18. februára 2020

Náš online profil nás reprezentuje v digitálnom priestore a reputácia, ktorú si vytvárame prostredníctvom sociálnych sietí a iných online médií, je súčasťou našej identity. Online profil nie je dôležitý len na to, aby sme sa zviditeľnili v rámci nášho spoločenského života, ale s meniacim sa pracovným trhom ide tiež o dôležitú súčasť profesionálneho života. Na čo by ste nemali zabudnúť pri jeho tvorení a moderovaní? 

Podobne ako v prípade firemných značiek, osobný branding vás reprezentuje na individuálnej úrovni. Preto si treba uvedomiť, že dôležité sú všetky aspekty komunikácie, ktorými sa prezentujete online. Ak chcete vybudovať osobný profil, ktorý zaujme, v prvom rade sa opýtajte samého seba, čím by ste sa chceli dostať do povedomia a čo vás odlišuje od ostatných, ktorí majú rovnaké skúsenosti a schopnosti.

Inými slovami: Čím chcete zaujať ostatných užívateľov, aby s vami chceli spolupracovať alebo aby začali pravidelne sledovať vaše aktivity online? Aké hodnoty vytvárate pre iných ako priateľ, bloger, kolega alebo influencer?

Kráľ hororu Stephen King dal zbohom Facebooku.
Prečo by ste mali urobiť to isté?

Vytvorenie osobnej značky, na ktorú budete hrdí, je dlhodobý projekt – od vytvorenia vízie až po jej realizáciu. Tu je niekoľko krokov, na ktoré sa v rámci procesu zamerať:

1. Nastavte si ciele.

Na to, aby ste vytvorili úspešný profil, prvom rade je nutné zadefinovať ciele, o ktoré sa usilujete. Následne si treba vytvoriť praktický plán, ako tieto ciele dosiahnuť. Možno chcete byť odborníkom vo vašom odvetví alebo influencerom, ktorý priláka nových sponzorov. Alebo chcete zaujať potenciálnych zamestnávateľov – nezávisle od vašich cieľov, nezabúdajte, že všetky vaše aktivity by mali smerovať k ich naplneniu.

Pri nastavovaní cieľov sa môžete inšpirovať inými užívateľmi, ktorí sú pre vás vzorom. Zamerajte sa na to, ako sa prezentujú online, ako komunikujú, a hlavne, čo sa vás zaujalo na ich spôsobe komunikácie.

2. Urobte si audit.

Či už ste sa v minulosti vedome usilovali o vytvorenie osobnej značky, alebo nie, je vysoko pravdepodobné, že už existuje online. Najjednoduchší spôsob, ako zistiť, aká je vaša reputácia a aké dostupné informácie sú o vás dostupné online, je vyhľadať si vaše meno v internetovom vyhľadávači – najlepšie inkognito, aby výsledky neboli ovplyvnené vašimi predchádzajúcimi vyhľadávaniami.

Zamerajte sa tiež na audit vašich sociálnych sietí – sú vaše jednotlivé profily konzistentné? Vedia návštevníci prostredníctvom profilovej fotografie a dostupných informácií identifikovať, že ste to vy? Aký dojem vytvárajú vaše profily na základe obsahu, ktorý zdieľate? Všetko, čo zistíte, vám pomôže nastaviť si plán na vylepšenie a dosiahnutie vašich nových cieľov.

Dajte si pozor na svoj LinkedIn profil.
Týchto 5 chýb odstráňte alebo opravte

3. Buďte sami sebou.

Byť autentický a dať zo seba to, čím v skutočnosti sme, je dôležitejšie, ako vytvoriť dokonalý profil, ktorý nie je v súlade s charakterom a osobnosťou. Nie je to jednoduché, ale prezentovať samých seba prostredníctvom toho, čo vieme, zažívame a zdieľame, je jeden z hlavných faktorov úspechu – rovnako v online aj osobnom živote.

Preto je pri vytváraní cieľov dôležité zamerať sa na autentickosť a originalitu, a následne ju preniesť do nášho každodenného spôsobu komunikácie tak, aby sme si vytvorili dôveryhodný profil onlineVyjsť z komfortnej zóny je síce náročné – no v komfortnej zóne nič nerastie, preto je dôležité nebáť sa prezentovať samých seba.

4. Vybudujte si profil experta na konkrétnu oblasť.

Veľa ľudí, online aj offline, chce byť odborníkmi na všetko. Je však oveľa viac dôveryhodnejšie, ak sa zameriate na konkrétnu oblasť a postupne si v rámci nej vytvoríte profil experta. Nebojte sa zamerať na témy, o ktorých sa doteraz nehovorilo, práve naopak – znamená to príležitosť vytvoriť niečo originálne. Vaše cieľové publikum bude síce o niečo menšie, ale o to viac relevantné. A postupne sa bude zväčšovať.

5. Zamerajte sa na kvalitný obsah.

Zdieľajte príspevky, ktoré poskytnú odpovede a zaujmú obsahom. Užívatelia neprestajne hľadajú nové informácie a praktické tipy na témy, o ktorých nemajú dostatok informácií. Profil, ktorý je užitočný a informatívny, má teda potenciál zaujať nových užívateľov a organicky ich počet zvyšovať.

Popularita sociálnych sietí má za následok, že veľa zaujímavých príspevkov sa stratí v dave, a preto je dôležité, aby tie vaše boli pútavé a relevantné. Kombinujte rôzne formáty príspevkov a analyzujte, ktoré sú najpopulárnejšie. Zamerajte sa tiež na obsah zdieľaný ostatnými užívateľmi – rozšírite tak okruh vášho publika aj rozsah tém.

6. Buďte konzistentní.

Nezávisle od toho, aké prostriedky používate na komunikáciu online, buďte konzistentní. Používajte štýl a spôsob komunikácie korešpondujúci s vašu osobnou značkou. Pokiaľ máte logo alebo slogan, ktoré vás vystihujú, použite ich! Zamerajte sa na vzhľad a dojem, vďaka ktorým bude vaša osobná značka jednoducho rozpoznateľná – či už ide o rovnaký filter na Instagrame, alebo témy vášho blogu – a ktoré sú pre vás relevantné na osobnej aj profesionálnej úrovni.

7. Zdieľajte úspechy.

Zdieľanie úspechov a pozitívnych výsledkov je efektívny marketingový nástroj, rovnako pre spoločnosti ako aj jednotlivcov. Povedzte ostatným o vašich úspechoch. Požiadajte o ich feedback, aby ste sa mohli naďalej zlepšovať. Podeľte sa o to, ako a prečo robíte to, čo robíte, aby ste inšpirovali druhých a poukázali na to, v čom ste úspešní – pozitívne to prispeje k budovaniu vašej osobnej značky. A nikdy neviete, ako tým pomôžete druhým.

Vytvorenie a manažment nášho online profilu je dnes už dôležitou súčasťou každodenného života, keďže my sami už tak či tak zdieľame momenty a názory, ktoré chceme zviditeľniť. Zameraním sa na vylepšenie nášho osobného online profilu však môžeme taktiež zlepšiť potenciál v rámci nášho kariérneho života – či už ako uchádzači o zamestnanie, podnikatelia, alebo influenceri.

Petra je zakladateľkou marketingovej agentúry Squirrels&Bears, ktorá sa zameriava na zviditeľnenie a rast malých podnikateľov prostredníctvom nízkorozpočtových marketingových stratégií.

 Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk