8. septembra 2020

Zamýšľali sme sa niekedy nad tým, prečo máme po intenzívnej fyzickej aktivite, splnení stanovených cieľov, zjedení kvalitnej čokolády, podaní ruky či po sexe pocit neopísateľnej eufórie a blaženosti? Za touto pozitívnou zmenou našej nálady stoja takzvané hormóny šťastia, ktoré nám okrem iného pomáhajú bojovať so stresom.

„Ide v úvodzovkách o kvarteto šťastia. Patria doň dopamín, oxytocín, sérotonín a skupina endorfínov,“ približuje psychiater Matúš Virčík.

Ak sa domnievame, že tieto hormóny nemajú iba jednu funkciu, nie sme ďaleko od pravdy. Virčík vysvetľuje, že centrálny nervový systém, presnejšie mozog, má mnoho funkcií, medzi ktoré patrí i funkcia endokrinná – vylučovanie hormónov. „Jednotlivé mozgové bunky medzi sebou komunikujú prostredníctvom týchto aj iných hormónov. Komunikujú s periférnymi tkanivami či orgánmi,“ dodáva.

O hormónoch šťastia sme sa rozprávali s Matúšom Virčíkom. Foto: archív Matúša Virčíka

Hormóny šťastia sú v našom tele prítomné nonstop, no nie vždy vo vysokých koncentráciách. Nižšie psychiater približuje toto kvarteto, aktivity, ktorými si vieme jeho koncentrácie prirodzene zvýšiť, ale tiež úskalia, ktoré nám spôsobuje nedostatok či umelé vylučovanie týchto hormónov.  

Endorfíny

Nejde o jednu látku, jednu molekulu. Je to skupina mnohých látok a najznámejšími sú alfa, beta a gama endorfín. Navodzujú pocit šťastia, euforickú náladu, tlmia bolesť a sú užitočné pri zvládaní dlhodobého stresu. „Najviditeľnejšie“ sú u športovcov. Najjednoduchšou možnosťou, ako si ich vyplaviť dostatočné množstvo, je fyzická aktivita, či už v podobe behu, plávania a podobne.  

To, či sme šťastní, závisí najmä od nás. Stačí, aby sme si začali všímať všetko dobré naokolo

Preto ľudia, ktorí pravidelne športujú, vedia, že sa po niekoľkých minútach aktivity dostaví blažený pocit. To je hlavne kvôli endorfínom. Skrátka musíme podať výkon. Nemôžeme zabehnúť 10 metrov a čakať, že sa nám masívne vylúči väčšie množstvo endorfínov a iných hormónov. Treba zaplávať nejakú dĺžku, zabehnúť nejaký ten kilometer.  

Sú aj iné aktivity, ktorými si vieme hladinu endorfínov zdvihnúť. Už keď zjeme jednu kocku kvalitnej čokolády, v ktorej je minimálne 70 percent kakaa, začnú sa nám endorfíny uvoľňovať masívne. Tiež sa zistilo, že k ich uvoľneniu dochádza vtedy, keď niekomu pomôžeme alebo niečo nezištne darujeme. Vtedy máme dobrý pocit. To sú endorfíny, dopamín a iné hormóny.

Sérotonín

Často sa skloňuje s depresiou. V oblasti depresií ide o jednu z najuznávanejších a najpoužívanejších medicínskych teórií, keď sa predpokladá, že keď má pacient depresívne ochorenie a depresívne príznaky ako smútok, je málo aktívny, nič ho nebaví, tak má pravdepodobne málo sérotonínu. Tento hormón dokáže navodiť euforickú, pozitívnu náladu. 

Aký je vzorec na šťastie? Jednoduchý. Chcieť, čo máme

Duševne zdraví ľudia i úzkostliví či depresívni ľudia, ktorí sa už liečia, si môžu sami pomôcť, aby sa im sérotonín vylučoval aspoň o niečo viac. Je preukázané, že jeho tvorbu podporuje aeróbne cvičenie, ako je beh, plávanie alebo bicyklovanie i čas strávený na slnku. Pri ňom sa v tele tvorí vitamín D, ktorý má zasa vplyv na uvoľňovanie serotonínu.

Tiež nezaškodí zaradiť do jedálnička mliečne výrobky, čokoládu, banány, ovsené vločky, vajíčka, ryby, oriešky a semienka. Všetky obsahujú aminokyselinu tryptofán, ktorá sa v tele mení na sérotonín. 

Tak isto pôsobí pozitívne v boji so stresom, ovplyvňuje imunitný systém a krvácanie. Nenachádza sa iba v mozgu, ale aj v krvi, takže dokáže spustiť zástavu krvácania. Predpokladá sa, že najväčšie množstvo sérotonínu sa nachádza v našom gastrointestinálnom trakte, v črevách. Odhadom by sa v  ňom malo tvoriť až 95 percent sérotonínu. Tam zase poháňa svalové bunky, aby nastala motilita, teda pohyb čriev a potravy v čreve.

Dopamín

Najčastejšie synonymum, ktoré sa spája s dopamínom, je motivátor. Keď sme motivovaní niečo robiť a splniť nejaký cieľ, vylúči sa nám vo väčšom množstve. Napríklad, naplánujeme si beh na päť kilometrov. Ako bežci pravdepodobne vieme, že tých päť kilometrov zabehneme. Tešíme sa na to, pretože sa nám dopamín už v malom množstve uvoľňuje.

Ideme behať, a keď zabehneme tých päť kilometrov, vylúči sa nám v ešte väčšom množstve. A tak máme pocit spokojnosti, že sme to dokázali. 

Ako byť šťastnejší? Treba sa začať starať aj o svoje duševné zdravie

V psychiatrii sa dopamín spája i s rôznymi závislosťami, teda syndrómom závislosti od rôznych psychoaktívnych látok. Pervitínom, kokaínom alebo dokonca patologickým hráčstvom si dokážeme spustiť umelé vylučovanie dopamínu v mozgu.

Umelo si vytvárame pocit spokojnosti, eufórie, a keď si na to navykneme, vytvára sa závislosť. Žiaľ, nie od niečoho prospešného, ale od psychoaktívnych látok. 

Oxytocín

Je to tiež hormón lásky a dôvery. Najčastejšie sa vylučuje pri fyzickom kontakte s inými ľuďmi. Už keď si podáme ruku s niekým, kto je nám sympatický, alebo sme v jeho blízkosti, začína sa pomaly vylučovať. To isté sa deje počas objatia. Masívne množstvo oxytocínu sa vylúči napríklad pri pohlavnom styku, keď dôjde k vyvrcholeniu. Nastane uvoľnenie po celej mozgovej kôre.  

Týchto 40 vľúdnych výrokov pomáha zlepšiť rétoriku vo vzťahu k sebe

Asi najdôležitejšiu funkciu má hneď po narodení. Keď sa matke narodí dieťa, odporúča sa, aby jej bolo hneď dané na hruď k prsníku. Vtedy sa masívne vylučuje oxytocín nielen v mozgu matky, ale aj v mozgu dieťaťa. A v tomto momente nastáva stav, ktorý je pravdepodobne spôsobený týmto hormónom, že vzniká vzťahová väzba.

Matka sa naviaže na svoje dieťa a dieťa na matku. Má to veľký dopad na dieťa i v budúcnosti. Keď obdobie po pôrode prebehne bez problémov, spôsobuje oxytocín, že bude ľahko nadväzovať kontakty, bude dôverovať ľuďom a bude spoločenským človekom.

Matúš Virčík pracuje ako lekár, psychiater v Psychiatrickej nemocnici Michalovce. Štúdium na Lekárskej fakulte UPJŠ v Košiciach ukončil v roku 2015. Prostredníctvom neziskovej organizácie No More Stigma, ktorej je riaditeľom, by chcel osloviť čo najviac ľudí z odbornej aj neodbornej verejnosti, a naštartovať tak reformu psychiatrickej starostlivosti na Slovensku. Ukázať ľuďom, že za psychické ťažkosti sa netreba hanbiť. V rámci svojho odboru sa venuje psychofarmakológii, biologickej psychiatrii, destigmatizácii a popularizácii psychiatrie.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?