23. marca 2018

Nesprávne očakávania, zlá prioritizácia projektov, chýbajúce ľudské zdroje na strane klienta, naťahovačky pri fakturácii a na konci zlý pocit. To sú situácie, ktoré sa dejú pri spolupráci firiem a dizajnérov veľmi často. Tu je preto niekoľko stručných tipov, ako tomu predchádzať na oboch stranách. 

Prioritizácia projektov a stratégia

Nemeňte identitu samoúčelne. Nechcite webstránku, ak nemáte nastavenú vizuálnu identitu. Nechcite vizuálnu identitu, ak nemáte jasnú stratégiu. Nechcite nastaviť stratégiu, ak nemáte poriadok vo svojej vízii a aj produktoch.

Ak sa ti páčia referencie, neočakávaj niečo iné

Klient často prichádza za dizajnérom či štúdiom s tým, že sa mu páčia ich práce. Hneď druhým dychom však dodáva, že chce vlastne niečo úplne iné. Gratulujem, ste na dobrej ceste k zlému výsledku.

Otvorenosť v otázkach rozpočtu

Rozpočet je slovo, okolo ktorého sa vedia viesť siahodlhé debaty bez akýchkoľvek konkrétností. Nevieme pracovať bez toho, aby sme mali aspoň rámec sumy, ktorú do projektu chcete investovať. Nechceme vás ozbíjať a ani z vás vytiahnuť všetko, čo máte. Musíme však prispôsobiť kreatívne koncepty produkčným možnostiam vášho rozpočtu.

Delegovanie práce v rámci firmy

Nie, nemusí sa k tomu vyjadriť každý. Nie, nemusí byť každý na každom mítingu. Už na začiatku projektu by malo byť jasné, kto o čom rozhoduje a kto má pri čom posledné slovo. Názor môže mať každý, ale nie každý má rovnakú znalosť problému, stratégie a vízie. Ako jednuduchý zlepšovák odporúčam spočítanie času všetkých ľudí, ktorí sa zúčastňujú siahodlhých meetingov a následné násobenie ich hodinovými sadzbami.

Buďte realisti vo vlastných časových zdrojoch

Projekt redizajnu, dizajnu nového produktu alebo aj prípravy malej brožúry si vyžaduje jasne vyčlenené ľudské zdroje na vašej strane. My môžeme dodržať všetky termíny, ale ak čakáme z vašej strany na spätnú väzbu namiesto 2 dní týždeň, nikdy sa to nestihne.
Ilustrácia: Maroš Ľuba

Tip: Nám v štúdiu sa osvedčilo, že akokoľvek časovo odhadnete projekt, realita je vo väčšine prípadov trojnásobkom toho odhadu (a to zdržanie je práve na strane klienta).

Obsah sa nevytvorí sám

Potrebujeme pracovať s obsahom od začiatku. Buď ho vytvoríme my, alebo nám ho dodáte vy ešte pred štartom projektu. Meniť iba formu, nemá zmysel. Zmena alebo tvorba obsahu si však vyžaduje kopu času a kopu práce. Prepisovať texty na kolene a šetriť na produkcii fotiek či videa, ktoré zadáte kamarátovi, lebo “ste už predsa investovali veľa do toho webdizajnu alebo identity” je šetrenie na nesprávnej strane. Bez obsahu to ani nerobte. Radšej spravte ten obsah a odložte dizajn.

Teória padajúceho…

Čím viac máte dodávateľov, tým viac budete riešiť výhovorky medzi nimi. Firma vám dodala dizajnmanuál, ale pri webdizajne potrebujete nanovo zadefinovať ikonografiu. Štúdio vám dodalo wireframy, ale pri návrhu rozhrania sa ukáže 265 nedomyslených prvkov. Koho je to vina, kto ja za to zdopovedný a komu za tú prácu navyše budete platiť? Ak aj spolupracujete s viacerými dodávateľmi, jeden musí byť kľúčový a ten bude niesť komplexnú zodpovednosť za dodané služby.

Veľa šťastia!

Autor je dizajnér a komunikačný fanatik so sklonmi k občianskemu aktivizmu. Založil Studio Echt, multimediálne laboratórium Mediatechna, obchod s dobrým pocitom Nosene, spoluzaložil svetovú konferenciu By Design Conference či fast food Ty Somaru a stál aj pri zrode Slovensko.Digital

Hlavná ilustrácia: Maroš Ľuba