15. februára 2018

Tento problém pozná každý rodič. Smartfóny dnes majú deti už dokonca aj v predškolskom veku, herné konzoly sú bežnou súčasťou domácností. Moderné technológie na deti útočia zo všetkých strán a rodičia sa často zúfalo snažia odtrhnúť svoje deti od obrazoviek tabletov či počítačov. Ako podporiť v deťoch tvorivosť a vytrhnúť ich z virtuálneho sveta videohhier, aplikácií či sociálnych sietí? Túto otázku riešila aj Natália Hamaríková (43), rodená Bratislavčanka a mama dvoch detí, ktorú znepokojovalo, koľko času jej deti trávia so smartfónom či hernými konzolami.

A keďže sa s tým nemienila zmieriť, vymyslela pre ne jednu kreatívnu „hru z praveku“. A samotné deti vtiahla do procesu testovania prototypu. Dnes svoju hru predáva vo vlastnom e-shope a vybraných kníhkupectvách alebo obchodoch s kreatívnymi hračkami najmä v Bratislave, a jej dve deti – Filip (8 rokov) a Adel (12) v projekte priamo zaangažovala. Filip v Ikamigo zaujal pozíciu „hlavného konštruktéra a technického riaditeľa“ a Adel sa stala „riaditeľkou marketingu a hlavnou prekladateľkou do reči teenagerov“. Natália má v tíme Ikamigo pozíciu „vynálezca a mama superhrdinka“.

Kamaráti z Fitkids radia: Chcete mať aktívne deti? Hýbať sa musíte aj vy

Postupne Natália Hamaríková z prototypu svojej stavebnice vyvinula plnohodnotnú detskú hračku, ktorá je riadne zaregistrovaná a spĺňa všetky potrebné normy. Volá sa Ikamigo a je naozaj jednoduchá, no práve v tom je jej čaro. Ide o biele papierové krabičky, ktoré si majú deti samy poskladať a pomocou suchého zipsu krabičky zlepiť dohromady podľa vlastnej fantázie. V rukách malých i väčších detí a dokonca aj rodičov či starých rodičov tak s pomocou fantázie môžu vznikať rôzne postavičky, roboti, superhrdinovia, zvieratká, či rozsiahle stavby.

Hlavní členovia tímu Ikamigo: Mama Natália a jej dve deti dcéra Adel a syn Filip. Foto: archív Natália Hamaríková

Natália Hamaríková je absolventka Ekonomickej univerzity a časť svojej kariéry venovala podnikovým financiám, účtovníctvu a daňovníctvu a jej druhou vášňou je marketing. V rozhovore pre Forbes prezradila viac o tom, ako nápad na stavebnicu vznikol, čo všetko vývoj hry sprevádzalo a aké ďalšie plány má s Ikamigo.

Peniaze po vás zdedia vaše deti. Tak im ukážte, ako si ich vážiť

Aký bol počiatočný nápad za vytvorením stavebnice?

Projekt vznikol ako jednoduchá rozvojová zábava pre moje deti. Je to možno paradox, ale hoci moderné technológie obdivujem z profesného hľadiska, ich nadmerné využívanie v súkromnom živote, a to najmä deťmi, ma veľmi znepokojuje. V posledných rokoch sa objavujú vedecké štúdie o dôsledkoch nadmerného využívania smartfónov, herných konzol a počítačov. Vznikajú novodobé choroby a závislosti. Avšak vnímavý rodič nepotrebuje čakať na články vo vedeckých časopisoch. Dôsledky vidí na svojom dieťati sám.

Bol to aj prípad vašich detí?

Aj moje deti podľahli čaru najnovších aplikácií a ich dokonalej grafike. Žijeme v dobe internetu, Facebooku a Instagramu. Tomuto fenoménu sa nedá vyhnúť. Už na prvom stupni si robia projekty a úlohy na počítači. Rodičia dávajú deťom mobil kvôli bezpečnosti, aby si ich vedeli odkontrolovať, či prišli v poriadku na krúžok alebo domov. Je to dnes prirodzené a bežné. Hrozbou však je, že deti si nevedia samé od seba vhodne regulovať čas, ktorý môžu stráviť hrou na smartfóne bez toho, aby ich to negatívne ovplyvnilo. Predstava mojich detí sa tiež diametrálne líšila od tej mojej.

Tak ste sa rozhodli niečo s tým spraviť…

V istom momente, keď už toho bolo aj na mňa veľa, som zavelila na návrat k jednoduchým a osvedčeným kreatívnym hrám, ktoré nie sú závislé od nabíjačky a plochej obrazovky. Takým tým, ako moje deti hovoria „z praveku“.

Napríklad?

Spomenula som si čomu sme sa venovali so sestrou, keď sme boli malé. Prázdniny boli dlhé a ak sme práve nebehali po vonku, museli sme si vymyslieť hry, ktoré nás zabavili na dlho. Inak by sme sa nudili. Ikamigo má teda pôvod v jednej takej hre „z praveku“. Kedysi sme spájali a lepili krabičky od zubnej pasty, mydla a podobne. Ako dieťaťu mi pri tejto hre prekážalo, že krabičky boli každá iná. Veľkostne, aj farebne. Pre svoje deti som teda dala vyrobiť čisto biele krabičky z kartónu. Hra s krabičkami mala u nás úspech. Nečakala som, že ich to tak chytí a že budú ochotné tvoriť doslova hodiny.

Stavebnica Ikamigo má deťom pomôcť rozvíjať kreativitu, ktorú v nich moderné technológie často naopak pochovávajú. Foto: archív Ikamigo

Ako z nápadu vznikla skutočná hra, ktorú dnes predávate na e-shope?

Od prototypu bol už len krôčik k verzii, ktorú som testovala v škôlkach a školách viac ako rok. Táto verzia však už bola vyrobená z iných materiálov, podľa európskych noriem o bezpečnosti hračiek. Tiež sme vylepšovali a testovali spôsob spájania krabičiek, pretože väčšina detí nemá rada lepidlom polepené ruky. Vznikol tak úplne nový stavebnicový systém z hladkej lepenky a samolepiacich suchých zipsov, ktorý mám ako úžitkový vzor zapísaný vo viacerých krajinách. Ešte pred spustením výroby bol overený a odskúšaný viac ako 300 deťmi, ich pedagógmi, psychológmi a rodičmi. Ich spätná väzba ma ubezpečila, že má zmysel stavebnicu uviesť na trh.

A čo by ste si z krabičiek postavili vy? Foto: archív Ikamigo

Aká je cieľová skupina Ikamigo?

Oficiálne je hračka určená pre deti od troch rokov. Čo sa cieľových skupín týka, môj predpoklad z obdobia vývoja produktu sa potvrdil. Stavebnica zaujala nielen deti, ale aj dospelých. Zahrajú sa s ňou aj rodičia, či starí rodičia. V popise produktu preto máme uvedené, že ide o stavebnicu pre všetky kreatívne ruky a hlavy od 3 do 199 rokov. Prirodzene k nej inklinujú predškoláci a deti zhruba do 14 rokov. Následne sú to mladí muži a oteckovia odchovaní na stavebniciach Lego a tiež mamičky, ktoré majú záujem o edukačné a rozvojové aktivity so svojimi deťmi. Každá veková skupina si v nej nájde to svoje. Malé deti si nenápadne pri hre precvičujú najmä jemnú motoriku, priestorovú predstavivosť, trpezlivosť, staršie deti a dospelí posúvajú hranice svojej kreativity.

Aká úspešná je hra Ikamigo z hľadiska predajnosti?

Stavebnica má svoj vlastný e-shop, ktorý má byť hlavným predajným kanálom. Aktuálne pripravujeme jeho anglickú mutáciu. Máme skvelé ohlasy od detí, cez rodičov až po odbornú verejnosť. Hoci je produkt veľmi jednoduchý, ide o novinku, ktorú je potrebné predstaviť. A aj keď o nej potenciálny zákazník už niečo vie, dokonalé zaujatie príde až v momente, keď si stavebnicu vyskúša vo svojich rukách. Dovtedy nemá celkom presnú predstavu, aký veľký môže byť prínos takej extrémne jednoduchej stavebnice a že sa pri nej skutočne zabavia deti doslova na hodiny. Preto je vždy súčasťou našich expozícií na výstavách malá hracia plocha, kde si ju dospelí, či deti môžu vyskúšať. Vytvoria si svoj vlastný výtvor, ktorý si môžu vziať domov. Často aj s následne zakúpenou stavebnicou. Takto si ju odnášali už aj do Česka, Nemecka, Rakúska, Holandska, Talianska, Ruska či Maďarska.

Rozmýšľate teda aj o expanzii do zahraničia?

Určite áno. Od začiatku som produkt pripravovala tak, aby mohol uspieť aj na zahraničných trhoch. Tomu som podriadila aj výber materiálov, celkový dizajn produktu a obalovej krabice, webu až po spôsob výroby a samotnú kvalitu výrobnej prevádzky. Názov, ochranná známka, či úžitkové vzory boli tiež pripravované s ohľadom na môj záujem predaja produktu v zahraničí. Je to však finančne aj časovo náročnejší proces, ktorý v ideálnom prípade počíta aspoň s menším tímom, ktorý sa prieniku na zahraničné trhy plne venuje. Zvažujem vstup partnera alebo investora, s ktorým by to bolo jednoduchšie a rýchlejšie.

Kde sa Ikamigo vyrába a koľko ľudí je aktuálne vo vašom tíme?

Stavebnica Ikamigo je slovenský produkt, kompletizuje sa v chránenej dielni. Jeden z dvoch komponentov sa upravuje v Čechách. Core team predstavujem ja a moje dve deti. Ak však hovoríme aj o ľuďoch vo výrobe, v zákazníckom servise alebo z oblasti webdizajnu, či o pedagógoch, ktorí stále pracujú na výskume, môžeme hovoriť asi o 10-15 ľuďoch, s ktorými úzko spolupracujem.

Ako ste projekt financovali a ako ste na tom finančne dnes? Vrátili sa vám už počiatočné investície?

Kompletný projekt som dosiaľ financovala z vlastných súkromných zdrojov. Za tých pár mesiacov, ktoré je Ikamigo na trhu, sa postupne vložené prostriedky pomaly začínajú vracať späť, ale tie treba opäť investovať. Vstup partnera a investora by celý proces prieniku aj na zahraničné trhy jednoznačne urýchlil.