13. februára 2020

Londýnsky týždeň módy je za rohom, v britskej metropole sa uskutoční už tento víkend. Pri tejto príležitosti luxusné značky rozoberajú vo veľkom trvalú udržateľnosť, akoby hrozilo, že vyjde z módy. Natíska sa však jedna otázka: čo na to ich zákazníci? 

Spotrebitelia niektorých luxusnejších značiek sú súčasťou znečisťujúceho konzumu. A práve teraz nakupujú oveľa viac ako inokedy. Zoberte si napríklad súkromné lietadlá, za ktoré utrácajú peniaze multimilionári od Davosu až po Dubaj. Podľa správy spoločnosti Honeywell International sa očakáva, že tento rok vzrastú dodávky nových súkromných lietadiel o 9 percent.  

Keď spotreba narastá

K novým majiteľom sa dostane aj 800 superjácht, ktoré posilnia už 5-tisícovú flotilu týchto lodí po celom svete. Podľa spoločnosti Towergate Insurance spaľuje každá z nich v priemere 500 litrov paliva za hodinu.

Na základe vlaňajšieho predaja SUV a športových vozidiel by sa taktiež mali zvýšiť ich dodávky. Napríklad iba vo Veľkej Británii prevládajú SUV vozidlá s vysokými emisiami nad inými ekologickejšími alternatívami. Podľa zistení UK Energy Research Centre sa na tamojšom trhu predávajú SUV vozidlá 37-násobne väčšou rýchlosťou než elektromobily. 

Žiť ako najbohatší ľudia na svete.
Koľko platia boháči za luxusné značky, čerstvé kvety a vlastné lietadlá?

Luxusné značky hovoria o udržateľnom získavaní a produkcii materiálov alebo o uhlíkovej neutralizácii svojich produktov. Kto vlastne počúva? Prieskum trhu naznačuje, že pri nákupe luxusného tovaru sa za posledné roky zmenilo iba málo. Podľa výskumu spoločnosti Boston Consulting Group si dvakrát viac spotrebiteľov kúpi tovar, vďaka ktorému pôsobí úspešne, než kvôli tomu, že je z ekologickej produkcie. 

Keď robila spoločnosť Lucid prieskum pre agentúru Sunshine, zistila, že iba 10 percent spotrebiteľov luxusných produktov jednoznačne súhlasilo s vyhlásením: „Pokiaľ ide o luxusný tovar, je nevyhnutné, aby sa produkty vyrábali udržateľným spôsobom.“

Ponorka, lietajúce auto aj jetboard.
Týchto 6 noviniek si miliardári môžu dokúpiť k jachtám

Pri písaní tohto článku sme oslovili pol tucta londýnskych milionárov s otázkou, ako sa na svoju spotrebu a na trvalú udržateľnosť pozerajú oni. Výsledok? Takmer nikto nepovedal, že obmedzí svoju spotrebu, s výnimkou jediného milionára, ktorý priznal, že si tento rok dopraje menej luxusných áut než zvyčajne.

Naozaj boháčom záleží na udržateľnosti?

Pritom luxusné značky skutočne trvalá udržateľnosť trápi. Až 9 z 10 značiek v prieskume spoločnosti McKinsey pre britskú skupinu Walpole uviedlo, že je pre ne trvalá udržateľnosť momentálne prioritou. „Veľké značky musia brať ohľad na to, čo chce spotrebiteľ,“ uviedla začiatkom februára Jocelyn Wilkinson, riaditeľka programu zodpovednosti v spoločnosti Burberry, na stretnutí Future Of British Luxury Summit.  

Na londýnskom trhu padol rekord.
Luxusné sídlo sa predáva za 275 miliónov

„Udržateľnosť sa pre spotrebiteľov stala prioritou len v posledných dvoch až troch rokoch,“ dodáva Simon Cotton, generálny riaditeľ výrobcu kašmírových doplnkov Johnstons of ElginZatiaľ čo väčšina zákazníkov stále vyhľadáva luxusné značky pre ich kvalitu a okázalosť, čoraz viac spotrebiteľov sa zameriava tiež na to, aký majú dopad na životné prostredie.  

Kaitlyn Dever počas odovzdávania filmových Oscarov. Foto: SITA/AP

Podľa agentúry Sunshine sa nechajú spotrebitelia ovplyvniť mladými ľuďmi, ktorí si zvyknú byť vedomí svojich volieb, a tiež celebritami, ktoré na trvalú udržateľnosť tiež začínajú poukazovať. „Mohli by ste trochu rozmýšľať, než si kúpite niečo nové,“ povedala 23-ročná americká herečka Kaitlyn Dever, kým na Oscaroch kráčala po červenom koberci. Na sebe mala oblečené udržateľné šaty značky Louis Vuitton, ktoré boli zodpovedne vytvorené z hodvábneho saténu.  

Klimatické zmeny by mohli zabiť luxus

Keď značky hovoria o udržateľnosti, nemajú na mysli iba spotrebiteľov. V stávke sú ich vlastné podniky. „Globálne otepľovanie ovplyvňuje všetky dodávky materiálov,“ hovorí Cotton. Vezmite si napríklad kašmír, ktorý v produktoch používa značka Johnstons of Elgin. Pochádza z Mongolska, kde takmer dvojpercentné oteplenie klímy od roku 1940 ničí trávnaté porasty. Menej trávy znamená menej pastvín pre kozy, z ktorých vlny sa vyčesávaním získavajú kašmírové vlákna. 

Z tohto dôvodu značka Johnstons of Elgin spolupracuje s neziskovými organizáciami, ako je napríklad Sustainable Fibre Alliance. Spolu vzdelávajú lokálnych pastierov o tom, ako majú obhospodarúvať trávnaté porasty tak, aby sa nepreťali dodávky materiálu.

Luxus podľa West-Kardashianovcov:
Futuristický belgický kláštor a pohovka za 600-tisíc dolárov

Kašmír je iba jedným z materiálov, ktoré sa používajú v luxusnom priemysle a ktorého výroba je ohrozená globálnym otepľovaním. Podobné nebezpečenstvo hrozí bavlne, viniču, vzácnym kovom a kameňom či určitým typom dreva.

Plast, rovnako ako predtým slonovina, sa pre luxusné značky postupne stáva tabu. A nasledovať môžu ďalšie materiály. Až potom budú luxusní spotrebitelia venovať väčšiu pozornosť svojmu neudržateľnému životnému štýlu. Nateraz môžu byť vďační za to, že luxusné značky sú o krok vpred.  

Prispievateľ Ollie Williams píše pre Forbes.com o bohatých ľuďoch. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk