31. júla 2020

Po návrate na Slovensko rozbehli vlastný biznis. Manželia Kristína a Marek Novotní už šesť rokov vyrábajú poctivé talianske gelato priamo v kúpeľnom meste Piešťany. V značke Monalisa denne usilovne pracujú na tom, aby boli všetky ich produkty čerstvé a kvalitné. Preto do zmrzliny a nanukov odmietajú pridávať umelé farbivá, arómy, chemické konzervanty či hydrogenovaný tuk. 

Počiatočné investície presiahli 100-tisíc eur

Kristína a Marek strávili desať rokov života v zahraničí, konkrétne v Taliansku a Francúzsku. Všetko sa zmenilo v momente, keď sa im narodila dcéra. Práve ona bola impulzom, vďaka ktorému sa rozhodli pre návrat do rodných Piešťan. Už dlhšie obdobie však pozorovali, že v tomto meste prevládajú prevádzky na štýl jadranskej zmrzliny, a chýbajú tie, ktoré by sa zameriavali na nefalšované talianske gelato.

Neodbytná myšlienka na tento druh rodinného biznisu nedala Kristíne pokoj už od roku 2012. Vtedy sa totiž tomuto remeslu podučila priamo u majstra Giuseppeho Zerbata. 

Recept na poctivé gelato má od talianskeho majstra.
Postavil na ňom svoju zmrzlináreň Scoop 

A tak sa manželia o rok neskôr definitívne rozhodli, že si otvoria vlastnú zmrzlináreň. Nie však hocijakú. Poctivú, plnú kvalitných produktov, do ktorej sa budú zákazníci vždy radi vracať. Tento proces nebol jednoduchý. „Približne šesť mesiacov sme hľadali vhodný priestor,“ vraví Kristína a ihneď pokračuje: „Museli sme ho kompletne prerobiť a prispôsobiť.“

Keďže sa rozhodli vydať na cestu remeselnej výroby zmrzliny, samozrejmosťou bolo zriadenie výrobne. V nej nesmeli chýbať potravinárske stroje, výrobník zmrzliny, chladničky, mrazničky či vitrína. Kristína odhaduje počiatočné investície na viac ako 100-tisíc eur.  

Manželia naposledy investovali do rekonštrukcie interiéru svojej zmrzlinárne. Foto: archív manželov Novotných

Vidina vlastného biznisu manželov tešila najmä kvôli tomu, že svoj čas a energiu chceli venovať niečomu, čo by ich skutočne bavilo a napĺňalo. Ešte keď žili v zahraničí, tak sa počas letných mesiacov radi vracali do Piešťan, a podľa slov Kristíny vždy cítili, že potenciál tohto kúpeľného mesta nie je využitý naplno.

Preto sa rozhodli prispieť svojou časťou, hoci to spočiatku skutočne nemali jednoduché. „Nikto nám veľkú šancu nedával, často nás odrádzali, ale my sme prevádzke verili,“ vraví. Manželia rozhodne nečakali, že úspech príde zo dňa na deň, no nemienili sa dopredu vzdávať. Zaťali sa a vydržali. 

Bezlepkové a vegánske produkty? Samozrejme

Kristína a Marek majú od prvých momentov jasnú víziu o svojom biznise. Na trh chcú prinášať niečo, na čo by mali zákazníci chuť každý deň. „Veď zmrzlina spája veľkých a malých, rodiny, kamarátov,“ pripomína Kristína. V značke Monalisa si preto potrpia na to, aby boli všetky suroviny na jej výrobu kvalitné a čerstvé. „U nás základné zmesi prechádzajú pasterizáciou a následným zretím. Potom sa ochucujú a mrazia,“ vysvetľuje.  

Dvojica v Novej Dubnici experimentuje so zmrzlinou.
Vymysleli aj svoj originálny produkt

Čo sa týka gelata značky Monalisa, tak jeho základnými ingredienciami sú slovenské plnotučné mlieko a smotana. Kristína hovorí, že je proti ich filozofii, aby používali zmes sušeného mlieka a vody. I ovocie, ktoré pridávajú do sorbetov, manželia starostlivo vyberajú zo sezónnych a lokálnych zdrojov. A niektoré suroviny si nechávajú dovážať priamo z Talianska. „Pistáciová pasta pochádza od malého talianskeho dodávateľa orechov, citrónová a grepová šťava zo Sicílie, gaštany sú starostlivo oberané a ručne kandizované malou firmou zo severu krajiny,“ približuje.

Kristína hovorí, že produkty vyrábajú na základe tradičných talianskych receptúr a používajú moderné technológie. Foto: archív manželov Novotných

Kristína zároveň spomína na jedno školenie, ktoré v minulosti absolvovala. Majster v rámci neho vysvetľoval a poukazoval na dôležitosť kvalitnej vody pri výrobe sorbetov. „Vtedy mi to prišlo trochu prehnané,“ konštatuje s úsmevom a vzápätí pobavene dopĺňa: „Dnes máme priemyselný filter na vodu aj my.“ Manželia denne zákazníkom ponúkajú 16 druhov mliečneho gelata, sedem druhov vegánskych sorbetov i domáce nanuky.  

Kristína s Marekom sa zároveň rozhodli, že ich zmrzlina bude stopercentne bezlepková. Nechcú totiž zabúdať na zákazníkov, ktorých trápia potravinové intolerancie. Práve naopak, snažia sa im vychádzať v ústrety. „Napríklad príchute, ktoré obsahujú štruktúru cesta alebo keksov, ako cheesecake, sacher torta, oreo, speculoos a podobne, sú vyrábané z bezlepkových surovín,“ upresňuje Kristína, podľa ktorej sa týmto krokom snažili vyhnúť sekundárnym kontamináciám.  

Po letnej sezóne plánujú rozvoz

Výroba zmrzliny v značke Monalisa je sezónny biznis a počty zákazníkov sa podľa Kristíny líšia predovšetkým v závislosti od počasia. Čo sa financií týka, tak manželia postupom času investovali napríklad do výmeny okien na prevádzke, technológií i ďalšieho vzdelávania. „Každý rok investujeme minimálne päť až desať percent zo zisku späť do prevádzky. Naposledy to bola kompletná rekonštrukcia interiéru i rozšírenie sortimentu zmrzliny,“ vysvetľuje Kristína, podľa ktorej sa v biznise vždy nájde niečo, čo sa dá vylepšiť.  

Mladí manželia vyrábajú zdravé nanuky. Otvárajú
predajňu v centre Bratislavy, chcú ich aj vo Viedni

Na fungovaní a chode značky Monalisa sa primárne podieľajú sami manželia, no počas sezóny vždy zamestnajú približne 10 brigádnikov, ktorí sa venujú obsluhe. A ani ich biznis tento rok neobišla pandémia koronavírusu. Po investíciách do rekonštrukcie interiéru sa už nevedeli dočkať začiatku sezóny. „V podstate sme nemohli otvoriť. Stratili sme tretinu sezóny, plus sme prišli o všetky mestské letné podujatia a akcie,“ hovorí Kristína.  

Hlavné foto: archív manželov Novotných

I napriek tomu nachádzajú manželia v tejto neľahkej situácii výhodu. Vyskúšali si totiž rozvoz zmrzliny domov, a tento ich krok mal u zákazníkov pozitívne ohlasy. Kristína preto konštatuje, že by sa k tomu radi vrátili po skončení letnej sezóny. Pri značke Monalisa sa teda potvrdilo, že všetko zlé je na niečo dobré.

A čo plány do budúcnosti? Manželia by radi zvýšili výrobu a otvorili prevádzky v ďalších slovenských mestách. „Je to skôr dlhodobý cieľ. V prvom rade chceme udržať kvalitu, remeselnú jedinečnosť a atmosféru rodinného podniku,“ dodáva Kristína.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?