29. októbra 2020

Mala dobre našliapnutú kariéru vo svete luxusnej módy. A pred sebou povýšenie na marketingovú špecialistku značky Bottega Veneta pre oblasť Francúzska a Monaka. Natália Krätsmar-Šmogrovičová však ponuku odmietla.

Namiesto toho sa 27-ročná rodáčka zo Slovenska vrhla do vlastného podnikania s udržateľnou módou. Založila značku Circlle, ktorá vyrába športové oblečenie z recyklovaného textilu, PET fliaš aj rybárskych sietí.

„Celý život som snívala o kariére v luxusnej móde. Dokonca som tento odbor odišla študovať do Monaka. Tam a neskôr aj v Paríži som pracovala pre taliansku značku Bottega Veneta. No čím viac som sa ponárala do tajov módy, tým viac mi prekážal konzumerizmus. Začala som sa viac zaujímať o prírodu a ekológiu a premýšľať, ako by sa to dalo robiť lepšie,“ rozpráva mladá podnikateľka.

Počas práce v Tel Avive si zamilovala jogu. Dnes vyrába dizajnové a udržateľné jogamatky z kaučuku

K inému videnie sveta ju priviedla aj joga, ktorej sa v tom čase začala venovať. Potom, čo odmietla povýšenie, odišla na Bali, kde si urobila inštruktorský kurz. Po návrate do Česka ale nemohla nájsť žiadnu značku športového oblečenia, ktorá by sa jej páčila a spĺňala jej požiadavky na udržateľnosť. A tak sa rozhodla založiť si vlastnú.

Využíva odpad

„Súčasný módny priemysel patrí k oblastiam podnikania s najväčším negatívnym vplyvom na životné prostredie. Vytvára sa až 50 kolekcií ročne za veľmi nízku cenu a v zlej kvalite, a tak vzniká enormné množstvo textilného odpadu. Z toho sa zrecykluje len jedno percento. Výroba oblečenia sa tiež potýka so zlými platovými podmienkami. Podľa odhadov majú iba dve percentá pracujúcich v módnom priemysle mzdu, z ktorej dokážu v pokoji vyžiť,“ opisuje Natália Krätsmar-Šmogrovičová.

Udržateľnosť otvára slovenské dvere pre český startup. Na náš trh mieria revolučné nohavičky

Jej firma sa zameriava ešte na ďalší problém — plasty v oceánoch. Keď vedci analyzovali zloženie nánosu odpadu v Pacifiku známeho ako Veľká tichomorská odpadková škvrna, prišli na to, že až 46 percent tvoria rybárske siete. A práve ich recykláciou vzniká materiál Econyl, ktorý na výrobu svojich produktov využíva aj značka Circlle.

„Econyl sa spracováva v Taliansku a Slovinsku. A popri sieťach obsahuje aj ďalší plastový odpad zo Stredozemného mora a textilné zvyšky. V novej kolekcii plánujeme využívať aj prírodné materiály a recyklovaný polyamid, ktorý vzniká z textilného odpadu a vyhodených PET fliaš,“ opisuje podnikateľka.

Legíny vyrába z rybárskych sietí. Foto: archív Circlle

Z použitého plastu sú vyrobené aj nite rPety, z ktorých sa oblečenie značky Circlle šije. Recyklované a naďalej recyklovateľné sú tiež ceduľky na oblečení, hygienické vložky do plaviek aj obaly, v ktorých zásielky chodia zákazníkom. Firma dbá aj na lokálnu produkciu a svoje oblečenie vyrába v dvoch dielňach na Morave.

V ponuke má zatiaľ športové oblečenie pre ženy ako legíny, topy, tričká či plavky. Do budúcnosti plánuje ponuku rozširovať a predstaviť aj pánsku kolekciu. Ako doplnok ponúka aj špeciálne vrecko na pranie, ktoré zabraňuje vypúšťaniu mikroplastu zo syntetických materiálov.

Kto nás ladí na ekovlnu? Toto sú známe tváre sociálnych sietí, ktoré ukazujú, ako žiť udržateľne

„Chceme zákazníkom ponúknuť nadčasové oblečenie. To znamená kúsky, ktoré môžu využiť na viac športov zároveň, ktoré dlho vydržia a neprestanú vás za mesiac baviť,“ hovorí Natália Krätsmar-Šmogrovičová. Svoje výrobky začala firma predávať vlani v decembri cez e-shop, ktorý je dostupný aj v anglickej verzii. Vďaka tomu má Circlle už od začiatku zákazníčky z celej Európy. A budúci rok sa chce na zahraničnú expanziu ešte viac zamerať.

Zakladateľka značky Natália Krätsmar-Šmogrovičová. Foto: archív Circlle

Záujem aj bez marketingu

„Na to, že sme neinvestovali nič do marketingu, je záujem o naše produkty naozaj veľký. Pomáhajú nám sociálne siete, ale aj karanténa, keď mnoho ľudí začalo nakupovať oblečenie na domáce cvičenie. Očakávame, že pred Vianocami záujem opäť stúpne,“ uvádza zakladateľka značky Circlle.

Web firmy funguje zároveň ako edukačný blog o udržateľnej móde. „Chceme ľuďom vysvetľovať, že ani lokálna značka, ani eko kolekcia nemusí byť udržateľná, ak sa vyrába v neetických podmienkach, keď ľudia pracujú viac ako 16 hodín denne a nemajú ani minimálnu mzdu, ako to býva zvykom pri rýchlej móde,“ hovorí podnikateľka.

Cieľom firmy Circlle je vychovať uvedomelých zákazníkov, ktorí nenaletia na marketingové frázy a „greenwashing“ a budú ochotní za kvalitné a etické oblečenie zaplatiť adekvátnu sumu. Preto zakladateľka časom plánuje v Česku, kde firma pôsobí, vybudovať aj vlastnú certifikovanú etickú a ekologickú šijaciu dielňu.

Článok vyšiel v českej verzii magazínu Forbes, autorkou je redaktorka Jana Mertová.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?