú aj na projekte kapsulového šatníka, kolekcii 30 kusov oblečenia, ktoré by mali byť pevným a nadčasovým základom oblečenia v každom dámskom šatníku.

Čo je kapsulový šatník?

Ide o kolekciu základných kusov oblečenia, ktoré sú vzájomne kombinovateľné, nadčasové, teda nevyjdú skoro z módy. Cieľom je minimalizovať šatník na potrebné odevy, ktoré naozaj budete nosiť. Zároveň je možné ich kombináciou vytvoriť maximálny počet outfitov na akúkoľvek príležitosť – do práce, na voľný čas, či do spoločnosti. Mal by obsahovať hrubší kabát, džínsy, bielu košeľu, body, čierne sako, čierne puzdrové šaty, klasické nohavice, puzdrovú sukňu, sveter, tričko s krátkym aj dlhým rukávom, tielko, blúzku, živôtik, pohodlné šaty, elegantné šaty. „Z plánovaného 30 kusového kapsulového šatníka máme v ponuke zatiaľ košeľu, dvoje šaty, sukňu, oversize tričko, tričko, tri kabáty, tuniku, nohavice, máme rozpracované rifle a úpletovú časť kolekcie.“

Vitajte vo svete Alala

Ako to celé začalo? Svoj podnikateľský príbeh začala Ala Krivá, vyučená krajčírka, ktorá po návrate z Anglicka, kde s manželom niekoľko rokov žili, zostala bez práce a rozmýšľala o tom, čomu sa bude venovať. Paradoxne, ako vyučená krajčírka ale nemala záujem pracovať v odevnom priemysle. Prvý impulz jej dala kamarátka Katka, ktorá jej dala 100 eur, aby za ne Ala nakúpila látky a niečo z nich vyrobila.

Mama superhrdinka vymyslela stavebnicu, aby deti odtrhla od smartfónov

Tak vznikla Alala, malá dielnička, v ktorej mi pomáhal môj manžel Tomáš. Za tých 100 eur som mohla nakúpiť len krátku metráž látok a toto obmedzenie spôsobilo, že som začala vyrábať drobné produkty – hračky, chňapky, tašky, dekorácie. Ale od začiatku sa naše veci dobre predávali. Boli farebné, pekne prepracované a netradičné. Bolo to motivujúce, a tak sme investovali ďalej,“ hovorí Ala.

Výrobky spočiatku šila sama, neskôr si našla krajčírku, ktorá mala viac skúseností. V tomto období bolo zároveň okolo nej veľa mamičiek a detí, čo ju inšpirovalo k založeniu odevnej značky, ktorá by obliekala deti aj mamy.

Prichádza Cila

Cila vznikla pred troma rokmi a Ala začala podľa vlastných slov viac premýšľať nad módou ako takou a nad problémami s módou spojenými. „Mala som problémy s cenotvorbou, chcela som poctivo zaplatiť krajčírku, látky, môj čas na trhoch, fotografa… zároveň som chcela, aby bol aj zákazník ochotný kúpiť výsledný produkt. Mala som potrebu sa v tejto téme dovzdelať. Tak som sa dostala na kurz s Kamilou Boudovou a dozvedela sa o udržateľnej móde a o zodpovednom podnikaní viac. Začala som rozvíjať myšlienky pomalej firmy.“

Spočiatku síce ešte certifikované organické materiály nepoužívala (dnes je to už u Cily štandard), ale strihom sa snažila navrhovať odevy s pridanou hodnotou „rastú s vami“. Napríklad jej detské oblečenie malo rôzne „vychytávky“, ako nastaviteľné gumičky v páse, umožňovalo regulovanie dĺžky. Dámske modely zas boli voľnejšie, pohodlné, avšak nadčasové a veľkú pozornosť venovala tomu, aby boli dobre kombinovateľné.

Tím Cily dnes tvorí päť ľudí, priateľov, ktorých nadchla myšlienka udržateľnej módy. Značka vytvára klasické, remeselne prepracované modely s nadčasovým dizajnom a zakladá si na udržateľnosti počas celého kreatívneho procesu.

Mama dvoch detí šije a navrhuje oblečenie pre malých lapajov

Lenka Krivá prišla do firmy vlani. Vyštudovala textilný dizajn na VŠVU v Bratislave, modelárstvo a návrhárstvo odevov na priemyselnej škole v Trenčíne, pre značku je teda veľkým prínosom. Cile podľa Aly pomohla urobiť veľký posun od jednoduchej módy k sofistikovaným modelom. Spoločne s Lenkou kreslia a navrhujú nové modely, vedú firmu, rozdeľujú úlohy tímu.

