8. mája 2020

Barbara Szalaiová, majiteľka jednej z najvychytenejších bratislavských zmrzlinární Koun, začala ešte pred vypuknutím pandémie premýšľať, ako a komu by mohla pomôcť prostredníctvom svojej zmrzliny.

„Nikdy nezabudnem, ako som raz popíjala kávu s kamarátkou, keď mi predstavila Lucku a jej super bojovníka, syna Danielka. Už vtedy som vedela, že mu chcem na ceste za zdravím pomôcť,“ hovorí Barbara o momente, keď jej všetko do seba zapadlo.

Totiž, už v mladosti učila zneužívané deti na ostrove Maurícius alebo trávila čas ako dobrovoľníčka v miestnom sirotinci. Pomáhať druhým jej preto prišlo prirodzené.

Kornútok dobrej nádeje

Začiatkom marca predstavila zmrzlinu, ktorá pomáha. Oslovila niekoľko slovenských celebrít, ktoré súhlasili, že si vysnívajú vlastnú príchuť zmrzliny, z ktorej výťažok pôjde na pomoc predčasne narodenému Danielkovi. Peniaze z predaja zmrzliny budú použité najmä na financovanie jeho terapií a rehabilitácií.

Do iniciatívy sa mali zapojiť aj bývalý futbalista a dnes už nadšený triatlonista Filip Šebo, herečka Zuzana Šebová, moderátorka Veronika Cifrová Ostrihoňová, mamičky Kristína Tormová a Tamara Simončíková Heribanová alebo influencerky Kristiána Kóňa, Marika Majorová či Silvia Križanová.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Milí Kouňáci! Táto fotka pre mňa symbolizuje nádej a radosť zo života aj v ťažkých chvíľach. Budem úprimná, snažím sa byť pozitívna aj keď to nie je vždy ružové a teraz sa mi tento post tiež nepíše lahko. Tento rok sme vymysleli niečo magické, niečo krásne a vznešené. Kornútok nádeje. Kornútok nádeje pre predčasne narodeného bojovníka Danielka. Je to úžasný chlapček a má najlepšiu rodinu. Žiaľ, okolnosti vo svete a u nás tento plán na nejaký čas stopli, avšak pracujeme na tom akou formou ďalej aspoň trošku pomôcť. K tomu je však portrebný Koun. Moje “prvé dieta”. Som a vždy som bola bojovníčka, všetko som vždy chcela dokázať a spraviť sama a o pomoc som požiadala až keď bolo najhoršie, keď som skolabovala, alebo ma odviedla sanitka. Stávalo sa. Išla som aj tak ďalej. Aby sme však teraz mohli pokračovať a vedeli pomáhať aj iným potrebujeme VÁS! Potrebujeme Vašu pomoc, nežiada sa mi to ľahko, ale bez VÁS Koun neprežije. Pomôžte nám udržať prevádzku kúpou darčekovej poukážky, alebo si objednajte domov (už čoskoro) termobox plný kvalitného gelata! Okrem toho Vás v mene ostatných lokálnych a rodinných firiem prosim, ak už nakupujete, nakupujte domáce. Viem že sú to ťažké časy, pre každého, ale verím v nás, verím Bratislave a verím v Slovesko! Spoločne to dáme a ja sa Vám s mojou rodinou a super zamestnancami sladko odvďačím!❤️ Foto: @kristinabotlova #kornutoknadeje #koun_gelato #bratislava #slovesko #ostavamdoma #pomoc #nadej #smevtomspolu #empatia #laska

Príspevok, ktorý zdieľa Koun (@koun_gelato),

Práve tejto iniciatíve skrížil plány koronavírus. Iba po pár dňoch, ako začal Koun predávať prvú hviezdnu zmrzlinu, jahodovú s mascarpone podľa influencerky Mariky Majorovej, musela zmrzlináreň zatvoriť brány. Nasledujúce týždne jej majiteľka pracovala na tom, aby prevádzku rozbehla aspoň v obmedzenom donáškovom režime.

Kolekciou legín a podprseniek podporujú iniciatívu Kto pomôže Slovensku.
Darujú polovicu z jej zisku 

Preto chvíľu trvalo, kým sa dobročinná akcia opäť naštartovala. No už od mája predáva Koun ďalšiu celebritnú zmrzlinu, pod ktorú sa podpísala práve influencerka Silvia Križanová. Jej hlavnými zložkami sú arašidy, karamel a čokoláda a má evokovať chuť Silviinej obľúbenej tyčinky Snickers.

Ďalšie celebritné zmrzliny, z ktorých predaja poputuje výťažok na dobročinné účely, predstaví majiteľka zmrzlinárne už v najbližších mesiacoch.

Prešla na donášku zmrzliny

Pre zmrzlinárov prichádza s marcom obdobie, na ktoré sa tešia celú zimu. Po mesiacoch obmedzenej prevádzky sa vonku oteplí a ľudia začínajú chodiť po prvé kopčeky svojej obľúbenej ľadovej pochúťky. No tento rok to bolo pre koronavírus inak. „Mali sme otvorené len pár dní a hneď sme museli zatvoriť,“ hovorí Barbara Szalaiová.

