Najväčší online predajca leteniek na slovenskom trhu má v pláne expanziu – ako na nové trhy, tak aj do nových projektov. „Naším cieľom je vybudovať si líderskú pozíciu v rámci celého stredoeurópskeho regiónu,“ hovorí Táňa Ondrejková, spolumajiteľka a šéfka cestovnej kancelárie Pelikán, ktorá za vlaňajšok vykázala tržby na úrovni 88 miliónov eur.
Pelikán pôsobí okrem slovenského aj na českom, maďarskom, poľskom a čiastočne na rakúskom a nemeckom trhu. Najnovšie však plánuje expandovať za hranice regiónu V4. „Pozeráme sa južne od Maďarska,“ prezradí jeho šéfka Táňa Ondrejková. Do úvahy prichádzajú najmä Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko a Rumunsko.
Pelikán pôsobí na slovenskom trhu od roku 2004, bol to prvý online predajca na Slovensku vôbec. Dnes už je cestovnou kanceláriou, ktorá ponúka okrem leteniek aj pobyty doma i v zahraničí. Foto: Diana Mráziková
Na otázku, kedy k expanzii dôjde, odpovedá, že aktuálne sa firma nachádza v prípravnej fáze, ale rast v rámci globálneho trhu sa „nezadržateľne blíži“. Ak sa do konca tohto roka podarí dokončiť technologickú infraštruktúru, tak sa do expanzie pustia už začiatkom januára 2020. „Snažíme sa pozerať na čoraz viac prepojený svet v širšom kontexte a naše myslenie sa už niekoľko rokov nepohybuje v rámci nášho domáceho, lokálneho pieskoviska,“ hovorí Ondrejková.
Pritom práve táto plánovaná expanzia má cestovnej kancelárii pomôcť upevniť jej pozíciu na stredoeurópskom trhu. Podľa Ondrejkovej je to cesta, ako do budúcna napríklad pritiahnuť pozornosť globálnych hráčov, ktorí môžu hľadať v stredoeurópskom priestore schopného partnera na spoluprácu.
Na to, aby vykreslila dôležitosť tohto kroku, uvedie aj príklad. „Amazon začal nedávno v Indii, čiže na najväčšom svetovom trhu ľudského kapitálu, spolupracovať na cestovateľskom projekte s jednou z najvýznamnejších lokálnych online cestovných agentúr. Keď sa začne obzerať po podobnej spolupráci v Európskej únii, chceme byť medzi prvými adresátmi, ideálne úplne prvým,“ vysvetlí Ondrejková.
Priznajte si chybu, pridá vám to na autorite.
8 rád, ako byť lepší, od šéfky Pelikánu
Snaha o geografickú expanziu nie je pre slovenskú firmu žiadnou novinkou, už v minulosti rástla smerom na západ do Rakúska alebo Nemecka. Pred niekoľkými rokmi zvažovala aj vstup na nový trh smerom na východ, do Ruska, napokon od toho upustila pre nepriaznivú politickú aj ekonomickú situáciu.
Pelikán plánuje potiahnuť dopredu aj ďalšie trhy, na ktorých pôsobí. Napríklad predaje na českom a maďarskom trhu chce do budúcna minimálne vyrovnať tým zo Slovenska. „Veľmi intenzívne na tom pracujeme,“ hovorí Ondrejková. Práve domáci trh totiž tvorí najväčšiu časť príjmov firmy, ktoré vlani presiahli 88 miliónov eur, a to pri vykázaní vyše pol miliónového zisku, ktorý dosiahli aj napriek výrazným investíciám do nových technológií, produktov a aj ľudského kapitálu.
Navyše, plánujú aj produktovú expanziu. Napríklad na domácom trhu, kde má aj najširšie produktové portfólio, chcú zvýšiť predaje klasických dovoleniek. „Mnoho ľudí si myslí, že ponúkame iba letenky, ale máme vytunované aj víkendové pobyty a tradičné dovolenkové letecké zájazdy do Stredomoria či exotiky,“ pripomína jeho šéfka s tým, že okrem napojenia sa na množstvo tour operátorov vytvárajú aj vlastné ponuky.
Nové plány letenkového gigantu Kiwi:
buduje slovenskú pobočku, chce prijať až 60 ľudí
Tržby z predaja leteniek však stále tvoria viac ako 80 percent celkového obratu firmy. Pelikán denne predá od 800 do 1000 leteniek.
Ondrejková predpokladá, že do konca roka sa im podarí zvýšiť aj počet zákazníkov, či už pasažierov alebo dovolenkárov, čo sa má podľa jej odhadov odraziť i na vyšších tržbách za rok 2019. „Tento nárast nechceme robiť na úkor marže, ale organicky. Je to naša dlhodobá stratégia,“ podotkne.
Ich najväčšou konkurenciou sú ďalší online predajcovia, od ktorých sa snažia odlíšiť sústreďovaním sa na úzko špecializovaný trh, napríklad v oblasti multi-city leteniek alebo víkendových city-breakov.
„Najviac nám pri tom pomáha naše business intelligence oddelenie, ktoré si napríklad všimne, že v jeden deň sa 2500-krát vyhľadávalo San Francisco, Barcelona alebo Rím. Z týchto dát vieme presne zanalyzovať, čo klienti najviac vyhľadávajú, v ktoré termíny sú lety za najnižšie ceny, a potom ich môžeme skombinovať do multi-city letenky,“ opisuje Ondrejková spôsob, akým využívajú zber dát pri vytváraní ponúk na mieru pre zákazníkov.
Podobný špecializovaný produkt je aj ich partnerský program Farenox.com, ktorý slúži na vyhľadávanie tých najlacnejších biznis leteniek. Nateraz ho cielia najmä na Veľkú Britániu, ale onedlho ho plánujú predstaviť aj pri odletoch z Viedne, Prahy či Budapešti.
Pelikán
Vznikol v roku 2004 a bol prvý online predajca leteniek, ubytovania, cestovného poistenia a doplnkových cestovateľských produktov na slovenskom trhu. Za ten čas zabral asi tretinu domáceho trhu s letenkami a expandoval aj do zahraničia. Svojim zákazníkom aktuálne ponúka letenky viac než 800 leteckých spoločností, či už ako samostatný produkt, alebo v rámci vlastných dovolenkových pobytov a zájazdov.
Firma momentálne zamestnáva viac ako 170 ľudí. Ondrejková v nej drží 50-percentný podiel, zvyšných 33 percent má v rukách ďalší spoluzakladateľ Pelikána Patrik Dragula a necelých 17 percent vo firme vlastní podnikateľ Ivan Štefunko, ktorý sa však na riadení firmy aktívne nepodieľa. Ondrejková bola v apríli 2012 na titulnej strane magazínu Forbes a pravidelne sa umiestňuje aj vo Forbes rebríčku TOP podnikateliek.
Foto: Diana Mráziková
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]