30. januára 2018

Na Slovensku je tradícia obdarovania detí pri narodení striebornými hrkálkami menej známa, hoci popularite vo vyšších kruhoch sa luxusná hračka tešila v Anglicku či v Amerike už v osemnástom storočí. Dve celoživotné priateľky Ivana Olexová a Iveta Antalová z Nového mesta nad Váhom sa rozhodli túto tradíciu oživiť a v roku 2014 tak vznikla myšlienka vytvorenia značky Greg&Rich, ktorá vyrába dizajnové strieborné hrkálky.

Obe sa s nimi stretli už v detstve. Koníčkom Ivaninho otca boli starožitnosti a svojej dcére postupne zozbieral malú kolekciu strieborných hrkálok. Iveta Antalová sa k luxusnej detskej hračke dostala prostredníctvom svojich známych zo Švajčiarska.

Vegánska kozmetika a nulový odpad. Dve sestry rozbehli voňavý biznis

Túžba priniesť na trh produkt, ktorý bude výnimočný, ale zároveň ponesie vyšší zmysel, ich priviedla k odvážnej myšlienke hrkálky vyrábať. Dnes síce vravia, že nadchnúť sa, je najľahšie, ale svoje rozhodnutie neľutujú. Vytvorili svoj prémiový produkt s chráneným dizajnom a vyladeným zvukom, ktorý bol na trhu len mesiac, keď sa mu podarilo získať ocenenie Zlatá Fatima na obnovenej výstave Trenčín mesto módy v kategórii Šperky a výrobky z drahých kovov.

Urobili skok do neznáma

Predtým, ako začali podnikať, robila Ivana Olexová visual merchandising pre viacero módnych značiek. Iveta Antalová pracovala v banke na finančných trhoch. Potom prišli materské povinnosti, ktoré im vnukli spoločný nápad. „Nadchla nás myšlienka obnoviť tradíciu odovzdávania rodinného striebra. Hrkálka je taký hračko-šperk, ktorý ľudia kupujú, aby malo dieťa pamiatku na detstvo alebo na človeka, od ktorého hrkálku dostalo,“ hovorí Antalová. Práve myšlienku akéhosi generačného šperku, ktorý rokmi nadobúda aj svoju emocionálnu hodnotu, považujú podnikateľky za nosnú vo svojom biznise.

Majiteľky spoločnosti Greg&Rich Iveta Antalová a Ivana Olexová (vľavo). Foto: Greg&Rich

Mali presnú predstavu o tom, ako by mal produkt vyzerať. Chceli mu dopriať súčasný moderný dizajn. Skúsenosti so šperkárstvom však nemali, preto sa rozhodli osloviť talentovanú šperkárku a dizajnérku Veroniku Uhreckú. „Držíme sa toho, že chceme, aby náš produkt robili ľudia, ktorí to vedia robiť,“ vysvetľuje Olexová. Veď strieborné hrkálky má vo svojom portfóliu aj spoločnosť Tiffany & Co.

Rozbehla biznis na netradičné eventy, na svadbu vybaví aj dinosaura

Podnikateľky do naplnenia svojich predstáv vložili vlastné úspory a obrnili sa dostatočnou dávkou trpezlivosti. Trvalo takmer tri roky, kým sa im podarilo vytvoriť prototyp. Absolvovali množstvo stretnutí s odborníkmi – lekármi, zlatníkmi či dizajnérmi. Pôvodne chceli svoj produkt vložiť do rúk jednej z fungujúcich zlatníckych dielní.  „Mali sme už nábeh na spoluprácu, ale keď to skúšali celé vyrobiť, zistili, že by im to zamestnalo celú dielňu,“ vraví Olexová. Keďže obruč hrkálky je z masívneho striebra, pri jej výrobe sa ťažko využívajú klasické zlatnícke technológie, čo sa napokon odzrkadľuje v dĺžke procesu. Výroba hrkálky zahŕňa veľa ručných operácií a jeden kus si vyžaduje aj dvadsať hodín práce, takže si museli zaškoliť vlastného zlatníka.

 

Striebro je dokonalý materiál pre deti. Foto: Greg&Rich

Napokon sa im podarilo vytvoriť kolekciu štyroch hrkálok s názvom Bubbbles. „Akusticky sme ich ladili, aby cinkali, aby to bol jemný zvuk. Trh pre deti je obrovský a často sú to veľmi spotrebné veci, takže sme chceli spraviť niečo, čo vydrží, čo dieťaťu zostane a dostane sa k tomu aj po rokoch,“ vraví Antalová.

Hrkálky tvorí čisté striebro bez niklových prímesí a ozdobené sú guľôčkami pozlátenými ružovým zlatom a čiernym ródiom.

Pri živote drží staré remeslo. Matej Rabada sa pustil do modrotlače

Využitie striebra má viacero dôvodov. Okrem estetickej funkcie sú to aj jeho antibakteriálne a dezinfekčné vlastnosti.  „Navyše vlastnosti tejto hrkálky pôsobia na všetky zmysly dieťaťa. Rozvíjajú motoriku, vzťah dieťaťa k estetike, k niečomu peknému, a strieborná hrkálka tiež účinne chladí a dezinfikuje ďasná deťom pri prerezávaní zúbkov,“ prezrádza Ivana Olexová. Striebro leštia do zrkadlového lesku, ktorý potom priťahuje pozornosť detí a rozvíja ich zrak.

Začali doma

Už od prvotného nápadu si húževnaté podnikateľky neúspech vôbec nepripúšťali. Svojmu produktu veria. Neboli si však celkom isté, či si na Slovenku dokáže nájsť svoju cieľovú skupinu. Po pol roku na trhu však hovoria, že orientácia na domáci trh bola dobrou voľbou. „Bolo by neférové z toho Slovensko vyňať. Je super, že sme s tým začali tu. Stretávame ľudí, ktorí nás inšpirujú, ale aj nám doprajú úspech. Takže pôvodne sme si mysleli, že začneme vonku, ale bolo dobré rozhodnutie, s tým začať doma,“ povedala Olexová a spomína si na zákazníka, ktorý si kúpil rovno tri hrkálky pre svoje budúce pravnúčatá, aby mali na neho pamiatku.

Podnikateľky hovoria, že si hľadajú organickú cestu k zákazníkovi a ich snahou je dokázať kvalitu produktu aj prostredníctvom účasti v medzinárodnej dizajnovej súťaži Red Dot. V súčasnosti plánujú spustiť medzinárodný web. Strieborné hrkálky značky Greg&Rich tak budú mať otvorenú cestu do sveta.

 

Autor článku: Martina Šimoňáková, externá redaktorka