V najužšom tíme stále pôsobí aj Alin manžel Tomáš, povolaním učiteľ na základnej umeleckej škole, výtvarník a remeselne zručný človek, ktorý má v Cile okrem iného na starosti produktovú fotografiu. Jeho kolegyňa Lucka, mamička dvoch detí, pracuje zase na grafike a príležitostne fotí. Tiež sa stará o sociálne siete a komunikuje príbeh Cily zákazníkom. V tíme je aj Katka, ktorá píše projekty a tímu posúva informácie o sociálnom podnikaní.

Čo je upcycling?

Cila používa pri výrobe certifikované, ekologicky nezávadné materiály, alebo zbytkové materiály väčších odevných firiem, ktoré by inak skončili na smetisku. Cila šije na Slovensku a snaží sa minimalizovať odpad vo firme. „Riadime sa pravidlom, že menej je niekedy viac, aj preto už pol roka pracujeme na kapsulovom šatníku. Sú v ňom veci, ktoré ženy rady nosia, jednoducho sa navzájom kombinujú, sú nadčasové,“ podotýka Alena Krivá.

Veľkú pozornosť v Cile venujú upcyclingu. Ide o formu recyklácie, kedy sa z nepotrebného vyrába niečo s vyššou, pridanou hodnotou. „Používame zvyškové materiály z iných textilných výrob, hlavne z lokálnych slovenských firiem. Minulý rok sa nám podarilo získať veľa látok od londýnskej pánskej módnej značky. Veľakrát získame aj niekoľkometrové zbytky, ktoré by inak skončili ako odpad.“

Produkcia v „starej Cile“ prebiehala v malej dielničke v Jasenici, dedinke neďaleko Považskej Bystrice. Aktuálne ale Cila prerába celý koncept firmy. Spolupracujú s externou konštruktérkou strihov a tromi krajčírkami, ako aj s lokálnou dielňou, kde si modely nechávajú šiť.

Dizajn slovenskej právničky si našiel cestu do sveta. Obliekla aj olympionikov

Medzi prvými zákazníčkami Cily boli mamičky s deťmi, dnes už ale podľa Aly viac ľudí začína čím ďalej tým viac vnímať potrebu ekológie nielen v prírode, ale aj na vlastnom tele. Vďaka tomu rastie aj klientela značky Cila.

Ľudia začínajú rozmýšľať, odkiaľ pochádza ich odev, z čoho a za akých podmienok bol vyrobený, koho podporí kúpou konkrétneho odevu. Máme už veľa stálych zákazníkov, ktorí poznajú filozofiu našej značky blízku ich vlastnej životnej filozofii.“ Ako mnoho ďalších malých podnikateľov aj Cila vyrastala postupne, majiteľka zo zarobených peňazí pomaly investovala do ďalšieho rozvoja a vylepšení. Aktuálne pri vzniku novej s.r.o. prichádza ako spolumajiteľka s investíciou aj Lenka Krivá.

Pre seba nakupujú málo

Aký majú v Cile názor na súčasnú mainstreamovú módu? Ako a koľko nakupujú oni sami? „V móde máme prehľad, avšak obchodným reťazcom sa vyhýbame. Ak niečo nakúpime, tak skôr vo výpredaji, keď už je produkt pre reťazec takmer neziskový a nepotrebný. Rady nakupujeme aj v secondhandoch. Alebo si vymieňame veci. Nosíme aj naše modely a podporujeme lokálnych dizajnérov. V globále málo nakupujeme,“ odpovedá Alena Krivá.

Hlavným predajným kanálom módy značky zostáva e-shop, ktorý sa najnovšie chystajú celý prebudovať. Svoje výrobky promujú aj na sociálnych sieťach. V pláne je však aj kamenná predajňa. „Keďže náš ateliér a showroom máme na Považí, radi by sme sa s časťou kolekcie dostali aj do dizajnérskej kamennej predajne v Bratislave alebo v Prahe, postupom času aj do zahraničia,“ prezrádza plány do budúcnosti Ala.

Ich veľkým snom je oživiť krajčírske remeslo na Slovensku. „Aby si ho ľudia vážili, aby ho vnímali ako náročnú, poctivú a kreatívnu prácu, ktorá si vyžaduje zručnosť aj vhodné finančné ohodnotenie.“ Bohužiaľ, dnes je podľa nich krajčírstvo vnímané ako podradná práca a mladí ľudia sa remeslo nechcú učiť. Cila má preto aj jednu odvážnu myšlienku do budúcnosti. Chceli by spolupracovať s odevnou školou a vychovať si vlastnú mladú generáciu šikovných krajčírov.

Foto: Tomáš Krivý, archív Cila