27. mája 2020

Peter Hajduček (30) je majiteľom teniskového e-shopu Footshop a rovnomennej siete kamenných predajní v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku. Dobre našliapnutú mašinu, ktorá ročne rástla o stovky percent a dosahuje tržby 30 miliónov eur, na chvíľu zabrzdili opatrenia proti šíreniu Covid-19. No už po pár týždňoch sa opäť rozbehla. „Ľudia nakupujú viac ako predtým, výrazne presahujeme naše plány predaja z polovice marca,“ hovorí Hajduček, niekdajší člen rebríčka Forbes 30pod30.

Online nákupy sú o emóciách

Aký vplyv bude mať podľa vás kríza na predajcov módy?
Verím v rýchlejší presun k online nákupom. Minulý rok sa (v nich) na Slovensku odohralo iba šesť percent tržieb módy, stále je tu obrovský priestor, kam rásť. A myslím, že súčasná situácia presun do online ešte urýchľuje. Mnohí ľudia si teraz po prvý raz vyskúšali kúpiť tenisky alebo iné oblečenie cez internet a zistili, že to funguje spoľahlivo a bez problémov.

Myslíte, že sa zmení spôsob, akým budú ľudia premýšľať pri nákupoch?
V prípade módy často nejde o racionálne nákupy. Sú viac emočné a impulzívne. Preto stále častejšie premýšľame, ako emócie dostávať do digitálnej komunikácie. Navyše, od marca preukazujú ľudia veľký záujem o podporu firiem a organizácií, ktoré sú lokálne, zaujímajú sa o spoločnosť a ukazujú svetu, čo sa deje v ich zákulisí.

Na túto vlnu nabehli už aj veľké svetové firmy, ako napríklad Nike. Do svojej nedávnej kampane #PlayForTheWorld zapojili svetové hviezdy vrátane Cristiana Ronalda a namiesto toho, aby propagovali produkty, ukazujú ľudskosť a zdieľajú emócie.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

FTSHP Fit with @laurikq captured by @t.arass #FTSHPapparel #ootd #streetwear #streetstyle #fitsonpoint #snobshots #hypebae #hypebeast #hsstyle

Príspevok, ktorý zdieľa Sneakers & Apparel (@footshop),

 

Prevažnú väčšinu vašich zákazníkov tvoria mladí ľudia?
Áno, najčastejšie majú 18 – 20 rokov. No druhou veľkou skupinou sú ľudia vo veku ich rodičov. Tí sa od svojich detí učia viac pohodlnému a športovému životnému štýlu.

Predpokladáte, že táto kríza ovplyvní spotrebiteľské správanie mladých, očakávania, aké od značiek majú?
Áno, mladých čoraz viac zaujíma spoločenská zodpovednosť, udržateľnosť a najmä príbehy. Postupne sa funkčnosť a aj cena dostávajú do úzadia. Nedávno sme mali v e-shope technické problémy s webom pre obrovský záujem o produkty značky Jordan. Potom sme zistili, že Netflix publikoval diely dokumentárneho seriálu o Michaelovi Jordanovi. Pritom na produktoch ani ich cene sa v našom e-shope nič nezmenilo…

Košičan má sieť fitnescentier v Austrálii.
Príde o státisíce eur, ale vláda mu to vynahradí

Na jednej strane začali ľudia počas koronavírusu nakupovať viac online, no zároveň sa pre neistotu viacerí obmedzili na kúpu nevyhnutných vecí. Majú ľudia vôbec záujem o tenisky, o značkové oblečenie? Aký trend ste zaznamenali?
Počnúc 16. marcom sme pociťovali pokles tržieb aj v našich e-shopoch, nedarilo sa nám plniť naše rastové plány. Presne ako hovoríte, aj my sme vnímali, že sa ľudia sústredili na nákup liekov, potravín, nábytku na podporu práce z domu… No už od 6. apríla opäť zaznamenávame medziročný nárast. Posledné dva týždne sme dokonca výrazne presiahli náš nový plán. Teda okrem krátkeho výpadku a toho, že sme museli zatvoriť sieť kamenných obchodov, je situácia u nás veľmi stabilná.

Do čoho napríklad ľudia investujú v týchto časoch?
Našich zákazníkov aj naďalej zaujímajú prémiové a limitované tenisky. Nedávno sme priniesli mnoho zaujímavých kúskov, napríklad spoluprácu Nike x Stussy, ktorú sme mali k dispozícii ako jeden z dvoch európskych zákazníkov Nike. Alebo ďalšie tenisky Adidas Yeezy by Kanye West, ktoré predávame v tomto regióne exkluzívne. Na dopyte po týchto kúskoch sa nič nezmenilo.

Máte na to nejaké zdôvodnenie?
Myslím, že je to aj vďaka našej veľmi aktívnej komunikácii, napríklad na našom blogu. Distribuujeme vlastné rúška a propagujeme aj ich nosenie, napríklad prostredníctvom našich produktových fotiek. Modelom sme vždy dali rúška.

Majiteľ e-shopu Dedoles:
Mieša sa u mňa strach, čo sa deje vo svete, a radosť, ako sa darí firme

Boli ste pripravení prejsť výlučne na online objednávky?
Asi 85 percent našich tržieb tvorí online. Začali sme ako e-commerce projekt a aj naďalej sme digitálna a IT firma, ktorá predáva tenisky a streetwear. Nie naopak.

A ako vás teda ovplyvnilo zatvorenie kamenných obchodov?
Museli sme urobiť rýchlu korekciu na strane nákladov. Prvé dni nebolo jasné, či môžeme očakávať nejakú podporu vlády. Kľúčové pre nás nebolo robiť hrdinské činy a silné vyjadrenia, ale kriticky vyhodnocovať situáciu a zabezpečiť neohrozený chod firmy a cash-flow.

Peter Hajduček (30)
Pôvodne to bola iba jeho bakalárska práca, ale nakoniec sa z Footshopu stal jeden z najštýlovejších obchodov s teniskami v Prahe. Hajduček, CEO a spolumajiteľ teniskového impéria, má v biznise 68-percentný podiel. Prevádzkuje populárny e-shop a tiež sieť kamenných obchodov v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku. Podľa rebríčka Deloitte rástli výnosy značky medzi rokmi 2015 – 2018 o 684 percent. Za rok 2018 dosiahla značka tržby vo výške 20,4 milióna eur. Spoločnosť zamestnáva 60 ľudí.

Reakcia musí byť rýchla

Poďme trocha späť v čase. Spomínate si, v akej situácii vás zastihlo šírenie koronavírusu?
Prvé dni som intenzívne a so všetkou vážnosťou sledoval informácie z médií o koronavíruse. Potom som v piatok 13. marca zvolal manažérsky míting, kde sme si formálne povedali, že sa nachádzame na začiatku krízy, že nevieme, aký bude jej dopad, a že nás pravdepodobne čakajú ťažké dni a náročné rozhodnutia.

Následne sme začali pripravovať aktualizovaný finančný plán. Medzitým sme urýchlene kontaktovali všetkých našich dodávateľov a žiadali sme ich o spoluprácu pri zmenách v plánovaných dodávkach produktov. U mnohých sme boli vôbec prví, ktorí ich kontaktovali. A verili sme, že práve to môže byť našou výhodou. Rýchlosť a flexibilita.

Nebolo náročné vnímať opatrenia, ktoré zavádzali vlády na jednotlivých trhoch, kde pôsobíte?
Môžem porovnať situáciu v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku. V každej krajine opatrenia prichádzali v inom čase a v inom rozsahu. V Maďarsku sme napríklad neboli nikdy povinní mať zatvorený obchod, no ľudia nemali povolené chodiť do ulíc. Preto je v tejto krajine aj najťažšie získať akúkoľvek podporu vlády.

V Rumunsku bola situácia opačná a podpory pre podnikateľov tam naopak bolo najviac. V predajniach sme zaviedli bezpečnostné opatrenia a museli sme obmedziť skúšanie produktov na bežný nákup, ale aj osobný odber. No všetko sa uvoľňuje a verím, že postupne dokážeme poskytovať rovnaký zážitok z nákupu ako v minulosti.

Každá kríza má svojich víťazov.
Ktoré trendy v podnikaní s nami zostanú dlhšie ako koronavírus?

Doposiaľ ste rástli naozaj rýchlym tempom, máte odhady, ako rast ovplyvní súčasná kríza?
Našou prioritou číslo jeden bolo od prvého dňa zabezpečiť hladký chod firmy a cash-flow, aby sme dokázali naplniť všetky záväzky voči dodávateľom, bankám a kolegom. Preto sme sa rozhodli spomaliť tempo rastu z plánovaných 30 percent na zhruba 15 percent. Dokonca sme odložili otvorenie obchodu v Sofii, keďže nebolo možné cestovať.

No po tom, ako sa tempo rastu obnovilo a dokonca zrýchlilo, sme si už vo firme dohodli aj kompenzácie a bonusy v prípade, ak bude firma aj naďalej prosperovať viac, ako sme očakávali. Snažím sa, aby škrty, ktoré sme urobili, boli vyvážené kompenzáciami. Najmä v prípade, ak sa ukáže, že je situácia lepšia, než sme sa obávali.

No stále je mnoho nejasného, napríklad ako to bude s kompenzáciou nájmov kamenných obchodov, ktoré museli byť zatvorené, alebo aká bude dostupnosť produktov koncom roka. A, samozrejme, aký bude po nich dopyt.

Kanye West to dokázal aj bez preháňania.
Teniskové impérium ho zaradilo do rebríčka miliardárov

Takže neočakávate zlé výsledky?
Ak sa nám podarí udržať výkon posledných týždňov, verím, že tento rok bude ďalším veľmi úspešným rokom, ktorý našu pozíciu na trhu ešte viac posilní. Koniec koncov, ľudia posledné týždne nemíňali na cestovanie a na zážitky, ale zvykli ešte viac nakupovať online. A to je situácia, v ktorej dokážeme dlhodobo prosperovať a získavať veľkú konkurenčnú výhodu.

Ďalší rast

Plánujete v tejto situácii aj expandovať? 

Áno. O pár dni spustíme fundraisingovú kampaň s Crowdberry. Časť získaných prostriedkov by sme radi využili na potenciálne akvizície (Footshop už avizoval, že má vyhliadnuté firmy na potenciálnu kúpu v Česku, Maďarsku aj v Chorvátsku, pozn. red.).

Pôvodne ste plánovali otvoriť aj pobočku na východnom Slovensku, stále to platí?

Aktuálne o tom rokujeme. Košice sú napriek menšiemu počtu obyvateľov a našej medzinárodnej expanzii stále v top 20 miest z pohľadu online tržieb. Na východe máme mnoho priaznivcov.

 

Čo vás koronavírus naučil o krízovom manažmente? 
Kríza nás naučila, aká dôležitá je transparentná a férová komunikácia, a že ľuďom vo firme veľmi záleží na férovom správaní ku všetkým kolegom a partnerom, aj keď sa ich to osobne netýka.

Je nejaké osobné nastavenie, ktoré vám pomáha túto situáciu zvládať?
Pri rýchlo rastúcej firme je kríza každú chvíľu. Mne osobne pomáha nebyť v tom sám, zapojiť do situácie a jej riešenia viac ľudí a nekonať bez rozmyslu. Naopak, nepomáha, keď sa snažím odpočinúť si od práce. Verím, že “špinavé prádlo” zostane špinavým, aj keď ideme na víkendový výlet.

Pre mňa je najlepšie obuť sa do práce, aby som mal z nej dobrý pocit a najmä, aby som videl, ako sa veci krok po kroku posúvajú. Neverím totiž v skratky, len vo vyhrnuté rukávy a v poctivú a zodpovednú prácu.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?