8. októbra 2020

Počas uplynulých rokov americký youtuber slovenského pôvodu David Dobrik rozdával svojim známym luxusné automobily. Túto záľubu dotiahol celkom na nový level, keď v septembri na svojich sociálnych sieťach, kde ho sleduje už 70 miliónov ľudí, oznámil, že fanúšikom rozdá päť novučičkých Tesiel. Pokiaľ sa zaregistrujú v nadchádzajúcich amerických prezidentských voľbách.

Prvú bielu Teslu daroval ešte v septembri 2016 vtedajšej priateľke, herečke a youtuberke Lize Koshy. Nasledovalo BMW pre otca, Lamborghini pre najlepšieho kamaráta a iba nedávno blankytný Ford Bronco pre asistentku Natalie.

Pôvodom slovenský youtuber David Dobrik rozdáva fanúšikom nové Tesly.
Chce však, aby šli voliť

Dobrik si reakcie obdarovaných zaznamenáva na kameru a krátke videá, ktorými sa preslávil, zverejňuje na YouTube, kde ho sleduje vyše 18 miliónov ľudí. Šťastlivci, ktorým odovzdá do rúk kľúče od ich nového auta, zvyknú na videách, ktoré patria medzi najsledovanejšie na jeho kanáli, plakať či kričať od šťastia. Populárne sú však aj jeho iné videá, pričom v priemere má každé z nich asi 12 miliónov pozretí.

Päť nových Tesiel

Najnovšie sa David Dobrik spojil s americkou neziskovou organizáciou HeadCount, ktorej cieľom je zvýšiť účasť v nadchádzajúcich amerických prezidentských voľbách, ktoré sa uskutočnia už 3. novembra.

Reklama

Dobrik zverejnil koncom septembra fotografiu, na ktorej stojí pred piatimi novými Teslami modelu 3 v bielej farbe obviazanými veľkou červenou mašľou.

Na svojom účte na Instagrame oznámil, že fanúšikom rozdá päť novučičkých Tesiel 3, ak ich to presvedčí, aby sa zaregistrovali a išli voliť v nadchádzajúcich prezidentských voľbách.

K tomuto počinu Dobrika inšpiroval príspevok jedného z jeho fanúšikov na sociálnej sieti TikTok z augusta tohto roka. Ten tvrdil, že David Dobrik má taký veľký vplyv na generáciu Z a mileniálov, že keby skutočne chcel, mohol by v týchto vekových kategóriách zvýšiť voličskú účasť pokojne aj na 100 percent.

„Sám voliť nemôžem, nie som občanom USA. Myslím, že práve preto som sa dal na to nahovoriť,“ hovorí pre Forbes 24-ročný David Dobrik, pôvodom z Košíc, ktorého americké občianstvo je založené na DACA (Deferred Action for Childhood Arrivals) – zákone, ktorým Obama legitimizoval občianstvo detí nelegálnych prisťahovalcov.

Ďalší úspech Dávida Dobríka.
Pôvodom slovenský youtuber získal sošku na People´s Choice Awards

Dobrik tak patrí k skupine Dreamerov, ktorým dlho hrozilo, že prídu o občianstvo pre rozhodnutie Donalda Trumpa. Dobrik, ktorý je členom rebríčka 30pod30 slovenského Forbesu spred dvoch rokov, vo vtedajšom rozhovore povedal, že sa možno bude musieť presťahovať s rodinou späť na Slovensko.

„Je to strašná situácia. Nemám žiadne víza, nemám nárok na zelenú kartu, celé moje občianstvo je pod DACA a teraz sa mi ho snažia zobrať. Jediné, čo by mi ho pomohlo získať, je oženiť sa. Nie je nič iné, čo by som teraz mohol urobiť, môžem iba čakať na rozhodnutie amerických úradov a súdov. Podobne to vyzerá s mojimi rodičmi, tiež nie sú americkými občanmi,“ povedal Dobrik v roku 2018.

Našťastie pre neho, v júni tohto roka Najvyšší súd v Spojených štátoch amerických zamietol Trumpovu snahu siahnuť na ochranu vyše 700-tisíc mladých prisťahovalcov, ktorým by v opačnom prípade hrozila deportácia.

Nič však nie je zažehnané, keďže ako povedal pre americký Forbes, jeho otec je práve uprostred deportačného procesu a práve v týchto dňoch sa podrobuje výsluchom. „Chcel som svojim fanúšikom povedať, že hoci nemôžem voliť, môžem podporiť ďalších, aby išli voliť v mojom mene,“ dodáva Dobrik, ktorý však nevyzýva na podporu konkrétneho kandidáta.

