1. decembra 2019

Jeho hodinky šokujú a práve na to sa pri predaji spolieha. Švajčiarsky dizajnér Yvan Arpa pre Forbes porozprával, čo je pri tvorbe netradičných kúskov jeho múzou aj ako sa stavia k spoluprácam s celebritami.

Pôvodne učiteľ matematiky po niekoľkých rokoch usúdil, že potrebuje zmenu. Preto na šesť mesiacov odišiel do Papua-Novej Guiney, odtiaľ do Japonska a Thajska, kde sa priučil bojovým umeniam, až sa dostal k novému poslaniu. Začal vyrábať hodinky, ktoré na svojich zápästiach nosia aj celebrity. 

Spoznajte najdrahšie hodinky na svete:
Patek Philippe za 31 miliónov frankov

Značka ArtyA švajčiarskeho výrobcu Yvana Arpu tento rok oslavuje svoju desaťročnicu. Priazeň zákazníkov či napríklad aj herca Dwayna Johnsona si Arpa podľa vlastných slov nezískal len nekonvečnosťou svojho produktu, ale aj emóciou či šokom, ktorý vyvoláva.

„Nemám prostriedky, aby som dal milióny do reklamy ako niektoré iné značky hodiniek. Robíme hodinky, ktoré pritiahnu pozornosť samy,“ hovorí Arpa pre Forbes s tým, že chce, aby ľudia chodili do obchodov a pýtali sa, prečo majú tie konkrétne hodinky práve daný dizajn. „Rozumiem, že napríklad kolekcia, ktorá obsahovala krv, mohla ľudí šokovať. Ale našou filozofiou je prilákať ľudí, aby sa na hodinky prišli pozrieť, a prípadne si ich kúpili.“

Nič nie je zadarmo

Podľa vlastných slov sa rovnako stavia aj k svetovým hviezdam. Spolupráce, ktoré fungujú v dnešnom svete influencerov, odmieta a tvrdí, že nikdy by nešiel za slávnym človekom s prosbou, aby nosil jeho hodinky, a preto by mu ich dal zadarmo.

Hodinky značky ArtyA sa predávajú za tisíce frankov. Foto: Experience Agency

„Ľudia sa musia do našej práce zamilovať a hodinky si kúpiť. Je to oveľa silnejší odkaz, ako keby ich mali dostať zadarmo a niekde sa s nimi odfotiť. Niektoré značky im za to platia ‚ťažké peniaze‘. U nás je to naopak, oni platia nám,“ povedal nedávno počas toho, ako prezentoval svoje kúsky v Bratislave. Hodinky s jeho rukopisom nosí okrem iného aj rockový spevák Alice Cooper, herečka Scarlett Johansson, ale napríklad aj ruský prezident Vladimir Putin. 

Whisky, veterány, hodinky aj umenie. Pozrite sa,
ktoré alternatívne investície vám v dlhodobom horizonte zarobia najviac

V súčasnosti pre značku ArtyA pracuje len 12 ľudí. Cena hodiniek sa pohybuje od tritisíc do niekoľko stotisíc švajčiarskych frankov – podľa toho, ako zložitý je strojček daného modelu a koľko času zamestnanci strávili nad daným ručne vyrábaným kúskom. O dizajn všetkých modelov sa stará práve Arpa.

Tabakové listy, diamanty aj Arpova krv

„Prvé rozhodnutie pri novom druhu hodiniek, ktoré musím urobiť, je rozmyslieť si, aký bude ich mechanizmus. Môžem ho urobiť tradične, alebo môžem vymyslieť niečo nové. Od toho sa odvíja ich cena,“ vysvetľuje. Potom sa k „slovu“ dostáva Yvanova manželka Dominique Arpa-Cirpka, ktorá má pod palcom ciferníky a maľby.

Hodinky s Arpovou krvou. Foto: archív ArtyA

Pri aktuálnych kolekciách využíva aj nezvyčajný doplnok – motýlie krídla, čo však musí mať schválené príslušnými orgánmi. Nevyhýba sa ani použitiu tabakových listov, vulkanických hornín či drvených diamantov. V špeciálnej halloweenskej kolekcii bola dokonca využitá aj Arpova krv. V jednom prípade v kombinácii s nábojmi vykladanými diamantmi, v ďalšom modeli bola zasa vsadená do ciferníka v tvare gitary. Dizajn tohto modelu vznikol v rámci komunikácie s legendárnou kapelou KISS. Jeho produkcia potom trvala tri roky.

O konvenčnosť teda rozhodne nejde. A kde švajčiarsky dizajnér hľadá inšpiráciu? „Ak zostanete vo svojom vnútri tak trochu dieťaťom, príde k vám množstvo kreatívnych nápadov. Ak z vás vyrastie arogantný dospelý človek, ktorý si myslí, že už prerazil a je bohatý, bude sa vám veľmi ťažké niečo tvoriť,“ opisuje. 

Hľadanie nových riešení

Pri tejto téme Arpa opísal, ako v krajine preslávenej syrom, čokoládami, bankami a hodinami fungujú firmy zo spomínaných segmentov. Bývalý učiteľ matematiky však tvrdí, že aj keby sa mohlo zdať, že konkurencia je silná, nepociťuje ju. Veľa švajčiarskych výrobcov sa podľa neho príliš drží histórie a pravidlá sú pre nich ako sväté.

„Rozumiem, že musíme rešpektovať históriu a tradície, ale takisto musíme hľadať aj nové možnosti. Inak budeme robiť to isté, čo sa robí už stovky rokov,“ vysvetľuje. Zákazníkov podľa vlastných slov láka najmä na emóciu, ktorú spolu s hodinkami kupujú. „Máme špecifickú klientelu, ktorá rozumie tomu, koľko energie venujeme výrobe a že je to pre nás osobné,“ dodáva. 

Značku United Nude vymenil za MVMT.
Slovák navrhuje v Los Angeles hodinky pre mileniálov

Kritiku však vníma, napriek celosvetovému úspechu, ťažko. Zrejme aj pre to, že svoje produkty označil za svoje dieťa a nie za firmu, ktorá mu má generovať zisk. Avšak pripúšťa, že vo svete existuje veľa nezávislých, originálnych výrobcov hodiniek. Náskok pred nimi majú veľkosťou svojho portfólia. Kým viacerí sa sústreďujú na jednu až dve kolekcie, značka ArtyA ich zastrešuje v súčasnosti 12. 

Dominique Arpa-Cirpka (vľavo) a jej manžel Yvan Arpa
Yvanova manželka Dominique navrhuje ciferníky. Foto: Experience Agency

Žiadne smart hodinky

To, čomu však nekonkuruje a ako hovorí, ani nebude aj napriek tomu, že je to vo svete hodiniek momentálne v kurze, sú smart zariadenia. Aj keď jemu osobne nie sú cudzie – nosí ich pri cvičení, a dokonca bol aj hlavným dizajnérom smart hodiniek pre Samsung.

Smart watches však majú podľa Arpu dve nevýhody. „Keď idem na večierok s mojou ženou a mám oblečený elegantný oblek, tak si dám, samozrejme, elegantné hodinky, ktoré sa k obleku hodia, a žiadne smart hodinky.“ Druhou nevýhodou, oproti tradičným kúskom, je ich životnosť. Kým podľa Arpu jeho, alebo iné kvalitné hodinky, môže človek venovať aj svojmu potomstvu, pri inteligentných to už možné nebude. 

Na záver sa Forbes zaujímal, koľko kusov hodiniek sa v manufaktúre ArtyA vyrobí ročne. „Toto je jediná otázka, ktorú vám nezodpoviem,“ hovorí položartovne. Ako vysvetlil, hovoriť o číslach v tomto biznise je nepodstatné. Jedna firma sa tvári, že vyrába veľa, a preto je úspešná. Ďalšia svoju exkluzivitu zasa meria tým, že predáva len vyvoleným. Preto si konkrétnosti chce nechať pre seba. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk