24. apríla 2018

Každý freelancer sa snaží predať. Nestačí ponúkať iba kvalitné služby, aby ste získali dobrých klientov, musíte mať aj dobré meno či referencie. Na trhu je každý freelancer samostatnou značkou a musí si získať dôveru potenciálnych zákazníkov. Ako na to? Tu je 5 tipov, vďaka ktorým si vybudujete dobré meno, aj keď vás nikto nepozná.

1. Práca bez nároku na honorár

Práca bez nároku na honorár vám môže priniesť zaujímavejšie hodnoty ako peniaze – dobrý pocit zo zmysluplnej pomoci, skvelú prácu do portfólia či zaujímavé kontakty. Hlavne pre začínajúcich freelancerov je práca pro bono skvelou možnosťou ako získať cenné referencie. Existuje množstvo neziskových organizácii a občianskych združení, ktoré chcú robiť svet krajším, no zišla by sa im pomoc. Lepšie texty na web, kvalitnejšie fotografie či dobré zacielená reklama na Facebooku. Pomôžte im, pri týchto projektoch často nie ste limitovaní a môžete vydať zo seba to najlepšie.

Práca pro bono prinesie nielen dobrý pocit, ale aj nové kontakty či skvelé referencie. Foto: pexels.com

Ďalšou možnosťou je priložiť bezplatne ruku k dielu vašich kamarátov a blízkych. Sestra šije ľanové vrecúška na chlieb a vy potrebujete produktové zábery do portfólia – win-win situácia pre oboch. Vy urobíte špičkové snímky, ona vás označí na Instagrame a postupne sa o vás dozvedia jej kamarátky a kamarátky jej kamarátok, ktoré potrebujú tiež fotografie. Jedna rada – snažte sa ešte viac ako pri honorovanej práci a pracujte s dobrým úmyslom. Vypočítavosť môže priniesť sklamanie.

2. Špecializujte sa na konkrétnu oblasť

Každý by chcel poznať inštalatéra, ktorý opraví všetko. Keď však marketér o sebe tvrdí, že píše texty, robí špičkové PR aj grafiku a popritom vám naprogramuje web, ľahko vytvorí podozrenie, že vie všetko a pritom nič. Byť špecialistom v danej oblasti sa oplatí – keď sa povie vaše meno, nech sa automaticky spojí s tým, v čom ste najlepší – účtovník, grafik, fotograf alebo programátor.

Ako na voľnej nohe získať klientov? Pomôže portfólio aj facebookové skupiny

Pokračujte ďalej a svoju špecializáciu ešte zúžte. Buďte účtovník, ktorý vie všetko o daniach, fotograf, ktorý robí tie najlepšie portrétové fotografie, alebo programátor, ktorý vytvorí špičkové e-shopy. Vaša špecializácia je podobná ako reklama – čím presnejšie zacielite, tým lepšia konverzia. A vďaka tomu si ľahšie vybudujete meno, pozvú vás na prednášky či workshopy. Lebo to budete práve vy, kto je v Prešove najväčší odborník na portrétové fotografie.

Úzka špecializácia neznamená nedostatok klientov. Foto: pexels.com

3. Blogujte, píšte články, nech je vás vidieť

Stará múdrosť hovorí „zíde z očí, zíde z mysle“. Aby ľudia vyhľadávali vaše služby, musia vás vidieť, čítať, počuť. Preto píšte, natáčajte videá, foťte a ukážte to najlepšie z vašej oblasti. Ako freelancer si môžete vybrať z troch spôsobov, kde budete prezentovať svoju prácu – vlastný web, s ponukou originálneho obsahu oslovíte médiá, alebo začnete blogovať na väčších portáloch zameraných na vašu špecializáciu.

Vyberiete si coworking, home office či kaviareň? Toto sú ich plusy a mínusy

Opäť to budete robiť bez nároku na honorár, považujte to však za investíciu. Tu máte priestor na to, aby ste ukázali, že ste vo svojej oblasti skutočne špičkou. Ak sa venujete reklamným textom a špecializujete sa na slogany, pokojne každý týždeň pripravte článok, v ktorom vymyslíte 10 nových claimov pre svetové spoločnosti. Výhodou, prečo začať písať pre zabehnuté médiá, je distribúcia vášho obsahu – tieto portály už majú svojich čitateľov a vy nemusíte platiť za reklamu. Nevýhodou je, že prepojenie s vašim menom bude menej výrazné ako na vlastnej stránke.

4. Zapájajte sa do diskusií

Buďte tam, kde ľudia hľadajú radu alebo pomoc. Nech už sú to rôzne špecializované fóra, diskusie pod článkami či v skupinách na Facebooku. Ktorý fotoaparát je lepší, ako správne zacieliť reklamu, ktorý softvér pre účtovníctvo je vhodný pre mňa – otázky, na ktoré vy ako odborník odpoviete za pár sekúnd. Dôležité je však uviesť argumenty, byť trpezlivý a hlavne uvedomiť si, že nie každý má rovnaké informácie a vedomosti ako vy.

Nájdite si čas, zapojte sa do diskusie a ukážte, že problematike rozumiete. Foto: pexels.com

Nie je to iba strata času? V žiadnom prípade. Okrem pýtajúceho sa sledujú tieto diskusie desiatky až stovky ďalších „tichých“ pozorovateľov. Ak budete pravidelne pomáhať a preukazovať svoju odbornosť, ľudia k vášmu menu postupne pripoja dodatok – Koloman Fašírka, ten, ktorý rozumie marketingu/fotografii/sociálnym sieťam/čomukoľvek. Je pomerne bežné, že táto rada sa môže zmeniť na konzultáciu a z konzultácie sa vykľuje nový klient.

5. Šanca na vás čaká aj v coworkingu

Coworkingové centrá podnecujú nielen pracovnú efektívnosť, ale aj kreatívne rozhovory so šikovnými ľuďmi. Vďaka nim sa môžete veľa naučiť, ale aj začať s budovaním povedomia o svojom mene. Práve coworking je miesto, kde sa na vás nebude nikto čudne pozerať, keď ako prvú vec prezradíte svoje povolanie. Navyše vás ostatní môžu osloviť s otázkou alebo žiadosťou o pomoc vo vašej oblasti.

Výhodou tejto komunity býva aj to, že takmer každý s každým sa pozná. A keď sa eventový manažér rozhoduje o akciách a prednáškach na ďalší mesiac, môže osloviť aj vás. Alebo vy jeho. Povedzte mu, že za ostatný týždeň sa vás už 7 ľudí pýtalo na to, čo znamená zákon GDPR pre marketérov v praxi. A keďže ste sa tomu podrobne venovali, dokážete urobiť zaujímavú prednášku.

Zásadné pri budovaní dobrého mena je splniť to, čo ste sľúbili. Lebo aj jeden nespokojný klient môže zničiť to, o čo ste sa roky snažili.

Tento článok je súčasťou série o tipoch a trikoch pre freelancerov. 

Hlavná foto: Unsplash