Noví voliči

Práve tým, že nasmeroval svojich fanúšikov na stránku organizácie HeadCount, sa iba vďaka jeho príspevku na Instagrame zaregistrovalo 120-tisíc nových voličov. David Dobrik sa tak stal najväčším ťahúňom v 16-ročnej histórii tejto neziskovej organizácie so sídlom v New Yorku, ktorá spolupracovala už aj s Jennifer Lopez, Taylor Swift alebo nedávno s Billie Eilish a Arianou Grande.

V Spojených štátoch sa už stalo zvykom, že sa celebrity zapájajú do iniciatív na podporu účasti vo voľbách tým, že pripomínajú ľuďom, aby sa na ne nezabudli registrovať. Zakladateľ neziskovej organizácie HeadCount Andy Bernstein hovorí, že aj tie najväčšie áčkové celebrity doposiaľ pritiahli iba zopár tisícok nových voličov.

„Nikdy som niečo také nevidel,“ hovorí nadšene o 120 000 nových voličoch, ktorí sa zaregistrovali vďaka instagramovému príspevku Davida Dobrika. „Počas našej 16-ročnej histórie sme zodpovední za vyše milióna registrovaných voličov, ktorí by inak voliť nešli. A viac ako desať percent z tohto počtu má na svedomí David Dobrik,“ dodal Bernstein.

Reklama

Podľa odborníkov na voličskú účasť je pritom vysoko pravdepodobné, že Dobrikova kampaň na Instagrame je najväčším úspechom na prilákanie nových voličov, aký tento rok dosiahol jednotlivec.

Dokonca zachádzajú tak ďaleko, že o Dobrikovom úspechu hovoria ako o najväčšom individuálnom príspevku k zvýšeniu voličskej účasti v novodobých dejinách Spojených štátov amerických. To iba dokazuje, akú silu má tento slovenský rodák na sociálnych sieťach a aký vplyv má na mladú generáciu Američanov.

Povolanie youtuber.
Slováka Dávida Dobríka poznajú najmä v USA

Barry Burden, profesor univerzity vo Wisconsine, uznáva, že prilákať na takúto spoluprácu hviezdu Dobrikovho formátu je skutočne šikovným ťahom, ale neznamená to, že také obrovské množstvo nových ľudí príde aj skutočne voliť. Dodáva však, že dosiahnuť podobný úspech by bolo veľmi náročné, aj keby k tomu vyzývali napríklad reklamy v celoštátnej televízii.

Dobrý biznis model

David Dobrik, ktorý ako 6-ročný opustil rodné Košice a presťahoval sa s rodičmi na predmestie Chicaga, začínal s krátkymi, šesťsekundovými videami na sociálnej sieti Vine.

Od roku 2015 nahráva na YouTube videá, ktoré trvajú presne 4 minúty a 20 sekúnd (referencia na 20. apríl, ktorý je v USA známy ako deň marihuany – aj keď Dobrik o sebe zaryto tvrdí, že drogám ani alkoholu neholduje), a veľký výtlak má aj na Instagrame či na Twitteri.

Záznam z toho, ako sa v januári objavil v talkšou Jimmyho Fallona, má na YouTube už 6,8 milióna videní.

Dobrik sa môže pochváliť širokou škálou sponzorov, od herného štúdia Electronic Arts až po hollywoodske štúdio Warner Bros a značky ako sú Coca-Cola alebo Taco Bell.

Začiatkom tohto roka presedlal z YouTube na čoraz populárnejšiu sociálnu sieť TikTok, kde má až 23 miliónov fanúšikov. Zároveň tam úzko spolupracuje s najlepšie zarábajúcou hviezdou TikToku, 19-ročnou Addison Rae Easterling, ktorá vďaka svojim krátkym videám zarobila za vlaňajšok podľa Forbesu 5 miliónov dolárov.

No zarába aj na iných frontoch. Okrem merchandise (oblečenia s logom svojej značky Clickbait) má aj značku kozmetiky David´s Perfume.

Darí sa aj jeho startupu Dispo, fotografickej aplikácii, do ktorej iba pred pár dňami investoval 4 milióny dolárov spoluzakladateľ Redditu a manžel Sereny Williams Alexis Ohanian. Dobrik je jedným z viacerých spoluzakladateľov tohto startupu a rovnako aj Ohanian investoval po boku ďalších venture kapitalistov.

Autorom článku je redaktor amerického Forbesu Abram Brown. Článok vznikol s prispením Forbes Slovensko.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?