5. apríla 2018

V predchádzajúcom článku, som sa viac venoval klientom. Teraz je tu niekoľko tipov pre tú našu“ stranu stola.  

1. Redefinuj zadanie.

Klient prichádza so svojou predstavou, no neboj sa jeho zadanie upraviť. My vždy na začiatku prepracujeme zadanie v prvej #kickoff prezentácií, kde klientovi po dôkladnej analýze ukazujeme, čo naozaj potrebuje a čo niekedy naopak teraz vôbec nepotrebuje (aj keď vám za to chce silou mocou zaplatiť).  

2. Snaž sa komunikovať a prezentovať vždy tomu, kto môže urobiť posledné rozhodnutie. 

Nikdy sa nenechaj dotlačiť k tomu, aby tvoju prácu prezentoval ďalej niekto iný. My sa snažíme nepracovať s klientami, kde nemáme priamy kontakt s majiteľom alebo iným decision makerom. 

3. Neprezentuj veci, ktoré nechceš aby si klient vybral. 

Je to nepísané pravidlo, že ak nejaký koncept pridáš k svojmu shortlistu len preto, aby tam bol, tak práve ten si klient vyberie. Lebo taká je karma. A potom sa tráp, keď si sprostý. 

 

4. Ber zálohu 

Kto ti nechce zaplatiť zálohu, ti nebude chcieť zaplatiť ani zvyšok. Všetka tvoja práca sa stáva samozrejmosťou”, keď ju ukážeš klientovi. Ten moment nevieš vziať naspäť a ak svoj nápad raz povieš nahlas alebo ukážeš, zrazu by často napadol každému”. Celá hodnota tvojej často niekoľko týždňovej práce je vyjadrená pár obrázkami alebo textami a bez zálohy nie si nijak krytý. 

5. Nedávaj zľavy

Ak niekto chce od teba hneď zľavu, bude ju chcieť neustále. Namiesto zľavy si vyber časť projektu, ktorú nebudeš realizovať a tak zníž celkovú hodnotu projektu. Nenavrhneš všetky podstránky, ale iba tie dôležité. Nenavrhneš komplexný dizajnmanuál ale iba jednoduchý etc. 

6. Hľadaj partnerský vzťah

Ak cítiš zo strany klienta nadradenosť alebo autoritatívny prístup, odíď z projektu. Začal som pracovať ako 14 ročný, no vždy boli klienti a ľudia (často práve tí na najvyšších pozíciách), ktorí sa pri prezentovaní mojej práce a nápadov ku mne vždy správali partnersky a s rešpektom. Vážili si prácu. Ak si niekto tvoju prácu neváži už na začiatku, nemá to zmysel. 

7. Z kratšej cesty sa ide ľahšie

V našom štúdiu máme niekoľko klientských kontroliek, ktoré ak zasvietia, projekt ukončujeme. Snažíme sa overiť si vzájomnú chémiu ešte pred prvou väčšou faktúrou. Môže to byť krásny projekt a krásne peniaze, no ak sa netešíme na vzájomné stretnutie a feedback klienta nedáva zmysel alebo si nedá povedať, spolupráca by nefungovala. Fail fast!