22. septembra 2020

Základná poučka znie: ak chcete byť víťazmi situácie, najskôr musíte ovládnuť svoje emócie a zapnúť strategické myslenie. Nezáleží na tom, či sa chystáte presvedčiť svojho nadriadeného, aby vám zveril vysnívaný projekt, alebo chcete priateľom dokázať, aká dôležitá je napríklad dôsledná recyklácia odpadu.

Princíp je totiž rovnaký. Vaším cieľom je zmeniť stanovisko protistrany, čo sa môže spočiatku javiť ako ťažká úloha. Ono to však je nielen možné, ale postupom času aj čoraz ľahšie. Získate totiž cvik vo svojich mentálnych aj rečníckych schopnostiach a budete tak ľahko získavať ostatných na svoju stranu.

Tu je 10 krokov, ktoré vám k tomu pomôžu.

Napíšte nahnevaný list

Predstavte si situáciu, že ste sa dopočuli, ako šéf chce povýšiť kolegu namiesto vás, alebo inú emocionálne vypätú záležitosť, s ktorou bytostne nesúhlasíte. Použite taktiku, ktorú praktizoval Abraham Lincoln, Benjamin Franklin alebo Mark Twain.

Spíšte na papier, čo všetko vás na danej skutočnosti frustruje. List adresujte človeku, ktorého máte presvedčiť, aby konal vo váš prospech.

Ako sa len rozhodnúť? Kto sa bojí robiť chyby, môže vyskúšať týchto pár trikov

Potom si list po sebe prečítajte a roztrhajte ho. Tým sa upokojíte a získate odstup potrebný na to, aby ste mohli situáciu čo najlepšie vyriešiť.

Spoznajte protivníka

Aby ste niekoho prehovorili, musíte najprv vedieť, ku komu hovoríte. Aké sú hodnoty vášho protivníka? Čím viac o príslušnom viete, tým lepšie. Musíte mať jeho obraz pred sebou celkom jasne, aby ste sa do neho dokázali vcítiť.

Zmena uhla pohľadu

Toto cvičenie často využívajú mentálni koučovia. Vezmite dva hárky papiera, každý by mal mať inú farbu. Chápeme, znie to divne, ale naozaj to funguje. Jeden ste vy a druhý predstavuje protihráča. Umiestnite ich kamkoľvek do miestnosti, pričom však musia byť oproti sebe. Najskôr sa postavte na ten list, ktorý predstavuje vás. Zatvorte oči a predstavujte si, ako hovoríte k svojmu náprotivku.

Potom prichádza oná podstatná časť: postavte sa na druhý list, ktorý symbolizuje napríklad vášho šéfa. Predstavte si, ako by argumentoval a zrazu uvidíte situáciu z jeho pohľadu.

Každý môže zmeniť názor

Pamätajte na to, že naše presvedčenia sa môžu meniť. To je prirodzenou súčasťou ľudskej povahy. Keď máte o protivníkovi všetky možné informácie, čo by pomohlo jeho stanovisko upraviť?

Malé kroky pre ľudstvo, veľké pre vás.
Ako váš život zmení štvrťhodina chôdze denne?

Verte si

Sebadôvera je základ, bez ktorého nemôžete vyjednávať. Nejde o to, aby ste si mysleli, že vám svet leží pri nohách, ale aby ste vstupovali do diskusií s optimizmom aj vierou, že ak to nevyjde, skúsite to zase inokedy alebo inde.

Čo však robiť, keď si neveríte, aj keď sa o to veľmi snažíte? Tu funguje porekadlo “fake it, till you make it”, alias ak niečo dostatočne dlho predstierate, postupne sa vám takéto správanie dostane pod kožu.

Pracujte s logickými argumentmi

Pre svoje tvrdenie vždy používajte racionálne dôkazy, na ktoré obvykle každý dobre počuje.

Keď chcete, aby kolega urobil úlohu namiesto vás, predostriete fakty, prečo je pre konkrétnu činnosť tým pravým (má lepšie znalosti, skúsenosti a podobne).

Hovorte o benefitoch

Čo z toho protistrana bude mať, ak vám vyhovie? To je jeden z hlavných oporných bodov vašej rétoriky. Práve tento bod si musíte dokonale pripraviť.

Starostlivo voľte slová

Dopredu si napíšte reč, ktorú sa naučíte, aby ste sa nepristihli, že pre nervozitu koktáte. Váš tón musí byť kľudný a vecný, slovník konzistentný. Vnímajte reč ako svoju zbraň k dosiahnutiu cieľa.

Lichoťte

V našej firemnej aj celospoločenskej kultúre sme s pochvalami opatrní. Máme pocit, že ak niekoho oceníme, sme neúprimní pätolizači.

Tri témy, ktorým sa v práci radšej vyhnite: Výzor, peniaze a deti

Čo je veľký omyl, pretože každý človek sa dá za niečo pochváliť, a v prípade, že tak urobíte v okamihu, keď od dotyčného niečo potrebujete, je bod na vašej strane.

Buďte trpezliví

Vyhráva nie ten, kto chce okamžite všetko, ale ten, kto dokáže vytrvať. Preto neočakávajte, že sa vám niekoho podarí presvedčiť na prvýkrát. Vidíte, že ste neúspešní? Potom nezjednávajte, nedožadujte sa a hlavne sa nehnevajte. Odíďte zo scény a opäť to skúste o nejaký čas. Dôležité je, aby ste sa obrnili vytrvalosťou a nechali medzi jednotlivými sedeniami dosť priestoru.

Článok vyšiel na webe českého Forbesu, autorkou je redaktorka Anna Nosková

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?