21. januára 2020

Globálny gigant v oblasti spracovania platieb a poskytovania platobných produktov VISA kupuje za 5,3 miliardy dolárov 8 rokov starý startup Plaid. Keď sa prvýkrát na verejnosti objavil jeden zo zakladateľov Plaidu, Zach Perret, prezradil, že sú vlastne len traja chlapíci, ktorí 24 hodín denne programujú a tvoria developerské nástroje. To sa písal rok 2013.

O sedem rokov a tri kolá privátneho navyšovania kapitálu v Plaide neskôr sa VISA rozhodla kúpiť od doterajších investorov ich akcie a ako píše náš sesterský portál Forbes.com, zaplatí im za to 4,9 miliardy dolárov v hotovosti a 400 miliónov v akciách.

Productboard hlási najväčšiu investíciu českej startupovej histórie, získal 45 miliónov

Doterajší akcionári ako Google Ventures, Kleiner Perkins či Andreessen Horowitz si do tejto chvíle firmu cenili na 2,65 miliardy dolárov, čo vychádzalo z posledného kola súkromného upisovania akcií v roku 2019. Zdvojnásobiť svoju investíciu počas roka, je pekný výsledok.

Kde leží a v čom tkvie hodnota spoločnosti Plaid pre budúceho vlastníka VISA? Nebude to vo veľkosti tržieb, pretože ak si porovnáme tržby skupiny VISA a minuloročný obrat firmy Plaid, tak vidíme priepastný rozdiel medzi 23 miliardami a 150 miliónmi. VISA vidí pridanú hodnotu v schopnosti Plaidu spojiť menšie fintech spoločnosti so systémami veľkých bánk. Plaid mal v roku 2019 viac ako 2 600 zákazníkov z radov najrôznejších inovatívnych firiem a pracoval na trhoch USA, Veľkej Británie, Francúzska, Španielska a Írska. VISA so svojim globálnym dosahom bude vedieť ponúknuť služby Plaidu na oveľa väčšom počte trhov.

Produkty Plaidu využívajú menšie fintech spoločnosti na to, aby dokázali z bankových systémov extrahovať údaje a spravovať ich do svojich aplikácií. Viac ako 200 miliónov vlastníkov účtov získava pomocou nástrojov od Plaidu informácie pre svoje prevody peňazí, investície do fondov či získavanie pôžičiek. Ako sa vyjadril CEO spoločnosti Visa A. Kelly: „Nechceme meniť podnikateľský model Plaidu, my im chceme pomôcť aby rástli v ich podnikaní.“

Mastercard a Visa nakupujú

Veľké kartové spoločnosti ako Mastercard a Visa sa niekoľko rokov snažia dostať aj za hranice platobných kariet. Ako píše Bloomberg.com, Mastercard získala za 3,2 miliardy v roku 2018 spoločnosť Nets, čo jej umožní ponúkať takzvané platby z účtu na účet. Podobné kroky ku konsolidácii finančných služieb sa odohrali aj medzi firmou PayPal a Honey Science, alebo pri kúpe TD Ameritrade zo strany Charles Schwab za 26 miliárd dolárov.

Digitalizácia bankových služieb a prienik technologických hráčov do finančného sprostredkovania stavajú banky pred ťažké rozhodnutia. Útok na marže zo strany fintech spoločností môže znamenať na jednej strane, že príjmy z konverzií medzi dvoma menami sa pre banky v krátkej dobe stanú nedosiahnuteľnými. Na druhej strane môžu banky akvizíciou takýchto spoločností zrýchliť a zefektívniť svoje služby. Súčasne presun nákupov, uzatvárania poistiek a investovania na internet si vyžaduje od „kamenných“ bánk nové služby.

Podľa tlačového vyhlásenia Visa, ktoré firma vydala v momente oznamu o odkúpení podielov v Plaide, sa v roku 2019 až 75 % zákazníkov na internete rozhodlo pre svoje platby využiť niektorú z fintech aplikácií. V roku 2015 to bolo len 18 % používateľov. Ako v jednom z rozhovorov povedali zakladatelia Plaidu, minulosť bola o regionálnom prepojení. Miestne banky obsluhovali zákazníkov z blízkeho regiónu. Dnes sa fintech spoločnosti špecializujú na demografické skupiny a pomocou online prepojenia ich obsluhujú na celom svete.

Najčastejšie chyby podnikateľov na internete: predávajú ako v nákupnom centre

Finančné domy zo Slovenska odchádzajú

Konsolidácia na Slovensku sa na finančnom trhu deje zatiaľ najmä v oblasti kamenných bánk a finančných služieb. Pred 4 rokmi ČSOB Leasing prevzal celé podnikanie VB Leasingu a pred dvoma rokmi sa klienti Slovenskej Sberbank začlenili do Prima banky. Tento rok sa podľa dostupných správ zo Slovenského trhu stiahne OTP Banka. Jej predstavitelia opätovne avizovali, že niekedy v druhom štvrťroku 2020 príde k odpredaju aktivít ich slovenskej banky v prospech iného bankového hráča. Kto to bude sa zatiaľ oficiálne nepotvrdilo. Podobne ako pri prenikaní fintech služieb do bankového prostredia sa bankám zužujú možnosti zárobku, sú za odchodom bánk zo Slovenského trhu zhoršené vyhliadky na dosahovanie ziskov. Faktory ako nízke refinančné sadzby centrálnej banky, alebo špeciálny bankový odvod nútia majiteľov bánk k radikálnym rozhodnutiam.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk