5. novembra 2019

Melisa (Minca) Mincová bola módnou blogerkou, no to je už minulosť. Jej pohľad na túto oblasť sa totiž zmenil. Aktuálne žije v Berlíne, kde od roku 2018 pracuje na vlastnej etickej značke MM. V nej prináša upcyklované kúsky, ktoré objavila v second handoch, a bojuje proti obrovským reťazcom s rýchlo kvasenou módou. „Fast fashion robí mnoho vecí zle. Napríklad, že všetci vyzerajú rovnako. Ja idem proti tomu. Mali by sme všetci vyzerať rôzne, lebo všetci rôzni sme,“ vraví. 

Život v zahraničí Melisa okúsila prvýkrát počas vysokoškolského štúdia v Edinburghu. Späť na Slovensko sa už nevrátila, po absolvovaní odboru udržateľný rozvoj a politika sa štyri roky spätne presťahovala priamo do nemeckej metropoly. Na to, čo ju lákalo na zahraničí, spomína slovami: „Bola som zvedavá. Do Berlína som sa odsťahovala s priateľom. Tiež nevedel, čo má po univerzite robiť. No chceli sme byť v epicentre umenia, hudby, kultúry a startupov.“

Aj sekáč môže voňať. Second hand dostala značka Nosene na vyšší level

Dvojici sa okrem iného pozdával i pomer životného štandardu a jeho ceny. Kým niekedy ľudia vnímali Melisu ako módnu blogerku, dnes tvrdo pracuje na tom, aby sa tohto označenia nadobro zbavila. „To už dávno skončilo,“ konštatuje jednoznačne. Ešte počas štúdia na vysokej škole písala záverečnú prácu o udržateľnosti v móde. „Vtedy mi to všetko došlo. Nemôžem byť módna blogerka, lebo idem proti tomu, v čo verím,“ vysvetľuje.

Melisa vo svojej značke pracuje na tom, aby všetky upcyklované kúsky boli udržateľné. Foto: archív respondentky

Odvtedy sa začala čoraz viac zaujímať o udržateľnú a etickú módu. Tú vo všeobecnosti vníma ako nástroj na sebavyjadrenie a oslavu ľudskej rôznorodosti. No podľa Melisy existuje ďalší dôležitý aspekt módy – schopnosť zvyšovať povedomie o problémoch. „Zmena klimatických podmienok či menšia a rozumnejšia spotreba. Módny priemysel by mal urobiť veľa zmien, aby sme na tejto planéte prežili,“ dopĺňa.

Ich značka Abraka je o ekologickej športovej móde. Stavili na materiály z rybárskych sietí či PET fliaš

Tento systém označuje za lineárny. Teda to, čo sa vyrobí, sa neskôr odhodí a skončí to niekde na skládke. Upcyklovanie materiálov zo second handov, ktorému sa Melisa venuje, tento kruh uzatvára. „Veci sa nevyhadzujú, ale zužitkujú. Stanú sa zaujímavejšími,“ hovorí. Táto oblasť ju zaujímala už skôr, no živnosť si v Nemecku založila až v roku 2018. Odvtedy buduje svoju etickú značku MM. „Normálna práca od deviatej do piatej ma nebavila. Vedela som si predstaviť, že budem otročiť sama pre seba. No otročiť pre niekoho iného? To bolo zvláštne,“ ozrejmuje.

Obmedzenia

Svojmu biznisu sa už druhý rok venuje full-time, každý jeden deň. Priznáva, že na nič iné jej zatiaľ poriadne ani nezostáva čas. „Vôbec sa ale nesťažujem. Teda, niekedy sa sťažujem, no vo väčšine prípadov viem, prečo túto prácu vlastne robím,“ poznamenáva a vtipkuje. S tvorbou kúskov pre značku MM jej momentálne pomáhajú dve študentky – praktikantky. Tie učí, že možnosti upcyclingu sú nespočetné.

Bojujú proti konzumu, výpredajom a zľavám. Matka so synom radia, ako udržateľne nakupovať oblečenie

Melisa navštevuje každý rok i berlínsky fashion week, kde sa jedna z trade shows venuje špeciálne etickej móde. „Je to obrovská budova s množstvom stánkov. Vždy som nadšená, koľko nápadov ľudia majú, no chýba mi tam element dizajnu,“ upresňuje. Pri niektorých veciach si teda nevie predstaviť, že by mali rezonovať u mladých ľudí, ktorí sa zaujímajú o všetko, čo je „in“. To sa v značke snaží zmeniť. Svojou tvorbou sa chce priblížiť k tým, ktorí sa zaujímajú o etický prístup k móde, ale i trendy.

K móde mala mladá Slovenka vždy blízko. Teraz pracuje na vlastnej značke a kolekciách. Foto: archív respondentky

Upcycling, ekologickú, udržateľnú a pomalú módu ľudia v Nemecku podľa Melisy vítajú a vyhľadávajú. „A určite sú pripravení za ňu zaplatiť viac ako na Slovensku, no majú vyššie platy, takže to má logické opodstatnenie,“ vysvetľuje. Materiály a kúsky pre svoju tvorbu nakupuje v second handoch rôzne po svete. Napríklad na Slovensku, v Prahe, Berlíne ale tiež Rige, odkiaľ pochádza jej priateľ. Niektoré veci hľadá online, napríklad zostatky umelej kožušiny či pierok.

Kabelky z ekologického a udržateľného materiálu dováža z Portugalska. Sú vyrobené z korku

Výber týchto materiálov a kúskov ju však v tvorbe limituje. Výroba produktov značky MM je závislá od toho, čo v second handoch nájde. „Je to síce fajn, ale niekedy sa kolekcia odvíja od toho, čo viem nájsť a nie od toho, čo viem urobiť,“ opisuje. V budúcnosti by sa preto rada spojila s väčšími producentmi textílií, od ktorých by odoberala zostatky.

Melisa Minca po obchode netúži

Melisa otvorene a bez problémov priznáva, že sa nesnaží konkurovať podobným značkám, ako je jej vlastná. Oveľa radšej s nimi spolupracuje, vďaka čomu komunita etickej a pomalej módy rastie a naberá na sile. Len vďaka tomu dokáže konkurovať veľkým reťazcom s rýchlou módou.

Doposiaľ trhu v značke MM predstavila štyri kolekcie: Day Spa, Resort 2019, Reflect (on) it! a Extra Material. Biznis sa jej postupne rozbiehal, kým prvý rok mala i mesiace bez objednávok, teraz sa to už nestáva. V roku 2018 mala ako živnostníčka obrat menej než 17-tisíc eur, preto v Nemecku nemusela platiť dane. Tento rok už hranicu stihla prekročiť.

Odpad ako poklad. V tejto značke šijú vaky zo zvyškov materiálov, reklamných banerov aj stanov

V najbližšej dobe by sa rada presťahovala z obývacej izby bytu do poriadneho štúdia a nakúpila viac vybavenia či strojov. „Chcela by som konečne zamestnať pár ľudí, ktorým by som platila a ktorí by ma podporovali,“ dodáva. Niektoré časti svojho biznisu by chcela aj outsourcovať. Vie si predstaviť, že by na výrobe upcyklovaných kúskov spolupracovala s nejakým workshopom v Nemecku alebo Česku.

Produkty značky MM predáva predovšetkým cez internet, no tiež ich možno dostať zatiaľ v dvoch kamenných obchodoch. „Takýchto miest, kde sa budú moje veci predávať, by som chcela viac. Netúžim ale po vlastnom obchode, v tom nevidím svoju budúcnosť. Nebazírujem na tom,“ vraví Melisa, ktorá chce naďalej budovať povedomie o problémoch v móde a módnom priemysle.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk