17. augusta 2020

Dvadsaťosemročný Slovák Tomáš Jasovský pracoval vo firmách, ktoré sídlili v rôznych častiach sveta, no on sedel v pražskom byte. Realita, ktorú v súčasnosti prežíva čoraz viac ľudí. Keďže si uvedomil, že automatizáciou určitých procesov sa dá ušetriť množstvo času, a teda aj peňazí, rozhodol sa na tejto myšlienke postaviť vlastný biznis. 

Riešenia na problémy, ktoré ho počas jeho profesionálneho života trápili, sa rozhodol pretaviť do startupu. Tomáš Jasovský pracoval päť rokov pre rôzne spoločnosti len prostredníctvom home office. V istom období dokonca viedol tím, ktorý fungoval na troch rôznych kontinentoch, v úplne odlišných časových pásmach.

„Niekoľko rokov som zažíval všetky bolesti manažovania remote tímov v prvej línii,“ opisuje pre Forbes. Medzi bežné „bolesti“ patria konferencie cez Zoom o 11 v noci či správy na Slacku o tretej ráno. 

Z home officu na pláž. Slovenský startup využil
popularitu práce na diaľku a dostal investíciu

Približne pred rokom začal premýšľať nad vlastným biznisom, a ako sám tvrdí, prirodzene chcel využiť už nadobudnuté know-how. „Odcestoval som na dva mesiace do Portugalska, kde som sa úplne izoloval od všetkého ostatného a trávil som čas robením výskumu, či majú podobné problémy, ako som mal ja, aj v iných remote firmách,“ hovorí.

Kolotoč Zoom telefonátov tak pokračoval, avšak tentoraz so zástupcami remote firiem ako Automattic, GitHub, Dribbble alebo InVision, ktoré sa s ním podelili o to, čo im pri home office chýba. 

Koronavírus pomohol

S hľadaním investorov začal v novembri 2019, keď svet o pandémii koronavírusu ešte nevedel a remote práca nebola na poli zamestnávania témou číslo jeden. „Vtedy som dostával od investorov odpoveď, že myšlienka nezasahuje dostatočne veľký trh a mal by som premýšľať inak,“ opisuje svoje skúsenosti pre Forbes. Dodáva, že po pár mesiacoch už myšlienka, že viac ako tisíc ľudí vo firme pracuje bez toho, aby sedeli v kancelárii, nebol len nápad amerických technologických startupov, ale realita, na ktorú prechádza čoraz viac firiem. 

A tak postupne vznikol startup AhoyTeam, ktorý aktuálne pozostáva z piatich full-time zamestnancov. Na začiatku sa do tímu pridal Tomáš Přívora a aktuálny CTO Michal Macejko. 

Odpadový startup Sensoneo získal grant a investíciu.
Peniaze môže použiť na rozvoj

Ich prvým produktom bola e-kniha, ktorá opisovala budovanie remote firemnej kultúry. Jedným z prvých cieľov produktu bolo podľa zakladateľa pomáhať HR teamom pri zaúčaní nových zamestnancov cez platformu Slack. A práve preto vznikol aj názov AhojTeam. „Znelo to ako dobrý nápad a hodilo sa to k tomu, že sme produkt, ktorý ťa privíta do firmy v prvý deň. ‚Ahoy‘ poznajú Američania ako pozdrav námorníkov a pirátov, takže to do budúcna vie byť celkom hravá identita firmy,“ dodáva Tomáš. 

Tomáš zažil riadenie tímu na troch kontinentoch. Foto: AhoyTeam

Primárnym zákazníkom startupu sú manažéri veľkých tímov v korporáciách, ktorým pomáha zautomatizovať manuálne každodenné procesy. Podľa Tomáša nimi manažéri strácajú týždenne až 20 percent svojho pracovného času. „Už len ušetrením piatich percent tohto času týždenne hovoríme o ušetrených stovkách dolárov mesačne na jedného manažéra, ktoré môžu byť využité na podstatnejšie úlohy,“ vysvetľuje svoj zámer. 

Notifikácie namiesto telefonátov

V praxi vyzerá riešenie AhoyTeamu ako jednoduché notifikácie. Avšak prostredníctvom rôznych nástrojov ako Asana, Jira či GitHub sleduje jednotlivé kroky, ktoré tím robí, a po splnení úlohy rozpošle AhoyTeam prostredníctvom Slacku notifikáciu s ďalšou úlohou. Teamleader vďaka tomu vidí, ako sa jednotlivé projekty vyvíjajú, a nemusia tak stráviť čas obvolávaním ľudí po celom svete, prípadne čítaním mailov s novinkami. 

Startup zákazníkom ponúka niekoľko balíkov svojich riešení, podľa veľkosti firiem a postupne ich plánuje pridávať aj do platforiem ako MicrosoftTeams. Aktuálne je ich najväčším zákazníkom techonologická firma Twilio so zhruba 4000 zamestnancami.

Ako úspešne zvládnuť prechod na home office?
Microsoft odporúča tento postup

Pozitívnu budúcnosť remote práce si všimol aj český investičný fond Lighthouse Ventures, ktorý startupu nedávno poskytol 500-tisíc eur, ktoré využijú na vývoj produktu, marketing, ale aj na predaj. 

Napriek tomu, že tím okolo Tomáša Jasovského postavil svoj biznis na práci z domu, nemyslia si, že kancelársky život úplne zanikne, ale jednoznačne sa zmení. „Či už hovoríme o dynamike fungovania v kanceláriách, zamestnávaní ľudí alebo firemných benefitoch, všetko toto sa bude veľmi zaujímavo prispôsobovať trhu, ktorý bude viac a viac zvyknutý na remote ponuky práce,“ dodáva na záver s tým, že stále bude na trhu veľká skupina ľudí, ktorá bez kancelárií a sociálneho kontaktu nevie pracovať.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?