Počas zimy môžu zmrzlinári predávať zákusky či servírovať zákazníkom kávu. „Je to vždy ťažké, finančné zásoby sa míňajú na nájom, odvody a platy zamestnancom, a preto je pre zmrzlinárne marec kľúčový, aby prežili,“ opisuje Barbara Szalaiová.

Preto bolo nariadenie o zatvorení prevádzok, ktoré so sebou priniesli preventívne opatrenia proti šíreniu koronavírusu, pre zmrzlinárov nepríjemným prekvapením. „Najprv nastal šok, ale potom sme začali konať,“ vracia sa v spomienkach k obdobiu spred pár mesiacov.

Ako prvé museli objednať platobný terminál, aby vôbec mohli začať Bratislavčanom rozvážať zmrzlinu až domov. „Bol to úspech, ľudia si objednávali domov napríklad zmrzlinové torty,“ hovorí zmrzlinárka a dodáva, že práve to im pomohlo prečkať najťažšie obdobie.

Zároveň ju prekvapilo množstvo zákazníkov, ktorí sa ponúkli, že im pomôžu či už s vytvorením poukážok na zmrzlinu, alebo s nafotením marketingových kampaní.

Recept na poctivé gelato má od talianskeho majstra.
Postavil na ňom svoju zmrzlináreň Scoop

Po pár týždňoch nabehli na nový systém a otvorili okienko na výdaj zmrzliny. Pre zmrzlináreň sa však toho veľa nezmenilo, aj predtým bola známa svojou útulnosťou a malými priestormi na rohu hotela Carlton na Hviezdoslavovom námestí.

Väčšina ľudí si musela na svoju obľúbenú zmrzlinu, ktorá sa preslávila netradičnými príchuťami, ako napríklad rukolovou, fialkovou alebo horalkovou, aj predtým počkať v dlhých radoch. Nezriedka to trvalo aj viac ako 40 minút – a to sa nezmenilo ani po tom, ako zmrzlináreň otvorila výdajné okienko.

Teda, okrem toho, že aj napriek vonkajším teplotám je potrebné si na zmrzlinu počkať s rúškom na tvári a v rukaviciach.

„Nezmenilo sa toho veľa, hygiena u nás bola vždy na prvom mieste. Akurát zákazník nemá taký zážitok, nevidí zmrzlinu, iba na ňu čaká pred vchodom,“ opisuje Barbara.

Na druhú stranu priznáva, že súčasná situácia výrazne ovplyvnila financie jej podniku. Pôvodne totiž predávala aj 120 litrov zmrzliny denne.

„Tržby nám výrazne klesli, ale len ťažko môžeme predpovedať, čo bude ďalej. Dúfam, že bude dobre,“ dodáva s optimizmom. Po chvíli však pripomenie: „Boj sme ešte nevyhrali.“

Mnohé prevádzky potešila správa o otváraní ekonomiky či letných terás, ale pre Koun sa tým nič nemení. „Zatiaľ ostáva všetko rovnaké, keďže nemáme terasu,“ priznáva Barbara.

Príchuť korona nebude

Pýtame sa aj na to, či slávnej zmrzlinárni uškodí, keď nadchádzajúcu letnú sezónu strávi krajina v izolácii. Nepríde tak náhodou o príjmy od turistov, ktorí Koun navštevovali na základe odporúčaní populárnych turistických stránok, ako napríklad TripAdvisor?

Táto stránka Koun totiž pravidelne zaraďuje medzi top 20 zmrzlinární v celej Európe. Pred troma rokmi ju blog leteckej spoločnosti Ryanair zaradil medzi 13 najlepších európskych zmrzlinární, ktoré sa oplatí navštíviť. No a pred štyrmi rokmi jej dokonca Svetový zmrzlinársky index pripísal druhé miesto spomedzi všetkých zmrzlín na svete.

Mladí manželia vyrábajú zdravé nanuky.
Otvárajú predajňu v centre Bratislavy, chcú ich aj vo Viedni

Barbara Szalaiová však hovorí, že zatvorené hranice jej biznis výrazne neovplyvnia, pokiaľ budú Slováci aj naďalej podporovať malých domácich podnikateľov. „Vždy sme boli mimo hlavných turistických trás a bolo nás treba nájsť, pričom máme hlavne slovenských klientov,“ hovorí s úsmevom.

Zaujímalo nás aj to, či súčasná situácia ovplyvní trendy, ktoré malá zmrzlináreň už roky udáva. „Neviem, či budeme mať nejakú príchuť korona,“ zažartuje jej majiteľka.

Dopĺňa však, že aj túto sezónu prichystá pre zákazníkov ich obľúbené zmrzlinové príchute, ako napríklad mätovú s kúskami čokolády, ružovú s liči a malinou alebo napríklad matcha čaj.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?
Odoberajte Forbes Espresso