13. apríla 2021

O zákazníkoch ako o priateľoch hovorieval Michal Weis už pred pandémiou. Blízke vzťahy s partnermi pestovali dlhodobo. Firme dodávajúcej vysoko špecializovaný softvér pre svetové meteorologické služby, ale napríklad i armády či letecké spoločnosti, sa aj vďaka tomu darí a Weis si za rok 2017 odniesol titul EY Podnikateľa roka. Napriek tomu, že aj v IBL pocítili dôsledky pandémie, vzťahy so zákazníkmi ich podržali.

Od antivírusu k počasiu

V 90. rokoch, ešte ako vysokoškolák, pracoval Weis v spoločnosti Eset, kde sa výrazne podieľal na pretvorení a zmodernizovaní kľúčového produktu antivírusovej firmy zvaného NOD. Po škole sa pustil do nového biznisu. Dnes 46-ročný Weis založil v roku 1997 firmu IBL Software Engineering s nemeckým partnerom Herbertom Lepperom.

V začiatkoch mali jednoduchý plán. „Povedali sme si, že trh je malý, profesionálnych meteorológov nie je veľa, možno jeden-dvaja zákazníci na krajinu. Na svete je okolo 200 krajín, rátali sme teda so 400-500 zákazníkmi, maximálne. To nám bude stačiť päť ľudí, hovorili sme si,“ spomínal pred tromi rokmi v rozhovore pre Forbes Weis. Počet zamestnancov však nakoniec narástol na vyše 50, zákazníkov majú v desiatkach krajín sveta na všetkých kontinentoch.

Nemáme zákazníkov, ale priateľov

„V časoch núdze spoznáš priateľa, hovorí múdrosť. S hrdosťou zvyknem hovoriť, že nemáme zákazníkov, ale máme priateľov. Práve tieto výnimočné vzťahy nám veľmi pomohli: projekty pokračovali plynule a my sme vedeli, že sa môžeme na našich priateľov naozaj spoľahnúť,“ spomína na uplynulé mesiace Weis.

Platilo to aj opačne, dodáva: „Napríklad po zemetrasení v Záhrebe, ktoré zničilo budovu s dátovým centrom, sme urýchlene zachraňovali a migrovali (systémy), kým roztápajúci sa sneh nezatopí rozpadnutú serverovňu.“

Reklama

Letecký zásah

Aj vďaka tomuto prístupu skončili rok 2020 prakticky identicky ako rok 2019 (vtedy obrat presiahol 6,3 milióna eur a zisk 1,5 milióna). A to napriek tomu, že časť ich trhu – leteckú dopravu – postihli pandemické obmedzenia mimoriadne silno. Na čas sa tento druh prepravy takmer úplne zastavil a aj dnes je výrazne pod bežnou prevádzkou.

„V dôsledku toho sme prišli o projekty v tomto segmente, alebo boli odložené na neurčito. Zároveň máme šťastie v tom, že naše produkty patria medzi strategické investície – preto aj trh je veľmi inertný, keďže projekty sa pripravujú roky,“ vysvetľuje Weis.

Michal Weis, CEO IBL Software Engineering. Foto: Marek Mucha

Aj keď sa na začiatku veľmi obával dopadu na firmu, výsledok roku 2020 je priaznivý. „Získaný čas z odložených projektov nám umožnil investovať do vlastných inovácií a vzápätí aj od zákazníkov stúpol záujem o ďalšie inovácie ich technológií,“ dodáva.

Podarilo sa im napríklad dodať platformu pre celoúnijné (EÚ) kolaboratívne plánovanie kapacity leteckého priestoru pre Eurocontrol (Európska organizácia pre bezpečnosť leteckej prevádzky), či dostať ich systémy do NATO Multi-National Meteorological Support Group (MN-MSG).

Tento článok je súčasťou minisérie o víťazoch 15 ročníkov súťaže EY Podnikateľ roka. Cieľom tejto medzinárodnej súťaže, ktorá sa na Slovensku koná od roku 2006, je ukázať verejnosti príklady z prostredia biznisu, ktoré môžu byť vzorom najmä pre začínajúcich podnikateľov. 

Pozrite si aj predchádzajúce články o víťazoch súťaže a o tom, ako sa vysporiadali s pandémiou: 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?