18. apríla 2018

Na biznis sa dokázali pozrieť svojou vlastnou optikou a spája ich odvaha, ktorá im umožnila realizovať veľké plány. Na našej konferencii 30pod30 sa postavili štyri projekty pred medzinárodnú porotu, ktorá ich podrobila grilovačke „Pitch & Grill/Show Me the Money“.

Našli dieru na trhu, ktorú chcú využiť a premeniť nedostatok na úspech. Spoločnosti Bethereum, Lifebutton, Mindworx a Data Shift stoja na dobrom nápade, čo oceňujú aj porotcovia. Nápad však v biznise znamená len začiatok náročnej cesty.

Bethereum sa orientuje na online športové stávky, Lifebutton dokáže vďaka jednému gombíku zachrániť ľudský život, Mindworx rieši biznis požiadavky klientov použitím behaviorálnych vied a Data Shift vyvinuli softvér, ktorý je neoblomným dozorcom v bankových inštitúciách.

4 tipy, ako zaujať investora. Absolvovali sme car pitch s Andrejom Kiskom mladším

Všetky štyri grilované spoločnosti sa s odhodlaním postavili pred prísnu porotu v zložení Sukhi Wahiwala, britský strategic business mentor, radca a investor, Jaroslav Ľupták z Neulogy Ventures, Rastislav Blažej zastrešujúci Program pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky v Slovenskej sporiteľni a Dominik Brichta z Brichta & Partners.

Bezpečný hazard

Ako prvý vyšiel na pódium Peter Gál z Betherea. Ako projekt predstavil? Zo stávkovania chceli spraviť spoločenskú aktivitu a vrhli sa na decentralizovanú platformu pre social betting, kde proti sebe stávkujú kamaráti a známi, čo podľa nich prináša do hry skutočného športového ducha a súťaživosť. Veľkú časť  tímu Bethereum tvoria Slováci. Hoci sídlo firmy je v Hongkongu, čo je výhodná poloha pre stávkarskú spoločnosť aj z právneho hľadiska. Na stávkovanie si vyvinuli vlastný Bether token (BTHR), ktorý bude voľne obchodovateľný na veľkých burzách.

Kto má lepších 30pod30, ročník 2018: Česi či Slováci?

Aby mohol potenciálny záujemca stávkovať prostredníctvom Betherea, musí mať osemnásť rokov, k čomu je potrebné, aby pri registrácii predložil občiansky preukaz. „Máme silný tím ľudí, ktorí majú skúsenosti s globálnym priemyslom stávkovania a tiež z oblasti ochrany osobných údajov,“ odpovedal Gál na otázku poroty, ako sú na tom s ochranou citlivých informácií. Vysvetlil, že stávkujúci budú používať prezývky, hoci sa zaregistrujú pod svojim reálnym menom.

Data Shift chce dozorovať banky

Ďalší projekt na grile Data Shift predstavuje softvér, ktorý je virtuálnym bankovým dozorcom a sleduje algoritmy na vstupe, pričom upozorňuje na prípadné riziká. Vďaka Data Shiftu by si banky mohli preveriť napríklad žiadateľa o pôžičku, jeho platobnú schopnosť a vyhodnotiť riziká. Projekt nedávno zvíťazil napríklad na startupovej súťaži v juhoamerickom Čile, odkiaľ si odniesol odmenu 30-tisíc eur. Okrem Slovenska, majú práve z Čile aj prvých potenciálnych klientov.

Na otázku Sukhiho Wahiwalu, ako by inštitúciám a organizáciám v Británii mohli pomôcť s tým, že nemajú málo dát, ale práve že priveľa Juraj Kapašný z Data Shift odpovedal: „Nemysleli sme na to, ako im vyslovene pomáhať. Ale mohli by sme im pomôcť dáta sprehľadniť, posielali by sme im feedback.“ Sukhi mu tiež poradil, že by bolo najväčšou pridanou hodnotou, ak by firmám vysvetľovali, ako fungujú dáta a pomohli by im ich čítať.

Mindworx pracujú s ľudským správaním

Znalosť ľudského správania a jeho predvídateľnosť využívajú na efektívnu komunikáciu ich klienta so zákazníkom. Tím Mindworx sa zamýšľa, že na získavanie informácii o zákazníkoch, o ich zvykoch, vnímaní, vkuse využije chatbotov. „Narušenie zaužívaných návykov a tvorba nových je len o nejakom “postrčení”. Ale výrobok ešte nemáme. Máme vedomosti a konzultujeme so spoločnosťami, ako sa dostať k ich zákazníkom,“ prezradil Matej Šucha z Mindworx. Sukhi sa ho tiež spýtal, či plánujú aplikovať svoj produkt aj na kryptomeny. Matej priznal, že na to nemysleli, ale ocenil zaujímavý nápad.

Gombík, ktorý môže zachrániť život ukázal potenciál

A medzi prezentujúcu štvoricu patrí aj Lifebutton. Ten doslova predstavuje gombík, ktorý môže pri náhlej nevoľnosti vodičovi vozidla zachrániť život. Výstražná signalizácia je namontovaná v osobnom motorovom vozidle a v prípade núdze upozorní okolie, že sa v aute niečo deje a šofér potrebuje pomoc. Lifebutton chcú jeho tvorcovia vyrábať na Slovensku, pričom by sa mal dostať na trh v priebehu pol roka. „Hľadáme ľudí, ktorých by zaujal tento projekt a veríme, že sa nám podarí vyrásť veľmi skoro. Toto je veľmi mladý projekt. Je to vlastne len osem mesiacov, čo sme prišli s touto myšlienkou,“ povedal Lukáš Časár, ktorý nápad prezentoval.

30-tnici sú stále mladá krv. Na akých pozíciách narazia práve vtedy na mzdový strop?

Porota sa ho pýtala na biznis model. Jednou z možností, ako uviesť Lifebutton na trh je predať licenciu automobilovej spoločnosti vyrábajúcej komponenty pre autá a druhou cestou by bol predaj produktu na trhu s autopríslušenstvom. Tvorcovia Lifebuttonu si uvedomujú, že majú pred sebou ešte veľa práce. „Bude to veľký úspech, ak zachránime aj keď len jeden ľudský život,“ povedal Čásar.

Podporiť by ich mohol aj úspech na grilovačke Forbesu. Porote sa totiž nakoniec páčil práve tento pitch a Lifebutton zvíťazil.

Rady porotcov pre startupy

Na záver nasledovala diskusia so všeobecnými radami. Ako by mal vyzerať dobrý pitch, ak hľadáte investora?

“Nezaujímajú ma prognózy tržieb, tie sú aj tak najčastejšie úplne vedľa. Čo potrebujú projekty prezentovať, sú základy ich biznis modelu. Pri hardvére napríklad, koľko to bude stáť vyrobiť to, dodať, aké budú poplatky a zdroje príjmov,” hovorí Jaroslav Ľupták z Neulogy Ventures. Dodáva, že investor si potom sám vie vypočítať, koľko to bude vynášať, no potrebuje vidieť, že podnikateľ rozumie tomu, ako bude jeho biznis fungovať. Zhodnotil, že na grilovačke boli v podstate odprezentované pitche projektov, ale nie prezentácie investorských príležitostí.

Sukhi Wahiwala na záver grilovačky zhodnotil: „Keď hľadám investíciu pre seba, hľadám investíciu pre tím. Potrebujú vedieť, kto je ich zákazník a aká bude ich cesta. To, čo hľadám, je vášeň, či sú schopní vykonať potrebné kroky.“

Hlavné foto: Marek Mucha