28. februára 2020

Zo slávneho podniku socializmu sa stala moderná rodinná firma. Závod Odeva Lipany funguje od roku 1957 a aj napriek mnohým problémom, ktoré postihujú odevný priemysel na Slovensku, sa mu darí držať obrat v stabilných číslach. Šije uniformy pre celý svet, ale taktiež spolupracuje s módnymi značkami ako Blažek, Andrea Martiny či s detskými dizajnovými značkami Mile a Unuo.

Začínali v roku 1957 ako závod zameraný na šitie pracovných odevov. Postupne svoj výrobný program rozšírili. V šesťdesiatych rokoch začali šiť aj detský sortiment a vo veľkom vyvážali detské bundy najmä do Ruska. V roku 1968 v Odeva Lipany pracovalo 1 200 ľudí a bol to zlatý vek spoločnosti, keď produkcia smerovala hlavne na export.

Mladí slovenskí dizajnéri sa predstavili na London Fashion Week.
Čím zaujali?

Medzi ich zákazníkov v minulosti patrili aj renomované značky ako Lacoste či Hugo Boss. „Zdržali sa u nás len dokým bolo Slovensko výrazne lacnejšie ako západné krajiny, potom išli ďalej na východ a momentálne sú prevažne v Ázii, na Balkáne a na Ďalekom východe,“ vraví spolumajiteľ spoločnosti Štefan Máthé, ktorý je polovičným vlastníkom závodu spolu s ďalšou spolumajiteľkou Evou Lipovskou.

Vo vedení spoločnosti je v súčasnosti tiež Imrich Knut a majiteľov syn Peter Máthé, ktorý po skončení štúdia odišiel do zahraničia, kde pracoval ako biznis developer pre spoločnosť Richmond Marketing. Obaja prišli do tradičnej spoločnosti s tým, aby do nej priniesli nový vietor.

Odeva Lipany funguje od roku 1957. Foto: Archív Odeva Lipany

Prelomové 90. roky

Zásadným obdobím pre Odevu Lipany boli 90. roky a privatizácia. Mohli privatizovať ako zamestnanecká spoločnosť alebo formou priameho predaja. „Išli sme cestou priameho predaja a urobili sme dobre, lebo všetci, čo išli cestou zamestnaneckej akciovej spoločnosti, tu naokolo skrachovali. Vznikli  sme ako súkromný podnik, a tak sme hľadali možnosti ako ďalej,“ vysvetľuje Štefan Máthé. Odeva Lipany prešla do súkromných rúk v roku 1992.

Pánska móda na mieru zažíva boom,
muži si nechávajú šiť aj vojenské uniformy

Ako pristupovali k privatizácii? „Mali sme, a stále máme, sociálne cítenie s regiónom a bolo by nám hlúpe, keď tu žijeme a zamestnávame 700 ľudí, vytunelovať podnik a všetko hodiť za hlavu,“ tvrdí Štefan Máthé a jedným dychom zdôvodňuje: „Videli sme 700 žien, 700 rodín a to je masa ľudí. Preto sme urobili maximum pre to, aby sme prežili.“

Zamerali sa na výrobu uniforiem pre armádu, políciu či námorníkov a rozšírili výrobný program na kompletné odevy – saká, nohavice, sukne, kabáty aj bundy. Postupne sa im darilo získavať zahraničných zákazníkov, a to aj vďaka prezentáciách na výstavách v zahraničí. Dnes šijú rôzne uniformy pre Slovensko, Švajčiarsko, Anglicko, Dánsko, Rakúsko, Českú republiku, ale aj pre Rwandu či Barbados.

Zamestnankyne Odevy Lipany podporili celosvetovú kampaň hnutia Fashion Revolution bojujúceho za transparentnosť v módnom priemysle. Foto: Archív Odeva Lipany

„Podarilo sa nám tiež dostať k určitým módnym značkám. Niektorí zákazníci chcú vyslovene európsku kvalitu, ako napríklad firma Blažek, ktorá si niektoré výrobky necháva vyrábať u nás,“ prezrádza syn majiteľa Peter Máthé s tým, že v súčasnosti až 60 percent produkcie vyvážajú. Mimo iného spolupracujú s rôznymi módnymi značkami v Nemecku a vo Švédsku. A vrátili sa aj k šitiu pracovných odevov, ktoré vyvážajú do Írska, Švajčiarska, Anglicka a Českej republiky.

Trápenie odevného priemyslu

Za posledných 20 rokov prechádza odevný priemysel na Slovensku ťažkými skúškami. Peter Máthé priznáva, že pod stratu konkurencieschopnosti sa podpisuje aj stúpajúca minimálna mzda. „Našimi najväčšími konkurenčnými trhmi sú, teda okrem Ázie, Rumunsko, Bulharsko, Srbsko, Macedónsko alebo Ukrajina, kam naši zákazníci sčasti aj odišli, pretože sme prestali byť konkurencieschopní,“ opisuje problém Peter Máthé.

Manželia z Teplíc ručne potláčajú oblečenie.
Využívajú ho ako maliarske plátno

Vrásky im spôsobuje aj nedostatok kvalitných ľudí. „Školy už nevychovávajú šičky a krajčírky, takže aj do budúcnosti bude problém s pracovnou silou,“ vraví. V prípade profesie krajčírky tiež nevidí ako vhodnú alternatívu pracovnú silu zo zahraničia.

„Rovnako musíme zaplatiť človeku aspoň minimálnu mzdu a sú s tým spojené aj dodatočné náklady, čo sa týka ubytovania a zdravotnej starostlivosti. Mnohokrát je zahraničná sila ešte drahšia, takže pre nás je potom výhodnejšie vyrábať vonku,“ vysvetľuje Peter Máthé.

Odeva Lipany šije uniformy do celého sveta. Foto: Odeva Lipany (archív)

V súčasnosti si nechávajú asi 20 percent produkcie vyrábať v ďalších závodoch, či už na Slovensku alebo v zahraničí.

Odeva Lipany má dnes 200 zamestnancov a stabilný obrat cez 3 milióny eur. „Napriek tomu, že sme znížili počet ľudí, a vďaka tomu, že sčasti vyrábame vonku, držíme obrat aj produkciu na rovnakej úrovni, ako sme mali pred piatimi rokmi,“ pochváli sa Máthé.

Potreba prežiť aj nové výzvy

Dlhá história, potreba pracovných miest v regióne a v posledných rokoch tiež nové malé značky tlačia Odevu Lipany dopredu aj napriek nepriaznivým okolnostiam. „Nevzdávame sa, chceme pokračovať v odevnej výrobe, pokiaľ to bude možné,“ hovorí Peter Máthé, ktorý vníma ako jednu z hlavných výhod podniku komplexnosť ich ponuky.

Odeva Lipany v súčasnosti zamestnáva asi 200 ľudí, prevažne ženy. Foto: Archív Odeva Lipany

„Vidím pozitívny trend, že sa k nám niektorí zákazníci vracajú aj z Ázie, kde sa popálili a sú ochotní zaplatiť trošku viac za európsku produkciu. Vznikajú nové firmy, ktoré potrebujú vyrábať a chcú výrobu práve v slovenských dielňach. Je to pre nich lepšie kontrolovateľné a rýchlejšie.“

Odeva Lipany má za sebou dlhú cestu a hoci majitelia pripúšťajú aj možnosť, že by sa v budúcnosti spoločnosť čiastočne transformovala z výrobnej na obchodnú, sú odhodlaní hľadieť smelo do budúcnosti. Teraz pred nimi stojí tiež výzva vytvoriť po rokoch opäť vlastnú značku odevov a spustiť online predaj.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk