4. októbra 2020

Čo takto vyrobiť olej, ktorý nemastí? Keď sa manželia Ivana Sák-Dokupilová a Martin Sák začali ako čerství rodičia pohrávať s touto myšlienkou, vôbec netušili, že ich napokon privedie k vlastnému biznisu. Dnes tento zohratý tandem kreatívnych technológov vedie v obci Most pri Bratislave značku prírodnej kozmetiky Liqoil. 

Ivana začína rozprávanie spomienkami na to, čo všetko predchádzalo založeniu rodinného biznisu. Spoločne s Martinom získali vysokoškolské vzdelanie na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. „Martin po škole odišiel pracovať do súkromnej farmaceutickej firmy a ja do genetického výskumu. Po pár rokoch sa aj on vrátil do výskumu k obnoviteľným zdrojom,“ približuje. 

Úspešná podnikateľka musela zmeniť názov svojej značky.
Teraz plánuje nové priestory za státisíce eur

Obaja však veľmi dobre vedeli, že na Slovensku to v oblasti výskumu nie je dvakrát ružové, a nepanujú tam práve priaznivé podmienky. Preto sa rozhodli, že si vyskúšajú život v zahraničí. „Ja v Taliansku, Martin v Rakúsku a Nórsku,“ konštatuje Ivana, ktorá sa neskôr zamestnala v súkromnej firme, a až tento rok sa začala kozmetickej značke Liqoil venovať naplno.  

Manželia chcú trhu predstavovať funkčné produkty. Foto: archív značky Liqoil

Do podnikania sa manželia pustili v roku 2014 po narodení ich dcérky. Ako bábätko ju pravidelne natierali olejom, no všetko naokolo sa od neho vždy zamastilo. Vtedy prišli s ideou vyrobiť taký olej, ktorý nemastí. Ivana sa usmieva a dodáva, že kozmetika väčšmi fascinovala Martina, bola to skrátka jeho doména. „Vždy chcel vyrábať produkty z liečivých rastlín,“ upresňuje. Ju zase lákali potravinárskej projekty, preto do portfólia značky okrem kozmetiky tiež zaradili výživové doplnky.  

Radšej európsky plast ako čínsky papier

Do chodu a fungovania kozmetickej značky Liqoil manželia sprvu investovali okolo 20-tisíc eur. Tieto financie potrebovali na zriadenie prevádzky, nákup vybavenia, surovín i certifikácií jednotlivých produktov. „Peniaze sa vo firme stále točia,“ dodáva Ivana, čím odkazuje na fakt, že s Martinom väčšinu zisku investujú späť do biznisu. Vo väčšine prípadov putujú predovšetkým do nových zariadení, naposledy si kúpili etiketovačku.  

Už od začiatku manželia jasne vedeli, že kvalita bude pevným bodom, akýmsi základným kameňom ich podnikania. Nešlo im však iba o to, aby na výrobu produktov používali kvalitné vstupné suroviny. Ivana poukazuje na to, že obzvlášť dôležité pre nich bolo zabezpečiť kvalitné a odborné spracovanie všetkého, čo majú v ponuke.  

Odišla z korporátu, aby vyrábala prírodnú kozmetiku.
Je proti používaniu umelín a chemikálií

K filozofii kozmetickej značky Liqoil pridali i dôraz na ekologický faktor. Manželia si potrpia na šetrný prístup k životnému prostrediu, preto svoje kroky zvažujú a neboja sa byť kritickí. „Balzam na pery radšej zabalíme do plastu vyrábaného v Európskej únii, ako do papiera z Číny. Dnes sa veľa hovorí o ekologickom prístupe, ale na všetko treba pozerať z viacerých strán,“ dodáva Ivana. Zároveň sa snažia, aby bola kozmetická značky Liqoil cenovo dostupná pre čo najväčšiu masu ľudí. 

Ivana s Martinom ponúkajú inovatívne riešenia v kozmetickej oblasti aj iným firmám. Foto: archív značky Liqoil

Keď sa dostávame k tomu, akú doposiaľ najväčšiu výzvu museli v biznise riešiť, Ivana neváha ani sekundu. Aj manželov zasiahla pandémia koronavírusu. V marci sa predaj produktov zastavil. Pohotovo zareagovali a našli alternatívne riešenie, ktoré udržalo ich biznis nad vodou. „Za pár hodín sme naformulovali a okamžite začali registrovať dezinfekčný gél na ruky, ktorý je prírodný a nevysušuje pokožku,“ spomína a podotýka, že to bol produkt, ktorý doposiaľ uviedli na trh najexpresnejšie.  

Zaostrené na procesnú technológiu

V kozmetickej značke Liqoil sa manželia sústreďujú na pleťovú, dekoratívnu, telovú, vlasovú kozmetiku i kozmetiku pre deti. Aký je rozdiel v ich výrobe? Podľa Ivany je to maximálne individuálne, keďže pri každom produkte sa riadia iným procesom. „Komplikácie sú zvyčajne iba pri vývoji,“ vraví. „Napríklad šampóny sme vyvíjali takmer rok, ale pleťové krémy sú hotové zvyčajne do pár týždňov.“ Pri uvádzaní na trh sú špeciálnou výnimkou očné produkty a produkty pre bábätká, ktoré treba navyše podrobiť tiež očnému testu.  

Vo všeobecnosti Ivana hovorí o tom, že každý produkt z portfólia kozmetickej značky Liqoil si vyžaduje špeciálny prístup, často je práve kvôli tomuto faktoru vývoj dlhodobou záležitosťou. Do toho zasahuje i jasná vízia manželov, ktorí chcú trhu predstavovať len funkčné produkty. Vzhľadom na to stavili na účinné látky, ktoré sa snažia zapájať do všetkých výrobkov v čo najväčšom množstve.  

Záujem o čerstvú kozmetiku Mylo prevyšuje výrobnú kapacitu.
Aj napriek kríze počítajú s rastom tržieb

Za finančne najnáročnejšie označuje Ivana v podnikaní inovácie procesnej technológie. Keďže manželia vedia, že je o ich kozmetickú značku Liqoil stále väčší záujem, dopyt stúpa a počet predaných produktov narastá, tak sa postupne týmto spôsobom snažia výrobu optimalizovať a zefektívniť. „V podstate je to také naše hobby. Vždy sa tešíme, keď kupujeme nové zariadenie,“ smeje sa.  

Biznis s vlastnou kozmetikou odštartovali manželia vďaka dcérke. Foto: archív značky Liqoil

O produkty kozmetickej značky Liqoil je záujem i v Českej republike, kde ich zákazníci nájdu na pultoch rôznych dizajnových kamenných predajní či e-shopoch. „Viac sa nám aktuálne darí s predajom na Slovensku,“ upresňuje Ivana. Manželia sa napríklad veľmi tešia zo spolupráce, vďaka ktorej sa im tento rok podarilo dostať svoje produkty do regálov drogérií DM drogerie markt. Momentálne sa sústredili na obchod, ktorému sa snažia venovať detailnejšie, než predtým.  

A čo si zase myslia o konkurencii? Ako ju vnímajú? Pre manželov je akousi hnacou silou. Ivana vraví, že práve vďaka nej vedia, že musia neúnavne napredovať. „Inak by nás pri množstve kozmetických značiek na Slovensku zvalcovali za pár týždňov,“ konštatuje. V budúcnosti by manželia radi vybudovali vlastné prevádzkové priestory a nabrali nových zamestnancov. Zatiaľ sú na výrobu sami dvaja a občas im s balením či etiketovaním pomáhajú brigádnici.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?