14. apríla 2020

Keď udrela pandémia nového koronavírusu, začali šiť a za poštovné posielať rúška ľuďom, ktorí podporili iniciatívu Kto pomôže Slovensku. Krok dva pre slovenskú ekologickú značku Abraka bolo uvedenie limitovanej kolekcie legín a podprseniek, z ktorej polovicu zisku pošlú na účet iniciatívy. Ak produkty vypredáme, budeme rozmýšľať, ako ďalej pomáhať,” hovorí Nina Kubalová, ktorá spolu s Andreou Palowskou a Ivanom Sedlákom značku založili.

Po páde Talianska optimizmus vyprchal

Po prepuknutí ochorenia Covid-19 v Číne sa trojica zakladateľov značky Abraka utvrdzovala, ako je dobré, že v biznise nie sú závislí od Ázie. Tým majú väčšiu kontrolu nad výrobou či dodávkami. Tento stav netrval dlho. Z optimizmu vytriezveli hneď, keď sa vírus ozval v severnom Taliansku. „Ide o látkarskú veľmoc a v pletení materiálov sú Taliani špička na svete,“ vysvetľuje Nina.

Výdych, nádych. Katastrofické vízie o koronavíruse vám pomôže prekonať mindfulness meditácia

Okrem partnerov z tejto európskej krajiny majú aj nejakých v Španielsku, ktoré ochorenie Covid-19 zasiahlo rovnako tvrdo. Všetko sa hneď v značke Abraka odrážalo na meškaní dodávok materiálov. „Nedokázali sme vyrobiť produkty na čas,“ vraví Nina a vzápätí dodáva, že koronavírus okrem toho zatiaľ radikálne ich biznis neovplyvnil.  

Pomôžme si navzájom. Tak znie výzva zakladateľov značky Abraka pri predaji kolekcie Amore. Foto: archív značky Abraka

Sami sa rozhodli prijať v biznise bezpečnostné opatrenia. Vo svojom ateliéri zaviedli dvojzmennú prevádzku, aby obmedzili vzájomný kontakt a mohli naďalej pracovať. Okrem toto taktiež na eshope vypli možnosť objednať si ich tovar na dobierku či osobne si ho vyzdvihnúť. Nina označuje za veľkú devízu ich biznisu lokálnosť a každodennú spoluprácu s dielňami. Vďaka tomu vedia v značke Abraka flexibilne reagovať.  

Prekvapili ich premrštené ceny rúšok

V odpovedi na šírenie ochorenia Covid-19 sa najprv pustili v Abrake do šitia rúšok. Záujemcom ich dodávali za cenu poštovného a na základe ich ľubovoľného príspevku pre iniciatívu Kto pomôže Slovensku. „Ľudia nám posielali potvrdenie z internetbankingu. Sumu mohli zakryť, no neurobili to všetci. Videli sme, že prispievali od jedného eura až po 100 eur. Potešilo nás to, pretože veríme, že každé euro dokáže pomôcť tam, kde je to treba,“ približuje Nina.  

Pandémia koronavírusu nás napĺňa strachom. Psychológ radí, aby sme ho radšej nahradili nádejou

Pre šitie rúšok sa rozhodli, pretože odborníci ich nosenie odporúčali a na trhu ich nebolo dostatok. „Netrvalo ani deň a výrobu oblečenia vystriedalo šitie rúšok,“ spomína Nina. Trojica zakladateľov si za tieto produkty od ľudí nič nepýtala z dvoch dôvodov. Rúška nechceli spoplatniť, pretože sa v biznise nezaoberajú výrobou zdravotníckych pomôcok. Nina dopĺňa, že ich takisto veľmi prekvapil prístup mnohých firiem, ktoré pre dopyt začali vyrábať rúška a predávať ich za premrštené ceny.  

„Chceli sme pomôcť. A tiež vyslať signál, že zdravie je hodnota, na ktorej by sa nemali jednotlivci ani firmy obohacovať,“ konštatuje otvorene. V dielni ušili v prvom týždni, počas ktorého vypukol koronavírus na Slovensku, niečo cez 500 rúšok. Podľa Niny to nebol veľký počet, ale všetci v Abrake veria, že väčší dosah malo samotné gesto. Všetky tieto produkty zmizli za pár sekúnd.  

Andrea, Ivan a Nina sa rozhodli, že svojou činnosťou podporia iniciatívu Kto pomôže Slovensku. Foto: archív značky Abraka

Súčasne so šitím rúšok oslovila trojica zo značky Abraka aj ďalšie dielne, ktoré s výrobou mohli pomôcť. „Všetci už pre niekoho pracovali. Bolo nám jasné, že do týždňa – dvoch sa situácia trochu upokojí a ľudia si budú môcť kúpiť rúško za primeranú cenu,“ konštatuje Nina. Táto informácia ich potešila, sami by si dlho nemohli dovoliť vyrábať rúška zadarmo.  

Limitovaná kolekcia na pomoc

Trojica musela následne premýšľať, ako ďalej. Zároveň chcela stále i pomáhať. V dielni už mali pripravenú kolekciu legín a podprseniek Amore, ktorú pre šitie rúšok odkladali. Prišli s nápadom, že ju pustia do predaja a so ziskom sa podelia. Podľa Niny to bola win-win situácia, pretože zákazníci sa dostanú k novému produktu, krajčírky značky Abraka budú mať postarané o prácu i zárobok, a opäť podporia iniciatívu Kto pomôže Slovensku.  

Táto kolekcia so sebou nesie posolstvo, ktoré trojica komunikuje na sociálnych sieťach i e-shope. „Slovo Amore znamená po taliansky láska. Láska, ktorá nás možno teraz viac ako kedykoľvek predtým nenecháva chladných voči tým, ktorí potrebujú pomoc,“ píšu zakladatelia. Ťažko porovnávať úspech týchto limitovaných produktov s ostatnými, keďže momentálna situácia je špecifická, aj napriek tomu sa teší obľube, hodnotí Nina otvorene.

Keď sa produkty dopredajú a finančné možnosti to trojici dovolia, rada by vymyslela ďalší spôsob, ako pomáhať. Pripravených má viacero scenárov, no nechce predbiehať a informovať o niečom, čo napokon nebude môcť splniť. Nateraz sa zakladatelia striedajú na denných a nočných zmenách v ateliéri a sú pripravení takto fungovať, kým to bude nevyhnutné.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?