Michala Grešková (34) je autorkou asi najznámejšieho slovenského blogu pre mamičky Dorota&Greta. Pôvodne pôsobila v bankovníctve, no dnes je mamou na plný úväzok a okamihy strávené so svojimi dcérkami Dorotou (7), Grétou (4) a Agátou (11 mesiacov) zaznamenáva cez hľadáčik fotoaparátu.
„Za ten čas, čo som matkou, sa veľmi rýchlo sprchujem, rýchlo obliekam, rýchlo varím, rýchlo nakupujem, rýchlo upratujem (zbytočne), krátko spím, ale zato sa dlho prechádzam, dlho sa dívam a veľa usmievam,“ píše na svojom blogu.
Manželia z Bánoviec urobili z detských papúč klasiku, ale aj hit
Blogovať začala po narodení druhej dcérky, v roku 2014. „Rozhodla som sa z minúty na minútu. Absolútne som netušila, čo to slovo blog znamená a že má mať aj nejakú webovú platformu,“ spomína so smiechom. Pôvodne pridávala príspevky iba na stránku na Facebooku. Neskôr ju pozitívne reakcie okolia podnietili k tomu, aby si založila aj vlastný blog a postupne prešla aj na Instagram.
Foto: Michala Grešková (archív)
Dnes ju na sociálnych sieťach sleduje dokopy 25,8-tisíca ľudí. Jej blog je popretkávaný krásnymi fotkami, outfitmi a dizajnérskymi kúskami, ale aj úprimnými vyznaniami o tom, čo to znamená byť mamou troch dcér. Najväčšiu čitateľskú základňu si zo začiatku získavala skrz detskú módu.
Práve tým upútala aj módne značky, ktoré s ňou začali nadväzovať spolupráce. „Prvá ponuka mi prišla po roku, bol to barter. Dnes si ani neviem predstaviť, že by nejaký bloger čakal až rok na barterovú spoluprácu,“ hovorí. Prvé peniaze z komerčnej spolupráce uvidela po dvoch rokoch.
30pod30: Najsledovanejší youtuber zo Slovenska.
Dávid Dobrík zarába milióny
Dnes ju na spoluprácu oslovujú takmer všetky známe značky, ktoré sa zaoberajú detskou módou a doplnkami pre deti. Presnú výšku kontraktov zverejňovať nechce, no hovorí, že najväčší z nich sa vyšplhal na 2500 eur. Išlo pritom o dlhodobý kontrakt.
Medzi módnymi značkami spolupracuje napríklad s online konceptovými obchodmi Aliceandalice a Littlehipstershop, MOE, Lindexom, „milými malými handrami“ MILE, s výrobcami detskej obuvi RAK a s československou teniskovou klasikou Novesta. Taktiež má uzatvorené komerčné spolupráce aj so značkou detských výživ Nutrilon, s výrobcom kočíkov, nosičov, kojeneckých fliaš a cumlíkov alebo s kozmetickou značkou La Roche Posay. Spoluprácu rozbehla tiež s Henkelom.
„Pri niektorých je to spolupráca dlhodobá, pri iných krátkodobá. Väčšinou sú to značky, ktoré sama využívam denne aj bez ohľadu na to, že s nimi spolupracujem,“ hovorí Michala Grešková a dodáva, že pri podpisovaní spoluprác má svoje zásady. „Nepodpíšem sa pod niečo, s čím nesúhlasím. Príliš tvrdo a dlho som si budovala to, čo mám dnes, aby som si to zničila za pár eur.“
Čo je pritom pri spoluprácach to najdôležitejšie? Mať jasne nastavené pravidlá. Písomne. Hneď na začiatku, odpovedá bez zaváhania.
Živí ju Instagram.
Slovenka Pepamack radí, ako uspieť vo vizuálnom svete
A na čom si firmy zakladajú najviac? Je to najmä dôveryhodnosť blogera a jeho čitateľská základňa. Počet followerov je tá posledná vec, ktorá by mala firmu zaujímať, myslí si blogerka.
Foto: Michala Grešková (archív)
„Veľa firiem robí chybu v tom, že sa pozrie na blogera a povie si, že má dosť followerov a bum, idú do toho. Nerozmýšľajú nad cieľovkou, nad vekovou štruktúrou alebo nad zapojením publika. Pritom správne zvolený bloger s 5 000 fanúšikmi môže mať pre firmu oveľa lepší efekt ako bloger s 50 000 fanúšikmi.“
Podľa jej skúseností si dnes už firmy dávajú záležať na tom, aby bol bloger stotožnený s firemnou filozofiou a ideálne aj oboznámený a hlavne spokojný s produktom alebo službou, ktorú propaguje. Platí to však aj opačne. Firma by mala rešpektovať spôsob komunikácie blogera smerom k svojim čitateľom.
„Pre blogera nie je nič horšie, ako písať niečo, čo mu nadiktuje niekto iný,“ hovorí autorka populárneho blogu. Preto si vždy na úvod spolupráce vopred dohodne, akú voľnosť bude mať.
„Voľnú ruku mávam pomerne často. Občas potrebuje inzerent vidieť vopred post, aby nedošlo k poškodeniu jeho mena, čo sa pri veľkých spoločnostiach môže stať aj neúmyselne. Niekedy mu tam chýba hashtag, alebo chce doplniť ešte nejakú myšlienku, no väčšinou je to v poriadku hneď na prvýkrát,“ opisuje spôsob spolupráce medzi blogerom a firmou.
Foto: Michala Grešková (archív)
Na otázku, či vidí rastúci záujem o tému materstva, sa pousmeje. „Kedysi sme volali mamám a babkám, aby sme sa poradili, dnes máme na to Instagram.“ No jedným dychom dodáva: „Skôr by som to otočila. Vidím rastúci trend vzniku mamablogov, z dôvodu, že matky konečne nabrali odvahu a majú pocit, že aj ony majú čo povedať.“
Čo je najväčšia výzva pre mamu blogerku? Organizácia času. „Najradšej mám, keď si niekto myslí, že to robím vo voľnom čase. Ale ja že ja žiaden voľný čas nemám, musím si ho vytvoriť. Pritom stále chcem žiť viac život reálny ako instagramový – a to sa mi chvalabohu darí.“
Sama hovorí, že je síce mama blogerka, no aj v tomto slove je „mama“ na prvom mieste.
Hlavná foto: Michala Grešková (archív)