Sieť svadobných salónov David’s Bridal sa obracia na potenciálnych investorov s návrhom, ktorý je kľúčový pre jeho prežitie. Musí ich presvedčiť, aby povedali „áno“ kúpe spoločnosti so 73-ročnou históriou.
Spoločnosť David’s Bridal požiadala 17. apríla o ochranu pred bankrotom a varovala, že hoci naďalej aktívne diskutuje s potenciálnymi záujemcami, bude nútená zatvoriť svoje obchody, ak sa nenájde kupec.
David’s Bridal má čo ponúknuť. Je to najväčší svadobný maloobchodný reťazec v Spojených štátoch s takmer 300 obchodmi a trhovým podielom 25 – 30 percent. Avšak jeho predchádzajúci konkurz a trendy na trhu by mohli predaj značne skomplikovať.
Druhýkrát v konkurze
Je to už druhýkrát za päť rokov, čo spoločnosť vyhlásila konkurz. Po prvýkrát, v novembri 2018, bola schopná dostať sa z najhoršieho len v priebehu dvoch mesiacov s financovaním od novej skupiny vlastníkov na čele so spoločnosťou Oaktree Capital.
Nové vedenie rýchlo zmodernizovalo imidž spoločnosti, zlepšilo jej komunikačné kanály a pridalo nové technológie. Zaúradoval však covid a ďalšie neočakávané náklady, ktoré zasiahli do rozpočtu.
Väčším problémom pre David’s Bridal však môžu byť meniace sa postoje a nákupné návyky dnešných neviest.
Podľa CEO majú vynikajúce postavenie
Generálny riaditeľ James Marcum znel v rozhovore ohľadom budúcich možností pre David’s Bridal takmer tak sebavedomo ako v roku 2019 – krátko po tom, čo prevzal vedenie spoločnosti.
Drvivej väčšine neviest v určitom bode svadobnej cesty padne zrak na David’s Bridal, čím sa spoločnosť dostáva do závideniahodnej pozície, hovorí Marcum.
David´s Bridal pre Forbes US
David´s Bridal pre Forbes US
Ako dodáva, spoločnosť má 90-percentné povedomie o značke, zhruba 85 až 90 percent všetkých neviest v Amerike sa k značke v určitom bode dostane a má tiež zhruba 25- až 30-percentný podiel na trhu. „Nepoznám žiadneho iného maloobchodníka, ktorý by sa nachádzal v takejto pozícii,“ konštatuje riaditeľ.
Pokračuje, že okrem toho má David’s Bridal tiež atraktívne aktíva, vrátane jedinečného dodávateľského reťazca s hodnotnými výrobnými a dodávateľskými vzťahmi. Má tiež značné duševné vlastníctvo vrátane vlastných dizajnérskych značiek ako Oleg Cassina a Galina Signature.
Pripravujú sa na najhoršie
David’s Bridal tiež zaznamenal veľmi pozitívnu odozvu na dve zo svojich najnovších iniciatív – vernostný program Diamond, ktorý má viac ako dva milióny aktívnych členov, a trh svadobných predajcov Pearl, ktorý bol spustený v januári a už má viac ako 20-tisíc zúčastnených predajcov a cez milión zverejnených ponúk.
Riaditeľ Marcum vraví, že najvyššou prioritou pri vyhlásení konkurzu bolo zabezpečiť, aby všetky objednávky svadobných šiat boli vybavené, a uistiť nevesty, aby pokračovali v objednávaní od David’s Bridal.
Spoločnosť v súdnych spisoch uviedla, že hoci dúfa, že sa predá ako fungujúci podnik, súčasne sa pripravuje na rýchle zatvorenie firmy so všetkými svojimi obchodmi a likvidáciou, ak sa nenájde kupec.
Z tohto dôvodu a tiež pre prípad, ak by sa nový vlastník rozhodol zatvoriť niektoré obchody, musela firma oficiálne upozorniť všetkých zamestnancov, že môžu byť prepustení v priebehu nasledujúcich 60 dní.
Nová doba, nový štýl, nové spôsoby
David’s už v minulosti zistil, že správy o bankrote, dokonca aj keď dôjde rýchlo k úspešnej reštrukturalizácii, môžu poškodiť budúce predaje. Strata dôvery spotrebiteľov „výrazne narušila prognózu likvidity David’s Bridal“, uviedla spoločnosť v súdnych dokumentoch.
Marcum tiež uviedol, že tržby neovplyvnilo len zatváranie obchodov v súvislosti s covidom a odklady svadieb, ale aj trendy smerom k menej formálnym svadbám a rastúca popularita vintage či minimalistických šiat.
Navyše, inflácia a ekonomická neistota nútia nevesty, aby obmedzili svadobné plány alebo sa priklonili k menej formálnej svadbe, dodal Marcum.
Ďalšou prekážkou, ktorej David’s Bridal čelí, je konkurencia zo strany online maloobchodných predajcov v tomto segmente. Je čoraz bežnejšie, že nevesty z generácie Z či mileniálov hľadajú aj nakupujú svadobné šaty online.
Výrazný posun do online sveta
Online svadobný obchod Azazie, ktorý funguje už deviaty rok, zaznamenal za rok 2022 medziročný nárast tržieb o 130 percent, rok predtým to bol nárast o 180 percent. Teraz stránka predáva v priemere 5-tisíc šiat denne. Nedávno sa predajca rozšíril aj do Európy, Kanady, Mexika a Austrálie.
„Keď som v roku 2018 začal pracovať pre Azazie, bolo oveľa, oveľa ťažšie presvedčiť nevestu, aby nakupovala niečo ako svadobné šaty online,“ povedal Ranu Coleman, marketingový riaditeľ Azazie, s tým, že svadobný biznis sa za posledných päť rokov veľmi posunul.
„Často počujeme, že novodobé nevesty nechcú pociťovať tlak predavačiek, ktoré im hovoria, čo si majú kúpiť,“ hovorí Coleman. Tiež sa im vraj páči, že si môžu šaty vyskúšať doma, a nie zdieľať zrkadlo v predajni s ďalšími nevestami. Coleman dodáva, že svadobné šaty sú zároveň čoraz neformálnejšie a menej plesové.
CEO David’s Bridal je naďalej presvedčený, že ich spoločnosť so svojimi obchodmi má výhodu, aj keď niet pochýb, že časť trhu sa presúva do online priestoru. David’s však pôsobí aj tam – veľkú časť predaja šiat pre družičky sprostredkúva online. Ale Marcum dodáva, že väčšina neviest chce stále riešiť nákup šiat v kamennom obchode.
Teraz je hlavnou otázkou pre David’s Bridal: Povie vyvolený kupec (alebo kupci) svoje „áno“?
Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je senior prispievateľka Joan Verdon.