27. júna 2019

Keď pred mesiacom ohlásil český letenkový startup Kiwi.com príchod na Slovensko, jeho bližšie plány neboli známe. Najnovšie však už vieme, že otvára novú pobočku v centre Bratislavy. Do dvoch rokov plánuje do nej priniesť až 60 zamestnancov. Sústreďujú sa hlavne na technologický vývoj.

Kiwi.com už dlhší čas rozmýšľalo nad otvorením ďalšej lokálnej pobočky. „Došli sme do bodu, keď sme zistili, že všetci dobrí vývojári v Brne pracujú pre nás. Logicky sme sa začali pozerať na iné mestá v Európe a postupne sme došli na Bratislavu,“ povedal spoluzakladateľ a technologický riaditeľ startupu Jozef Képesi. Bratislavu si vybrali kvôli jej aktívnej startupovej kultúre, blízkosti k brnenskej centrále a tiež kvôli spomínanému vysokému počtu kvalifikovaných vývojárov.

Doposiaľ v hlavnom meste spolupracovali s asi dvadsiatkou freelance developerov, ktorí budú tvoriť základ novej pobočky. Do dvoch rokov plánujú zamestnať až 60 ľudí, pre ktorých dizajnujú nové priestory v Zuckermandeli pod Bratislavským hradom. V budúcnosti si dokážu predstaviť v tejto pobočke zamestnať až 120 ľudí.

Letenkový startup Kiwi ide na Slovensko.
Otvára pobočku v Bratislave

Firma už má s expanziami skúsenosti, dcérske pobočky má aj v Barcelone či Prahe. Ďalšie partnerské pobočky a centrá zákazníckej podpory majú od Tuniska až po Čínu. „Na začiatku je vždy problém nájsť prvých päť ľudí, po desiatich a dvadsiatich je to už lepšie a po tridsiatich to už ide samo,“ dodáva Képesi s tým, že do miest ako Bratislava a Brno je ťažšie priniesť kvalitných zahraničných vývojárov ako napríklad do Lisabonu.

Navyše, vstupnými pohovormi do Kiwi.com prejde asi iba jedno až dve percentá uchádzačov. „Na to, aby sme prijali prvých päť zamestnancov, potrebujeme 500 životopisov,“ objasnil Képesi. „Približne 70 percent neúspešných kandidátov má nedostatočné technické zručnosti a zvyšných 30 percent nám nesadne povahovo,“ dopĺňa ho finančný riaditeľ startupu Juraj Strieženec.

Čech Oliver Dlouhý (vľavo), spoluzakladateľ Kiwi.com, zostal vo firme aj po predaji spoločnosti americkému fondu General Atlantic. Slovák Jozef Képesi (vpravo) si taktiež udržal v rukách svoj spoluzakladateľský podiel. Foto: Kiwi.com (archív)Čech Oliver Dlouhý (vľavo), spoluzakladateľ Kiwi.com, zostal vo firme aj po predaji spoločnosti americkému fondu General Atlantic. Slovák Jozef Képesi (vpravo) si taktiež udržal v rukách svoj spoluzakladateľský podiel. Foto: Kiwi.com (archív)

Kiwi.com je najväčší online predajca leteniek v strednej Európe. Iba za vlaňajšok vykázal tržby na úrovni 1,1 miliardy eur, pričom zisk nezverejnil. Pred dvoma rokmi vykázal zisk na úrovni troch miliónov eur. Výnosy firmy za prvé dva kvartály tohto roka ešte nie sú známe, no podľa slov finančného riaditeľa naďalej rastú medziročne o 30 percent. Predpokladá, že do konca roka vlaňajšie tržby prekonajú.

Na stránke online predajcu leteniek urobia ľudia 100 miliónov vyhľadávaní denne. Pritom asi 35-tisíc z nich si letenku aj kúpi. Celkom startup zamestnáva viac ako 2600 ľudí, pričom prevažná väčšina z nich sídli v ich brnenskej centrále. Spolupracujú s vyše 500 aerolíniami.

Vytvoril aplikáciu na rezervácie hotelov s miliónovými tržbami.
Tu je jeho 11 rád, ako cestovať

Minulý rok vyhlásil český Forbes firmu za startup roka. Pred dvoma rokmi sa firma umiestnila na 7. mieste v rámci rebríčka Deloitte Technology Fast 500 EMEA, a stala sa tak vôbec najrýchlejšie rastúcou českou firmou.

Pred pár týždňami získal nadpolovičný podiel v českom predajcovi leteniek americký fond General Atlantic. Za krehkú majoritu vo firme mal podľa českého Forbesu zaplatiť 100 miliónov libier (asi 111,6 milióna eur).

Spoluzakladatelia startupu, Čech Oliver Dlouhý a Slovák Jozef Képesi, si aj po odpredaji podielu americkému fondu udržali vo firme výkonné pozície a rovnako aj vlastnícke percentá. Képesi má podľa informácií českého Forbesu 13,4-percentný podiel a Dlouhého podiel sa pohybuje na úrovni okolo 25 percent.

Kiwi.com založili v roku 2012 Oliver Dlouhý a Jozef Képesi. Vďaka vlastnému algoritmu umožňuje startup užívateľom kombinovať lety vyše 750 dopravcov, ktorí často vzájomne nespolupracujú. Prví na svete začali garantovať, že zákazníka dostanú do cieľovej destinácie aj v prípade, ak vinou aerolínií zmešká prípoj.

Pomocou algoritmov dokážu dokonca predpokladať, kedy by mohlo k meškaniu prípojov dôjsť, napríklad pre prerábky a uzávery na letiskách či pre nepriazeň počasia. Za týmto účelom má startup aj vlastného meteorológa.

Najnovšie sa firma sústreďuje nielen na geografickú, ale aj na produktovú expanziu. Chce nielen predávať letenky, ale slúžiť ako komplexný poskytovateľ dopravných riešení, ktorý dokáže integrovať pozemnú a leteckú dopravu, a dostať tak zákazníka z bodu A do bodu B. To všetko iba na pár kliknutí.

Hlavné foto: Pixabay

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk