V Taliansku ich produktom hovoria „gelato su stecco“, teda zmrzlina na paličke. Manželia Daniela a Marián Vunhuovci ju priniesli do Bratislavy a neraz počúvali tie isté otázky. Bude to tu ľuďom chutiť? Uchytíte sa? Prežijete? Ich Marinela však má úspech. A dnes vlastnia už druhú predajňu, kde vyrábajú zdravé nanuky, ktoré chutia naozaj ako ovocie.
Novú prevádzku otvorili tento týždeň na Panenskej ulici v centre Bratislavy. Vravia, že najskôr uvažovali nad priestorom v nákupnom centre Eurovea, ale nech sa na to pozerali z akejkoľvek strany, ich koncept im jednoducho nepasoval k „shoppingovému životu“. Chceli inú atmosféru, dych ulice v Starom Meste. Navyše, ako dodávajú, potrebovali aj väčší priestor s veľkou výrobňou.
Manželia Daniela a Marián Vunhuovci. Foto: archív Marinela
„Začali sa nám narastať objednávky na eventy, akcie pre firmy aj objednávky na svadby,“ dokresľuje Daniela. „Dovtedajšia výrobňa na Blumentálskej ulici nám prestala stačiť. Koncom roka sme dokonca museli aj odmietať zákazky. A je zvlášť ťažké, keď musíte povedať ‘nie’ neveste.“
Poľná Kuchyňa: Ako v Bratislave uspieť so street foodom
Prvú prevádzku s výrobňou aj predajňou spustili na spomínanej Blumentálskej v lete 2016. Nachádza sa v širšom centre, ale na nenápadnom mieste. Zákazníci si ich tak či tak rýchlo našli. A teraz budú ešte viac na očiach. V ich novej nanukárni pribudnú aj stoly, budú podávať kávu aj zdravé koláče od malých slovenských cukrárov.
„Predajňa na Blumentálskej bude, samozrejme, fungovať ďalej, je to naša srdcovka,“ zdôrazňuje Marián. „Chodí tam mnoho detí a aj do novej chceme preniesť tú príjemnú rodinnú atmosféru. Chystáme sa vybudovať detský kútik, plánujeme súťaže pre deti.“
Nový priestor dobudovávajú za pochodu. Rekonštruujú ho od februára, mnohé veci robili svojpomocne, ale – usmejú sa – najviac času im zabralo vybavovanie všetkých „papierovačiek“. Investícia už teraz prekročila sumu 30-tisíc eur, čo je približne raz toľko, ako pri prvej nanukárni.
Interiér novej predajne na Panenskej ulici. Foto: archív Marinela
Ako v prvom obchodíku, aj na Panenskej zavedú populárnu tabuľku, kde zákazníci môžu písať svoje tipy a hlasovať, aké nanuky chcú mať pripravené na druhý deň. Vravia, že chute ľudí sa často menia, medzi klasiky patrí napríklad jahoda, najnovšie narástol záujem o žltý melón a obľúbené sú aj dvojpríchuťové nanuky aj v spojení s tmavou čokoládou. Pochvalné ohlasy má aj novinka „pre dospelákov“, ktorú zaraďujú najmä do ponuky pre svadobné hostiny. Ich nanuk vložíte do pohára prosecca, pridáte mätu a necháte spojiť chute. Vyskúšať ich môžete aj niekoľko metrov nižšie od ich predajne v kaviarni Sväg to go na Kozej ulicu. „Je to mňam,“ usmeje sa Daniela.
Začal s hotdogom Vrožku. Teraz buduje sieť, ktorú chcú aj za hranicami
Manželia pri výrobe produktov pracujú len s čerstvými surovinami a uprednostňujú tie od slovenských dodávateľov. Hrajú sa s príchuťami, ale všetky sú založené na báze čistého ovocia a podľa ich vlastných receptov. Zdôrazňujú, že nepoužívajú žiadne prášky či umelé prísady.
Vravia, že dôležitou súčasťou ich biznisu sa stali zákazky od firiem. So svojou eventovou vitrínou čoraz častejšie prichádzajú do korporácií aj na rozličné rodinné dni či dni zdravia. „Napríklad počas júna toho bolo fakt veľa, boli sme veľmi vyťažení. A už teraz nám prichádzajú aj objednávky na vianočné večierky,“ približuje Marián. Vyrástol aj objem jednorazových objednávok – kým vlani sa pohyboval na úrovni sto nanukov, tento rok mali dvakrát aj na tisíc kusov. Tým sa dostávajú na hranicu toho, čo kapacitne dokážu vyrobiť za deň.
Novinka: Keď nanuk Marinela vložíte do pohára prosecca… Foto: archív Marinela
Ich produkt je predovšetkým sezónna záležitosť a bežný denný predaj v prevádzke od jari do jesene sa hýbe v stovkách kusov. Samozrejme, rastie alebo klesá podľa počasia. Začiatkom júla si prvý raz otestovali aj stánok na festivale Pohoda. Výsledok si pochvaľujú, do areálu na trenčianskom letisku prišli s asi 3500 nanukmi a takmer všetky vypredali.
No pri vycestovaní a objednávkach mimo Bratislavy im vyskakuje komplikácia, ktorú by potrebovali vyriešiť. Ich mobilné boxy totiž vydržia dopravu kružidlom len asi do hodiny jazdy. Ak treba cestovať ďalej, musia si prenajať chladiarenské auto, čo pre klienta predstavuje zvýšené náklady.
„Nevieme to však zmeniť hneď, musíme ísť na všetko postupne,“ dopĺňa Marián. „Teraz potrebujeme zabehnúť prevádzku na Panenskej a potom sa rozhodneme, či zainvestujeme aj do chladiarenského auta.“
Zdravé nanuky Marinela sú vyrobené z ovocia. Foto: archív Marinela
Majú aj ďalšie plány, napríklad sa o ich produkty začal objavovať záujem z Viedne, tak si chcú naštudovať legislatívu, aby mohli vycestovať aj tam. Pri rozprávaní z manželov vyžaruje pohoda, cítite, ako ich vlastný projekt teší. A, samozrejme, aj jeho úspech.
„Na začiatku pritom bolo mnoho otáznikov, či nám to pôjde alebo nepôjde,“ spomína Daniela. „Niečo sme však začali a teraz vidíme, že v Bratislave pribúda veľa nanukární. Cítime sa aj poctení, že sme niekoho inšpirovali. Máme dobrý pocit z toho, že to asi nebol zlý nápad.“
Hlavná foto: archív Marinela