12. augusta 2019

Za 12 rokov fungovania prijal len asi desiatku spoluprác, pretože sa nechce limitovať vo svojom občas nekorektnom humore. Peter Popluhár alias PPPeter v rozhovore pre Forbes však tvrdí, že prebdené noci pred počítačom konečne začínajú prinášať ovocie. 

PPPeter sa pred časom rozhodol natáčať svoje videá v angličtine. Podľa jeho slov je to najmä kvôli širšiemu zásahu – v USA sa totiž za pozretie videa platí desaťnásobne viac ako v našich končinách. Aj keď tvrdí, že sledovanie cestovateľských videí nie je na sociálnych sieťach najpopulárnejším obsahom, vzdať sa ho nechce, a jeho fanúšikovia si už čoskoro budú môcť pozrieť príspevky z jeho nedávnej cesty po Afrike.

rebricek influencer 2019 forbes

Influencer – slovo, ktoré za posledné obdobie zľudovelo, ale čím ďalej, tým viac má negatívnu konotáciu. Ako ho vnímate vy? 

Vnímam ho skôr negatívne, pretože väčšina influencerov sa preslávila niečím, čo by nemalo mať s vplyvom na ľudí nič spoločné.

Najznámejšia slovenská vegánka pretavila svoj blog do úspešnej kuchárky.
Ponúka v nej tradičné recepty

Tak čím si teda vysvetľujete, že dnes chce byť každý influencerom? 

Každý určite nie, skôr mladá a veľmi mladá generácia. Pred pár dňami som videl prieskum, v ktorom sa pýtali detí v USA, čím chcú byť, keď vyrastú. Až polovica sa vyjadrila, že youtuberom či influencerom. Deti sú posadnuté lajkami, komentármi a záujmom, tieto témy sú v dnešnej dobe stredobodom ich konverzácií.

Pamätám si, že keď som si pred 11 rokmi založil účet na Facebooku, chcel som čo najviac priateľov. Pridával som si tam aj ľudí, ktorých som vôbec nepoznal, len aby to vyzeralo, že som populárny. Neustále som sa pozeral, koľko má môj status či fotka lajkov. A to bol len úplný začiatok sociálnych sietí. Radšej si ani nechcem predstaviť, čo to dnes spôsobuje mladej generácii. Deti chcú byť influencermi, pretože si myslia, že každý influencer má dokonalý život, a nedokážu ešte rozoznať, že ide o povrchnú pozlátku.

PPPeter na svojej ceste po Afrike. Foto: Instagram

Možno je to aj tým, že tieto deti vidia, koľko rôznych produktov influenceri dostávajú. Aké sú vaše skúsenosti so spoluprácami? 

Za 12 rokov youtubovania som robil len veľmi málo spoluprác, bolo ich seriózne možno 10. Osobne idem len do projektov, v ktorých mi značky dávajú takmer absolútnu kreatívnu voľnosť, čo je mnohým proti srsti vzhľadom na môj nekorektnejší humor. Nechcem totiž na svojich fanúšikov pôsobiť umelo. Všetky odklepnuté spolupráce som si teda veľmi užil a mali pozitívnu odozvu, keďže som sa pri nich na nič nemusel hrať. A komunikácia s klientom alebo agentúrou bola priam na kamarátskej úrovni vzhľadom na to, že sme boli na rovnakej vlnovej dĺžke.

Jednou z populárnych tém youtube videí je cestovanie. Ako sa vám podarilo s touto tematikou uspieť? 

Dovolím si vás mierne poopraviť. Cestovateľský obsah je jedným z najmenej populárnych a sledovaných na Youtube. V porovnaní s gamingom, reakčnými videami či lifestylovými vlogmi majú cestovateľské videá veľmi málo pozretí. Existuje len pár svetových kanálov, kde by cestovateľské videá dosahovali státisíce či nebodaj milióny pozretí. Od prvého momentu som vedel, že ak chcem uspieť s touto „nudnou“ tematikou, nemôžem chodiť do krajín, kde už každý bol, každý tam natáčal a všetci ich poznajú. Spojil som teda moju fascináciu neznámymi africkými krajinami a youtubovanie a začal natáčať vlogy z Burkiny Faso, Mauritánie či Malawi.

Využil svoj vplyv a pomohol vyzbierať 7 ton odpadu z prírody.
Patrik Paulínyi sa za influencera nepovažuje

Ktorú krajinu by ste neodporučili na cestovanie? 

