Raz milovaní, inokedy nenávidení, dokonca otravní. Sú za tým emócie, ktoré používatelia sociálnych médií prechovávajú k mediálne známym ľuďom a od ktorých často závisí práve zárobková činnosť influencerov.
Koho majú ľudia najradšej, kto im už nič neprináša a koho sa oplatí osloviť na spoluprácu. To všetko sa dá zistiť z takzvaného Influence Power Index (IPI), teda celkového skóre v prieskume agentúry GroupM, ktorý bol realizovaný na vzorke 12 000 slovenských respondentov.
IPI je tvorené troma veličinami: Brand link — ako veľmi si fanúšikovia daného človeka spájajú s určitými hodnotami a či týchto ľudí považujú fanúšikovia za spoľahlivých. Celebrity score —rozoznateľnosť a obľúbenosť. Influence funnel – index, ktorý ukazuje, či je človek považovaný za experta vo svojom obore a či by si od neho dali sledujúci poradiť.
Kto je naša najpopulárnejšia celebrita a kto nás už otravuje?
Toto je najnovší prieskum
Stačí však jeden kontroverzný príspevok či životná zmena a celá alchýmia okolo spomínaných indexov začne kopírovať pohyb húsenkovej dráhy. Na zmenu v hodnotení influencerov teda vplýva ich súkromný, ale aj pracovný život. „Niekedy vieme celkom jasne povedať, čo v ich živote mohlo zmeniť výsledky IPI, no často sa opierame len o dohad, pretože jasné odpovede nemáme. Napríklad u Jasminy Alagič vieme celkom naisto povedať, že jej pomohlo materstvo, pretože to bola výrazná zmena v jej živote,“ vysvetľuje pre Forbes content developer agentúry Wavemaker Jakub Lazarčík.
Za nárastom bodov môže byť napríklad aj to, že daný človek pracuje na sebaprezentácii v online priestore. Či už počtom príspevkov na sociálnych sieťach alebo aj ich formou (prípad blogerky Jany Tomas či herca Mareka Fašianga), prípadne sa stal súčasťou nejakého pozitívneho projektu, čím zlepšil svoj imidž.
Už v auguste prinesieme rebríček top 20 slovenských influencerov, teraz si pozrite krátke porovnanie vybraných ľudí viac či menej známych zo sociálnych sietí.
Kto si v roku 2019 zlepšil svoje skóre?
Janatini (Jana Tomas)
Influence Power Index 2019: 121
Influence Power Index 2018: 89
Nárast: 32 bodov
Skóre módnej blogerky a stylistky Jany Tomas vystrelilo vďaka viacerým faktorom. Jej celková rozoznateľnosť a celebrity score sa zlepšili najmä vďaka zisku niekoľkých ocenení. Minulý rok sa stala držiteľkou ceny Najlepší obsah v kategórii Móda, rovnako tak ocenenia s názvom Superfeed, pričom obe získala v súťaži Superbloger 2019.
Evelyn (Eva Kramerová)
Influence Power Index 2019: 110
Influence Power Index 2018: 90
Nárast: 20 bodov
Moderátorka Evelyn sa minulý rok zlepšila vo všetkých parametroch a dnes hovoríme, na slovenské pomery, o nadpriemernom skóre. Z časti na tom môže mať zásluhu napríklad aj moderovanie relácie Farma v rokoch 2018 a 2019. Prvé meranie sa uskutočnilo približne dva mesiace po začiatku vysielania Farmy v roku 2018 – je preto možné, že počas tohto obdobia si respondenti nestihli k Evelyn vybudovať bližší vzťah. Ten mohli nadobudnúť až časom, respektíve po odvysielaní Farmy v roku 2019, čo sa prejavilo vo výsledkoch minuloročného prieskumu.
Načo existujú influenceri? Odborníci potvrdzujú,
že vďaka nim značky dokážu zvýšiť svoje predaje
Marek Fašiang
Influence Power Index 2019: 116
Influence Power Index 2018: 103
Nárast: 13 bodov
Herec Marek Fanšiang sa úlohy influencera zhostil viac v roku 2019. Jeho aktivita na sociálnych sieťach a stúpajúci počet príspevkov spôsobili, že ho začali ľudia vnímať nielen ako herca, ale aj ako osobu pôsobiacu na Instagrame.
Jasmina Alagič Vrbovská
Influence Power Index 2019: 90
Influence Power Index 2018: 77
Nárast: 13 bodov
Pre modelku a moderátorku Jasminu Alagič bol rok 2019 zlomovým, čo sa odrazilo aj na jej hodnotení. Polepšila si v ukazovateľoch ako spoľahlivosť či známosť, kleslo jej vnímanie ako arogantnej osoby a takisto je menej mediálne exponovaná ako v časoch, keď moderovala televízne relácie.
Na druhej strane, dlhoroční etablovaní influenceri mohli klesnúť aj pre to, že svojmu publiku nepriniesli nič nové. „Napríklad u Goga vidíme posun z influencerskej kariéry na kariéru režiséra, respektíve producenta, čo niektorí môžu vnímať negatívne ako odklon od toho, čo mali na ňom radi,“ vysvetľuje Lazarčík.
Komu v roku 2019 skóre kleslo?
Garáž.tv (Rasťo Chvála)
Influence Power Index 2019: 119
Influence Power Index 2018: 132
Pokles: 13 bodov
Stále vysoko nadpriemerný, no trochu menej v kurze. Tak si vysvetľuje agentúra GroupM, ktorá hodnotila influencerov, pád skóre obľúbeného Rasťa Chválu. V roku 2018 sa mu podarilo svoju hodnotu vystreliť naozaj na vysoké priečky, v roku 2019 ho ľudia mali stále radi, no v hodnotení ho posunuli nižšie „nové“ tváre.
Gogo (Daniel Štrauch)
Influence Power Index 2019: 97
Influence Power Index 2018: 110
Pokles: 13 bodov
Jednému z prvých youtuberov a influencerov na Slovensku klesli v minulom roku všetky ukazovatele. Najviac celebrity score a dokonca aj rozoznateľnosť. Na druhej strane, nedávno na svojom Instagrame oslávil míľnik – a to milión odberateľov.
Youtuber GoGo dosiahol milión followerov.
Jeho cena na Instagrame nestúpa, ide skôr o prestíž
Tatiana Žideková
Influence Power Index 2019: 98
Influence Power Index 2018: 114
Pokles: 16 bodov
Vyznávačka zdravého životného štýlu a športu má v minulom roku takisto za sebou dôležitý míľnik, stala sa matkou. Tento fakt väčšine influenceriek pomôže k nárastu skóre, no u Tatiany Židekovej toto skóre kleslo. Podľa meraní agentúry jej veľmi klesol takzvaný brand link, teda spoľahlivosť.
LucyPug (Lucia Hrušková)
Influence Power Index 2019: 99
Influence Power Index 2018: 116
Pokles: 17 bodov
Vlogerka a youtuberka, ktorá sa venuje najmä témam ako kozmetika či móda, klesla v minulom roku vo všetkých parametroch. Na konte má niekoľko spoluprác so svetoznámymi značkami ako Bioderma či Tezenis. V čase dopytovania spolupracovala s mobilným operátorom O2.
Ako však dodáva Lazarčík, obľúbenosť sa meria aj cez metriku takzvanú „likeability,“ ktorá je súčasťou celebrity score, v ňom však na prvý pohľad nenastali obrovské medziročné zmeny. Na prvých troch miestach sa naďalej nachádza napríklad Petra Polnišová, Lukáš Latinák a Michal Kubovčík. V tomto prípade však ich všeobecná popularita výrazne ovplyvňuje ich obľúbenosť, preto sa s hviezdami sociálnych sietí ťažko porovnávajú . „Bežní influenceri na nich nemusia jednoducho dosahovať, pretože tí sú známi len vo svojich kruhoch na sociálnych sieťach,“ dopĺňa na záver Lazarčík.