22. februára 2018

Petra Macková z Bratislavy má 32 rokov a dnes patrí k najznámejším slovenským fashion influencerom na Instagrame. Jej profil sleduje približne 823-tisíc ľudí. Ako sa jej podarilo vypracovať sa z „obyčajnej“ grafickej dizajnérky na jednu z najsledovanejších módnych influenceriek v Austrálii? A aké sú jej rady pre tých, ktorí by tiež chceli preraziť v tomto vizuálnom svete? Prečítajte si jej príbeh a pár odporúčaní pre ašpirujúcich influencerov. Je to biznis, ktorý vás dokáže uživiť a otvoriť vám aj ďalšie nové príležitosti, ale netešte sa priskoro, ľahké to nie je. 

Petra Macková odišla do Sydney pred šiestimi rokmi, kde si postupne vybudovala kredit ako jedna z najuznávanejších kreatívcov vo svojej oblasti. A to, že sa postupne stala influencerkou na plný úväzok, jej zároveň otvorilo aj ďalšie príležitosti v oblasti módy.

Instagram slovenského Forbesu ovládli ženy v IT. Ako to vyzeralo? 

„Vždy som mala vzťah k móde a fotografii, ale pravdupovediac, nevidela som veľa príležitostí k rozvoju tohto smeru na Slovensku,“ spomína Petra Macková. „Sydney ma veľmi inšpirovalo prostredím a kultúrou.“

Foto: archív Petra Macková

Spočiatku zvažovala, že si založí blog, ale namiesto toho napokon zvolila Instagram kvôli rýchlejšej forme komunikácie. A tak neubehol deň, kedy by sa foteniu a stylingu nevenovala. „Ak chcete aby vás vaše hobby začalo živiť, musíte sa tomu venovať každý deň,“ hovorí Petra.

Reklama

Snapchat? Instagram? Pre mladých Američanov je najnutnejšou aplikáciou Amazon

Odhodlanosť a pevná vôľa sa jej rozhodne vyplatili. Dnes pracuje ako fotografka, dizajnérka, konzultantka aj kreatívna riaditeľka niekoľkých projektov. Spolupracovala s množstvom značiek, medzi ktorými nechýbajú Tommy Hilfiger, Guess, Swarovski, Adidas, Casio či Dior. No na konte má aj brandy ako MAC Cosmetic, Tiffany & Co., Georgio Armani, Michael Kors alebo BMW.

Top podnikateľka Mária Sztarovicz si zobrala pod krídla náš Instagram

A ako sa zarábajú peniaze Instagrame? „Môže to spočívať v tom, že promujete nejaký konkrétny produkt, alebo ste súčasťou kampane pre značku. Základný postup je postovanie,“ hovorí Petra.

Ako dodáva, spolupráca so značkami prichádza postupne, značky si vyberajú influencerov podľa ich predošlej práce a estetiky ich Instagramu. Znamená to, že „značka vie, čo môže od vás očakávať“. Influencer, ktorý je známy svojim nadšením napríklad pre fitness, bude prirodzene oslovovaný značkami, ktoré ponúkajú produkty z tejto oblasti – teda zdravá výživa, proteíny, či fitness oblečnenie.

„Móda je ešte špecifickejšia podľa štýlu, aký preferujete,“ dodáva Petra. „Ak je fashion influencer vášnivý nadšenec kožených búnd a nohavíc, neosloví ho značka, ktorá šije napríklad plesové šaty.“

Foto: archív Petra Macková

A ako sa dá živiť ako influencer na Instagrame? Hlavne netreba zabudnúť, že je to práca, ako každá iná – teda „makať“ treba každý deň. Navyše, keďže ide o prácu v kreatívnej oblasti, musíte chápať, že práca influencerov a ich život sú neoddeliteľné. „Lifestyle influencerov je ich práca. Preto najznámejší influenceri si najprv zvolili svoj životný štýl a ten ich nasmeroval ku kreatívnej činnosti, ktorá sa postupne stala zároveň aj ich prácou,“ hovorí Petra Macková.

Keď fotia, píšu, alebo čokoľvek iné tvoria, je to odrazom podstaty ich osobnosti, napĺňa ich prirodzené cítenie, a to bez ohľadu na to, do akej miery, alebo či vôbec je ich sebavyjadrenie spočiatku oceňované. Zjednodušene povedané, je nutné mať v sebe určité kreatívne nadanie a to potom rozvíjať a zdokonalovať až do štádia, kedy sa stane zaujímavým aj pre iných.“

Foto: archív Petra Macková

Keďže Instagram je založený nielen na kreativite ale aj na vizuálnom prejave, Petra Macková odporúča naučiť sa veľmi dobre pracovať s fotoaparátom. A potom… neustále sa rozvíjať, aj keď ste už danú zručnosť dosiahli.

„Každý deň ponúka nové možnosti a vždy je čo vylepšovať. Tým len pridávate na hodnote. Neprestaňte sa učiť nové veci aj keď sa to môže zdať zo začiatku náročnejšie na čas, pozornosť aj úsilie. A obklopujte sa ľuďmi, ktorí vás inšpirujú, stretávajte sa s influencermi, s ktorými sa môžete navzájom podeliť o skúsenosti,“ dodáva.

Foto: archív Petra Macková

A čo je podľa nej absolútne kľúčové pre každého, kto sníva o tom stať sa úspešným influencerom? „Svoje vnímanie, estetické cítenie a tvorivosť dokázať čo najvernejšie vyjadriť prostredníctvom fotografie. Vyžaduje to čas a pracovné nasadenie. Hlavne na začiatku, keď ma živila grafika a s Instagramom som len kreatívne experimentovala, musela som prekonať únavu po celom dni a potom riešiť modely, fotenie a sedieť nad spracovaním fotiek a neskôr ešte aj nad administratívnymi záležitosťami. Nebol čas na nič iné… takže asi vytrvalosť.“

Hlavná foto: Archív Petra Macková