Ja som v cestovaní veľký podivín, z tých zhruba 150 krajín sveta, ktoré som ešte nenavštívil, ma tak 100 absolútne nezaujíma. Potrebujem totiž neznámo a extrém, čo mnohé krajiny nespĺňajú. Každá krajina má svoje čaro a každý človek potrebuje niečo iné, takže je ťažké objektívne zhodnotiť, ktorá krajina nie je vhodná na cestovanie. Možno Sýria.

Len nedávno ste sa vrátili z Afriky. Čo môžu vaši fanúšikovia čakať? 

Najchudobnejšiu krajinu sveta, najvyspelejšiu krajinu Afriky a krajinu, kde pred týždňom vypukla ebola.

Ako váš trip prebiehal? 

Tak ako každý. Neustále zapnutá kamera a snaha zachytiť zvláštnosti, extrémy a zaujímavosti, nad ktorými ostáva rozum stáť.

Pred rokom vaše videá z ciest po Afrike odvysielala RTVS. Črtá sa opäť nejaká podobná spolupráca? 

Uvidíme.

V mnohých rozhovoroch ste naznačili, že z Youtube sa vyžiť nedá. Tak ako si privyrábate na živobytie? 

Opäť vás trochu poopravím. Vyžiť sa nedá zo slovenského Youtube, pokiaľ natáčate videá, ktoré vyžadujú viac ako len statickú kameru a pol hodiny rozprávania. Jeden z hlavných faktorov, ktorý má vplyv na zisky z Youtube pozretí, je lokalita prehratia vášho videa, pričom Slovensko má tieto zisky veľmi nízke. Po štarte nového projektu PPPíter v roku 2016 som dlho živoril. Asi ako každý v začiatočnej fáze podnikania a bol som odkázaný na Patreon, čo je stránka, kde vás môžu finančne podporovať fanúšikovia. Vďaka Patreonu som bol schopný zaplatiť si aspoň nájom a mohol som naďalej natáčať videá.

V roku 2018 som vydal knihu tragikomických cestovateľských poviedok Kde všade som (ne)zomrel a jej nečakaný úspech striasol finančné bremeno z mojich pliec. V týchto momentoch sa mi predáva aj audiokniha, konečne sa mi rozbieha zahraničný Youtube kanál a niektoré firmy sú ochotné dať mi pri zákazkách kreatívnu voľnosť a dostatok peňazí na produkciu, takže takto si teraz privyrábam. Tie 3 roky prebdených, zhrbených nocí konečne prinášajú ovocie.

Čo by ste museli urobiť, aby ste začali zarábať na svojom kanáli viac?  

Získať viac publika z USA. Priemerne sa tam platí 10-krát viac za pozretie ako u nás.

Prečo ste po čase začali robiť videá aj v angličtine? 

Pretože zahraničný trh nemá limity a mám rád veľké výzvy.

Kto som? Influencer, internetový živnostník alebo celebrita?
Pýtali sme sa LucyPug či Pyca

V čom vidíte svoju budúcnosť? V skečoch či cestovaní?  

Obe veci sú pre mňa veľkou vášňou a myslím si, že striedať tieto dva totálne nehomogénne koncepty je príjemné nielen pre mňa, ale aj pre väčšinu publika. Skôr či neskôr sa obe strany jedného konceptu presýtia a práve vtedy prichádza na rad druhý koncept. Je to krásny kolotoč.

Okrem spomínaného tvoríte aj videá, kde navštevujete najhoršie hodnotené kaviarne či hotely. Inšpirovali ste sa trendom zo zahraničia?

Chytil som sa trendu zo zahraničia, upravil ho do viac komediálnej podoby a nemohol som spraviť lepšie. Každé jedno video sa chytilo do zahraničných algoritmov a na zahraničnom kanáli majú spolu takmer dva milióny pozretí, za posledný mesiac mi pribudlo 60-tisíc nových odberateľov a po 3 rokoch anglických snáh konečne vidím nejaký kontinuálny rast. Som šťastný, prešťastný.

Populárny youtuber PPPeter pochádza z Bratislavy a vlastným menom sa volá Peter Popluhár. Je tvorcom obľúbenej paródie na Harryho Pottera – Dano Drevo, ktorá sa šírila po slovenskom internete pred desiatimi rokmi. Najväčší úspech spomedzi sociálnych sietí má PPPeter na svojom Youtube kanáli, kde ho sleduje viac ako 100-tisíc fanúšikov. Jeho tvorba je zložená z cestovateľských videí, skečov, ale aj paródií. Napísal tiež knihu o svojich zážitkoch pod názvom Kde všade som (ne)zomrel.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk