24. januára 2020

Hit z Česka prinášajú aj na Slovensku. Startup Snuggs, ktorý sa zameriava na výrobu dámskych menštruačných nohavičiek, sa ani nie po roku existencie rozhodol pre expanziu. Špeciálne nohavičky si už môžu objednať aj Slovenky za 30 eur za kus.

Za projektom stoja Linda Šejdová a Tomáš Zahradník, ktorí sa rozhodli vyvinúť dámsku bielizeň schopnú úplne nahradiť jednorazové hygienické vložky či tampóny, čím sa zníži počet vyprodukovaného odpadu. Na prvý pohľad ich nie je možné odlíšiť od bežnej spodnej bielizne, no vďaka našej high-tech technológii, ktorá zadrží tekutinu ako 3 tampóny, nepresiaknu,“ vysvetľuje Šejdová. Produkt vznikol aj za pomoci Technickej fakulty v Liberci, ktorá vyvinula nasiakavú nanovrstvu. Použité vlákno zabraňuje podľa výrobcov aj vzniku baktérií, takže nohavičky sa dajú nosiť po celý deň, a potom ich stačí len vyprať. 

Rekord pre európske startupy.
Investori do nich vlani naliali 36 miliárd dolárov

Zakladateľov startupu podľa vlastných slov prekvapil záujem Češiek o ich výrobok. Len za minulý rok predali podľa odhadov približne 16-tisíc kusov bielizne, a to aj bez veľkej marketingovej kampane. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa startupisti rozhodli expandovať na nové trhy. Ako pre Forbes prezradili, už v apríli tohto roka sa chystajú do Nemecka.

Zopakovať úspech na Slovensku

„Keď sme spustili predaj v Česku, sama od seba sa začala tvoriť aj komunita na Slovensku. S ňou zo Slovenska začali prichádzať aj prví zákazníci, ktorí si náš produkt objednávali, aj keď sme oficiálne na Slovensku nemali spustený predaj,“ vysvetľujú zakladatelia značky Snuggs svoje rozhodnutie. Zároveň očakávajú a dúfajú, že aj u nás za rok dosiahnu podobný predaj ako v Českej republike.

Zakladatelia startupu Snuggs Linda Šejdová a Tomás Zahradník.
Zakladatelia startupu Snuggs Linda Šejdová a Tomás Zahradník. Foto: Ondřej Szollz

Snuggs o svojich plánoch a konkurencii hovorili ešte minulý rok pre českú edíciu magazínu Forbes. Aj keď na Slovensku s podobným produktom zrejme nemáme veľké skúsenosti, v západných krajinách už existujú značky, ktoré takúto bielizeň ponúkajú. Podľa Zahradníka je však výhodou produktu Snuggs práve moderné nanovlákno, vďaka ktorému sú nohavičky tenké, takže sú takmer na nerozoznanie od bežnej bielizne. Okrem toho firma dnes ponúka dva modely nohavičiek, ktoré majú využitie v závislosti od intenzity menštruácie.

Visa zaplatila za startup Plaid 5,3 miliardy.
Prečo sa finančný svet obáva fintechu?

Napriek tomu, že pri nákupe tohto produktu môže ísť o vyššiu počiatočnú investíciu, zakladatelia upozorňujú najmä na ekologický rozmer, kvôli ktorému bielizeň vlastne vznikla. Priemerná žena totiž za svoj život spotrebuje približne 12-tisíc kusov jednorazových vložiek či tampónov. Toto číslo predstavuje okolo 140 kilogramov nerecyklovateľného odpadu, ktorý ženy vyprodukujú. Výrobcovia sľubujú, že životnosť ich nohavičiek je približne dva roky.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk