Pôvodne hľadal bočný príjem popri zamestnaní. O jeho riešenie zníženia emisií vo fabrikách je však taký záujem, že sa mu už desať rokov venuje naplno. Finalista súťaže EY podnikateľ roka Patrik Andó vybudoval úspešnú „zelenú“ firmu Ropa Group.
Tá rok 2021 uzavrela s rekordnými tržbami vo výške takmer 16 miliónov eur. Minulý rok bol pre Ropa Group opäť rekordný. Uzavreli ho s tržbami vo výške 50 miliónov eur. Čomu vďačí za úspech?
Nech sa páči, tu sú odpovede Patrik Anda na tri anketové otázky, ktoré Forbes kládol všetkým finalistom súťaže EY Podnikateľ roka.
Počiatočné problémy sa otočili v ich prospech
Ako ste zareagovali na problémy, ktoré dnes najviac ťažia podnikateľov, teda zvyšujúce sa náklady na prevádzku či nedostatok kvalifikovaných zamestnancov?
Z kríz posledných rokov sme nakoniec vyšli lepšie. Môžem povedať, že sa nám ich podarilo využiť. Pandémia náš biznis takmer neovplyvnila, bol to skôr spoločenský šok. Najmä v začiatkoch, keď sa zatvárali aj fabriky, o ktorých by to človek nikdy nepovedal. Zároveň sme vnímali, že elektrinu aj teplo bude treba vyrábať vždy.
Keď prišla vojna na Ukrajine, už to bolo vážnejšie. Vystrašila nás, ale to, že sa niečo deje, sme začali vnímať už predtým. Ceny zemného plynu totiž začali narastať už v lete 2021. Zemný plyn je pre nás hlavný výrobný artikel, preto nás toto zvyšovanie zasiahlo.
Náš biznismodel fungoval na kvartálnych, polročných, niekedy aj dlhších kontraktoch so zákazníkmi. Takže pri postupnom zdražovaní nám to prestalo vychádzať. Bol to pre nás celkom šok. Popodpisované kontrakty sme však nechceli rušiť. Máme vybudovanú slušnú reputáciu a podnikáme čestne.
Navyše zákazníci vtedy situáciu so zdražovaním nerastných surovín nevnímali ešte tak intenzívne ako my a bolo ťažké im to vysvetliť. Boli aj takí, ktorí nás upodozrievali zo špekulácií. V médiách sa o tom veľmi nehovorilo. Museli sme preto prijať veľa systémových zmien.
Potom sa situácia otočila. Začali zatvárať aj veľké chemické fabriky a po našich produktoch bol zrazu zvýšený dopyt. Energetické firmy a teplárne bez nich dnes prakticky nemôžu fungovať. Ak nebudú dodržiavať emisné limity, dostanú pokuty.
Trh sa nám teda veľmi otvoril. A keďže sme ho už mali zmonitorovaní, využili sme túto príležitosť na získanie nových zákazníkov. Vďaka tomu sa nám podarilo presadiť napríklad na talianskom trhu, o čo sme sa roky snažili.
Kto je vaším vzorom, ktorý vás inšpiroval pri podnikaní a vedení firmy?
Aj na Slovensku máme v biznise veľa inšpiratívnych ľudí. Pre mňa je inšpiráciou napríklad Patrik Tkáč. Tiež podniká v energetike a páči sa mi, ako to s EPH rozbehli. Máme spoločnú vášeň pre víno aj to, že v EPH podporujú šport. Ako Ropa Group podporujeme hokejový klub v Nových Zámkoch. Nehovorím, že sa snažím dosiahnuť miliardové obraty, ako majú v EPH, ale je to inšpiratívne.
Aká je najlepšia rada, ktorú ste v biznise dostali?
Jednu som dostal napríklad od Bernda von der Heide – majiteľa nemeckej technologickej firmy. Keď sme spolu dávnejšie hľadali biznisové paralely a spoločné riešenia, povedal mi: Give me a soup and I will find a spoon (z angl.: Dajte mi polievku a ja nájdem lyžicu, pozn. red.). U nás vo firme trochu zľudovela a dodnes ju interne používame.