21. augusta 2020

Som majiteľka marketingovej agentúry vo Veľkej Británii, kde nás pandémia zasiahla neskôr, ale intenzívne. Lockdown trval takmer štyri mesiace, a mnoho obmedzení je stále v platnosti. V domácnosti s dvomi malými deťmi pod štyri roky a partnerom rovnako pracujúcim z domu bol lockdown skúškou trpezlivosti. No napriek tomu, že to bolo obdobie neistoty a strachu o zdravie našich blízkych, boli to tiež mesiace, ktoré ma toho veľa naučili.

Mojej firme sa pre lockdown pozastavili zmluvy s klientmi, ktorí nevedeli, ako sa situácia vyvinie, navyše to znamenalo aj nevyplatené faktúry, nakoľko sa v ťažkej situácii ocitli nielen klienti, ale aj ich dodávatelia.

Návrat do „nového normálu“.
8 vecí, ktoré si chceme ponechať aj po pandémii

Po počiatočnom šoku ma situácia donútila zastaviť sa a zamyslieť sa, ako sa vyhnúť panike a ako toto obdobie využiť na inováciu a pozitívnu zmenu. Aj v neistých časoch je dôležité zamerať sa na širšiu perspektívu a na inovácie, ktoré pandémia prinesie. Pretože len so správnym prístupom je kríza príležitosťou posunúť sa vpred a naučiť sa niečo nové. Aj mňa zatiaľ naučila niekoľko dôležitých lekcií:

1. Keď nemôžeme ovplyvniť situáciu, môžeme ovplyvniť, ako budeme reagovať.

Korona nás zastihla nepripravených. Niečo podobné sme nezažili a je to situácia mimo našej kontroly. Avšak napriek tomu, že nedokážeme ovplyvniť pandémiu, je iba na nás, ako budeme reagovať a ako zmeníme seba, aby sme sa prispôsobili novým okolnostiam.

Pre mňa toto obdobie znamenalo začínať deň o piatej ráno predtým ako sa deti zobudia, pretože to bola jedna z mála príležitostí pracovať v tichu. Pozitívom je, že počas tohto obdobia som zistila, že toto je čas, keď som mentálne najviac produktívna. A dodnes začínam s prácou v skorých ranných hodinách. Čo ste sa o sebe naučili vy?

Ako na rovnováhu medzi prácou a súkromím,
keď robíte z domu? Energiu investujte rozumne

Home office s deťmi tiež znamenal, že sa stali prirodzenou súčasťou meetingov a dali im nový rozmer – poukázali na to, že všetci sme ľudia, nezávisle od postavenia. Moje deti ma počas lockdownu tiež naučili, že čo nie je, dá sa vymyslieť – od reštaurácie, ktorú sme si otvorili v obývačke, až po fiktívne letné dovolenky, ktoré sa začínali v kuchyni, kde sme si zriadili letisko, a končili sa na terase. Podobne ako vo všetkom, je to otázka pohľadu a je len na nás, ako sa rozhodneme reagovať.

2. Keď sa postaráme o ľudí, oni sa postarajú o firmu.

V náročnom období sa vždy ukáže charakter. Mnoho spoločností reagovalo na krízu z krátkodobého pohľadu, a namiesto toho, aby sa zamerali na ľudí, uprednostnili profit. Z dlhodobého hľadiska však nie je nič dôležitejšie ako ľudia, ktorí stoja za úspechom spoločnosti.

Spôsob komunikácie so zamestnancami, klientmi a dodávateľmi určuje budúcnosť spoločnosti, pretože sú nielen vitálne dôležití pre chod firmy, ale sú aj dôležitými ambasádormi vašej značky. Najmä v neistej budúcnosti a s prichádzajúcou druhou vlnou je dôležité nielen chrániť zdravie, ale tiež vytvárať dlhodobé profesionálne vzťahy, ktoré zabezpečia stabilitu a vytvoria priestor na nové príležitosti.

Nepodceňujte svoje profily na sociálnych sieťach.
Vaša online povesť je dôležitá

Všetci prechádzame obdobím neistoty a všetci sme v rovnakej situácii. Preto je dôležité, aby sme si navzájom pomáhali a otvorene komunikovali, aj keď nemáme odpovede na všetky otázky. Komunikácia so zákazníkmi a poskytovanie najlepších možných služieb aj za náročných okolností zlepšuje dôveru a lojalitu, a prispeje k tomu, že vaše vzťahy s klientmi budú dlhodobejšie ako korona.

Podobne ako s deťmi, pre ktoré nová situácia znamenala nekonečné množstvo otázok, na ktoré neboli vždy odpovede, bola otvorená komunikácia a trpezlivé vysvetľovanie kľúčové na pochopenie situácie a adaptáciu.

3. Keď zanikne work-life balance, sústreďme sa na energiu namiesto času.

Lockdown pre mňa znamenal nielen nekončiaci sa pracovný deň, ale vzhľadom na obmedzené možnosti pohybu som zriedka zatvorila digitálne dvere a zmenila prostredie.

Práca z domu za bežných podmienok a práca z domu počas globálnej pandémie sú totiž dve veľmi odlišné aktivity. Ku každodennému pracovnému stresu pribúda neistota a strach z dlhodobého ekonomického dopadu a obavy o zdravie našich najbližších, čo vo veľkom rozsahu ovplyvňuje naše duševné zdravie, a pre mnohých znamená risk vyhorenia. Z dlhodobého hľadiska je to pre nás všetkých príležitosť začať otvorene hovoriť o duševnom zdraví, v práci aj v súkromí, a urobiť pozitívne zmeny, ktoré vylepšia kvalitu duševného zdravia nielen počas pandémie. 

Nástup na palubu. Ako začleniť do tímu nového zamestnanca,
keď všetci robia z domu?

Navyše, home office neznamená len možnosť pracovať z pohodlia domu. Znamená tiež, že spíme v práci a sme stále online, čo má za následok, že pracujeme dlhšie a strácame schopnosť vypnúť. Dlhšie neznamená lepšie, naopak, pravidelné prestávky a kompletná zmena aktivít často prospeje produktivite viac ako hodiny presedené pred počítačom.

Najmä pre pracujúcich rodičov vyhradenie času na jednotlivé pracovné a rodičovské aktivity nielen zvýši produktivitu, ale tiež poskytne priestor na kvalitný čas s rodinou, bez toho aby sme sa cítili vinní, že jedným okom stále sledujeme emaily. Naučiť sa hovoriť „nie“ a vyhnúť sa multitaskingu nám tiež môže pomôcť eliminovať stres a definovať priority.

Mentálne vypnúť a ukončiť pracovný deň je pre mňa stále náročné, ale učím sa. Lockdown u nás zaviedol novú tradíciu „sleepover“, ktorý znamená, že raz za čas zaspávam v detskej izbe o ôsmej večer po rozprávke –  pre mňa ideálny spôsob, ako nemyslieť na prácu a stráviť čas s deťmi.

4. Keď nie je kam ísť, netreba sa ponáhľať.

Pandémia nás donútila spomaliť. „Social distancing“ nás síce dočasne izoloval, ale tiež nás spojil – či už prostredníctvom konverzácií s ľuďmi v rade pred obchodom, alebo spoločným tlieskaním každý týždeň. Pre obmedzený kontakt s blízkymi sme prehodnotili priority a pohľad na to, ako trávime čas. Zrazu sme nemohli a nemali kam ísť, a nemuseli sa nikam ponáhľať.

Toto obdobie nám dalo príležitosť na reflexiu, kreatívne nápady a plánovanie spoločných aktivít, ktoré nás čakajú, keď budeme opäť žiť bez obmedzení. Rovnako tak nám doprial čas, ktorý sme mohli stráviť spolu ako rodina. Napriek tomu, že nie vždy je to jednoduché, naučili sme sa byť odolnejší voči stresu a zmenám a byť vďační za to, čo máme.

Korona nás všetkých naučila niečo nové – o sebe, o našich blízkych aj o našej práci. Je dôležité, aby sme tieto nové poznatky a skúsenosti využili pozitívne a posunuli sa vpred – pomôže nám to nielen jednoduchšie zvládnuť druhú vlnu, ale tiež dlhodobo zlepšiť kvalitu života.

5. Keď sa zatvoria fyzické dvere, otvoria sa digitálne.

Pandémia donútila mnohých podnikateľov zatvoriť dvere obchodov a kancelárií na niekoľko mesiacov. Priniesla však nové príležitosti, ako uspieť na trhu prostredníctvom online ponuky.

Ako mama som s deťmi predtým pravidelne navštevovala detské krúžky, ktoré však boli teraz zrušené. No v priebehu niekoľkých dní sa krúžky presunuli na YouTube a znamenali, že v období veľkých zmien pre malé deti som im vedela nahradiť zážitky z krúžkov aspoň virtuálne.

Vylepšenie digitálnych služieb nielenže nahrádza obmedzenia, ktoré nám priniesla korona, ale prináša aj pozitívne zmeny v komunikácii, práci či nakupovaní. Online priestor ponúka priestor na inovácie, nové projekty, produkty a služby, bez časových a geografických limitov, aj v období obmedzeného fyzického kontaktu. Možnosti sú nekonečné a je len na vás, ako ich využijete vo svoj prospech vy…

My ako firma sme toto obdobie využili na rozšírenie online ponuky vrátane tréningových kurzov a vylepšenie našej digitálnej prezentácie. Pre náš tím to znamenalo mnoho formálnych a neformálnych video hovorov, v rámci ktorých sme otvorene hovorili o problémoch a spoločne plánovali zmeny. Dodnes uzatvárame každý týždeň video hovorom v piatok poobede, ktorý voláme wwww.meeting (Weekly Wrap-up With Wine – ukončenie týždňa s vínom).

Petra je zakladateľkou marketingovej agentúry Squirrels&Bears, ktorá sa zameriava na zviditeľnenie a rast malých podnikateľov prostredníctvom nízkorozpočtových marketingových stratégií.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?