8. apríla 2021

Hoci na čele Martinusu pôsobí Michal Meško už viac ako desaťročie, stále sa zamýšľal, či nie je šéfom len na dobré časy. Pandemický rok 2020 preveril aj jeho zručnosti krízového manažéra. Úspešne, Martinus predal dokonca o 15 percent viac kníh ako rok predtým.

Čerstvý držiteľ ocenenia EY Podnikateľ roka 2020 je pritom už dve dekády spojený so značkou kníhkupectiev, ktorú založili bratia Miro a Jožo Santusovci a Václav Doležal, keď mal Meško ešte len šesť rokov. Do ich tímu sa pridal v roku 2000, keď Martinus potreboval vytvoriť e-shop. Meško vtedy skombinoval programátorské znalosti a lásku ku knihám.

Ešte predtým však mladý Martinčan zaujal a prerazil so svojím študentským webom Referáty.sk, ktorý neskôr predal portálu Atlas.sk. Neskôr, počas štúdia na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského, už naplno rozvíjal svoje manažérske zručnosti v rozrastajúcom sa Martinuse, z ktorého sa stala jednotka medzi kníhkupectvami na webe.

„Miro a Jožo Santusovci mi neustále ukazovali, že aj pomalšia, ale vytrvalá cesta môže viesť k niečomu úžasnému. Dokonca vie byť taká krásna a zmysluplná, že začínate pochybovať, či naozaj vždy musí začínať vytýčením si veľkého cieľa a byť nekonečným naháňaním sa za rastom obratu. Oni vo mne utvrdili presvedčenie, že snaha byť najlepší je oveľa krajšia cesta ako túžba byť najväčší,“ napísal Meško na sociálnej sieti krátko po tom, čo si v stredu 7. apríla virtuálne prebral ocenenie.

Z kníhkupectva love brand

Milióntu knihu Martinus predal v apríli 2009, v rovnakom roku začala firma rozširovať aj sieť kamenných prevádzok – napriek globálnej finančnej kríze. Po dlhoročnej stálici v Martine vtedy pribudlo nové kníhkupectvo v Bratislave na Obchodnej ulici. Rast nabral na obrátkach. V auguste 2010 už Martinus predal knihu s poradovým číslo dva milióny. 

Reklama

Vo februári 2013 sme prvý raz zostavili rebríček Forbes 30 pod 30 a z titulky sa usmieval práve Michal Meško. Vtedy už piaty rok pôsobil ako CEO kníhkupectva. Značka Martinus sa stala na Slovensku love brandom, aj vďaka akciám pre knihomoľov ako je priam kultová Knižná šifra. Od roku 2012 pôsobí aj na českom trhu.

Tridsiate narodeniny oslávila značka vlani uprostred pandémie koronavírusu, ktorá nanovo preverila manažérske zručnosti šéfa firmy. Aktuálne okrem najväčšieho internetového kníhkupectva tvorí Martinus aj 12 kamenných predajní, pričom tento rok sa majú otvoriť ďalšie dve. Meško aj do budúcnosti predpovedá skôr rozvážny rast, ktorý je pre firmu typický. 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Martinus (@martinus_sk)

Aj takto sa buduje láska ku knihám: počas prvej vlny pandémie čítali deťom rozprávky známe tváre.

Pandémia zomkla konkurentov

Prinášame vám úryvok rozhovoru, ktorý Michal Meško poskytol magazínu Forbes pred udeľovaním ocenení EY.

Čo zmenila vo vašom biznise korona?

Keď sme videli, že to nie je situácia na pár týždňov, rozmýšľali sme, čo to bude znamenať pre knižný trh. Pochopili sme, že táto kríza môže položiť mnohé kamenné kníhkupectvá. Zároveň sme na základe jednej nemeckej štúdie vedeli, že knižnému trhu pomáha diverzita, a teda aj malé lokálne kníhkupectvá.

Ukazuje sa, že keď takýto miestny obchod s knihami zanikne, veľkú časť obratu si síce rozoberie konkurencia, no časť sa „vyparí“. Lebo niektorým ľuďom už „necinkne“ do nosa – aha, tu je kníhkupectvo, možno by som mohol kúpiť knihu. Výsledkom teda môže byť, že ľudia budú o niečo menej čítať. Myslím si, že to pochopila väčšina hráčov na trhu. A hoci sme mnohí v konkurenčnom vzťahu, tá kríza nás na jar 2020 akosi zomkla a začali sme si navzájom pomáhať.

Čo sa vám osvedčilo v biznise? 

Podnikanie vnímam ako úžasné pieskovisko alebo plátno, na ktorom môžete tvoriť. Sloboda, ktorú prináša, vás napĺňa a zároveň posúva vpred. Ja nie som človek, ktorý by mal plán na päť rokov dopredu, čiže keď prišla korona, nemuseli sme v Martinuse hádzať do koša žiaden dlhodobý plán, pretože taký neexistoval.

Verím, že o päť rokov budeme lepší ako dnes, nie nutne po finančnej stránke. Ak by sme o päť rokov mali rovnaký obrat, ale budeme vytvárať väčšiu hodnotu pre zákazníkov a viac spájať ľudí s knihami, budem spokojný. V podnikaní ma teda baví postupne objavovať rôzne nástroje a potom hľadať, ako ich poprepájať a použiť. To neznamená, že by sme nevedeli, kam ideme, ale osvedčil sa nám tento proces večného a postupného objavovania a tvorenia.

Rozhovor s Michalom Meškom si prečítate aprílovom vydaní Forbesu. Vydanie si môžete zakúpiť TU. Poštovné je na nás!

Tento článok je súčasťou minisérie o finalistoch súťaže EY Podnikateľ roka 2020. Cieľom tejto medzinárodnej súťaže podnikateľov, ktorá sa na Slovensku koná od roku 2006, je ukázať verejnosti príklady z prostredia biznisu, ktoré môžu byť vzorom najmä pre začínajúcich podnikateľov. Slávnostné vyhlásenie slovenských víťazov sa konalo 7. apríla.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?