3. júna 2018

Riadia úspešné firmy na Slovensku a inšpiráciu hľadajú aj v knihách. Opýtali sme sa piatich CEOs, akú najzaujímavejšiu knihu v poslednom čase čítali a odporučili by ju ďalej. Na niektorých z nich sa dokonca zhodnú. Nechajte sa inšpirovať.

Toto je 10 najmocnejších CEO na svete

Ján Cifra – CEO Websupport

Thinking, Fast and slow – Daniel Kahneman

Foto: Ján Cifra (archív)/spracovanie Forbes

Držiteľ Nobelovej ceny za ekonómiu Daniel Kahneman získal za túto knihu ocenenie americkej Národnej akadémie vied za najlepšiu knihu roku 2012. „Túto knihu som mal už dlho na ´wishliste´ a dostal som sa k nej na začiatku tohto roka. Aj keď je to miestami náročné čítanie, je to fascinujúco hlboký pohľad na to, ako robí človek rozhodnutia,“ hovorí Cifra.

Chcete raz byť CEO? Mali by ste mať týchto 15 vlastností

Kahneman v nej odhaľuje dva systémy, ktoré riadia naše myslenie – jeden je rýchly a intuitívny a ten druhý pomalší a logický. Autor sa zaoberá napríklad tým, kedy môžeme a kedy nemôžeme dôverovať intuícii a ako môžeme využiť výhody logického myslenia.

„Nájdete tam aj odpovede na otázky, prečo ľudia výrazne viac riskujú, keď už majú problémy, prečo sa aj tí najskúsenejší nemusia poučiť z vlastných chýb, či ako je možné, že nesúvisiace číslo na bilborde či nástenke môže ovplyvniť vaše rozhodovanie pri vyjednávaní – odpovede nato nájdete v tejto knižke,“ tvrdí Cifra.

Čítanie je pre neho spôsob relaxu, pretože mu umožňuje vypnúť a ponoriť sa do inej témy. V posledných rokoch ale prepadol audio knihám.

Rasťo Kulich – country manažér Google Slovensko

Predictably Irrational – Dan Ariely

Foto: Rasťo Kulich (archív), spracovanie Forbes

Kniha je určená najmä ľuďom, ktorí sa zaujímajú o oblasť marketingu, či už z pohľadu vykonávateľa alebo „obete“. Ariely diskutuje o mnohých spôsoboch myslenia a situáciách, ktoré skresľujú tradičnú teóriu racionálneho výberu. „Za posledné obdobie sa stala mojou najobľúbenejšou knihou a odporúčam ju najmä analyticky založeným ľuďom,“ vraví Kulich.

Pozitívne výsledky si najprv predstavte. 7 rád ako byť lepší podľa Rasťa Kulicha

Kniha má celkom 15 kapitol, ktoré sa zaoberajú napríklad tým, akú úlohu zohrávajú v procese rozhodovania emócie. Dozviete sa ale napríklad aj to, ako na vaše rozhodnutie pôsobí cena produktu, ako fungujú očakávania, či aký je vo výsledku rozdiel medzi platenými úlohami a neplatenými láskavosťami pre priateľov.

„Páči sa mi, že prináša množstvo konkrétnych príkladov a objasnení toho, prečo sa ľudia často rozhodnú nesprávne alebo inak, ako by oni sami aj ostatní logicky očakávali. Je to kniha pre všetkých, ktorí preferujú reálne odpovede pred teoretickými,“ dodáva Kulich a dodáva, že skvelou knihou v tejto oblasti je aj Thinking, Fast and Slow, ktorú odporúča aj Cifra.

Aleš Mlátilík- CEO Zľavomat

The Hard Thing About Hard Things- Ben Horowitz

Foto: Miro Nôta/spracovanie Forbes

Podnikateľ zo Silicon Valley Ben Horowitz napísal knihu, ktorá má byť návodom, ako riešiť podnikateľské problémy. Vznikla na základe jeho blogu a analyzuje v nej veci, s ktorými sa biznismeni stretávajú denne, či už ide o riadenie, nákup, predaj alebo investovanie.

„Mám túto knihu rád, pretože je iná, ako obohraté nudné klasiky, ako ´x krokov k úspešnému biznisu,´ ´x tipov, ako sa stať úspešným lídrom´ alebo ´x rád na čokoľvek´. Je totiž písaná bez otrepaných frázovitých viet, je reálna, surová, s emóciami, reálnymi skúsenosťami a príkladmi,“ vysvetľuje Mlátilík.

Oslavujte často a potešte sa aj kríze. 7 rád, ako byť lepší od CEO Zľavomatu

Kniha mu pomohla v čase, keď  sa rozhodol previesť jeho firmu na Slovensku kompletnou transformáciou. Horowitz v nej píše o svojich failoch v podnikaní a vysvetľuje, ako sa s nimi vysporiadal, v čom mu pomohli a čo ho zradilo. Pre Mlátilíka je to najlepšia kniha pre podnikateľov, akú doteraz čítal.

Patrick Hessel – CEO c2i

Loyal – Aaron Painter

Foto: Jiří Turek/spracovanie Forbes

Lojálni zamestnanci priťahujú lojálnych zákazníkov a spoločnosti si to musia uvedomiť. Kniha od výkonného riaditeľa čínskej pobočky Microsoftu Aarona Paintera opisuje, ako sa zmenila oblasť predaja a ako sa majú firmy prispôsobiť.

„Dozviete sa v aj to, ako sa dajú staré princípy aplikovať na zákazníkov v súčasnosti a ako vybudovať kultúru aktívneho počúvania s cieľom zapojenia ľudí,“ vysvetľuje spolumajiteľ dunajskostredskej firmy c2i Patrick Hessel, pre ktorého je to jedna z najzaujímavejších kníh, akú v poslednej dobe čítal.

Ivana Molnárová – CEO Profesia

AllatRa – Anastasia Novych

Foto: Profesia/ spracovanie Forbes

Narozdiel od ostatných oslovených, šéfku Profesie nezaujala v poslednej dobe žiadna konkrétna biznisová kniha. Tých už totiž podľa nej prečítala veľa a odpovede na rôzne otázky začala po čase hľadať inde. Napríklad v knihe AllatRa, ktorá je určená skôr duchovne založeným ľuďom. Sú v nej totiž opisované starobylé praktiky pre sebazdokonaľovanie a rozvíjanie šiesteho zmyslu a venuje sa viacerým oblastiam, ktoré sa týkajú duše.

Snaží sa odpovedať na široké spektrum otázok od pôvodu vesmíru až po medziľudské vzťahy. „Kniha sa zaoberá aj materiálnym svetom. Žijeme totiž v rýchlej dobe, kedy sa ľudia často pýtajú samých seba, aký je zmysel života. Auto? Mobil? Lepší byt? Táto kniha poskytuje akési inšpirácie, nad ktorými je dobré sa zamyslieť,“ vraví Molnárová.

Hlavná foto: Unsplash/Daria Nepriakhina