20. februára 2020

Minulý týždeň sa konala najväčšia udalosť v kalendári módy v Londýne – London Fashion Week. Dynamická platforma, ktorá neustále priťahuje tie najvýraznejšie talenty v tomto odvetví, od úspešných obchodných značiek až po začínajúcich módnych návrhárov z celého sveta, hostila aj slovenských dizajnérov.

V spolupráci s londýnskym týždňom módy sa vo Victoria House konal aj jarný festival Fashion Scout. Tento inkubátor talentov patrí medzi najzaujímavejšie na svete: je to miesto stretávania kultúr a experimentov, ktoré stále rastie a je každý rok pripravené prilákať medzinárodnú odbornú verejnosť. Či už predstaveniami, runway show a udalosťami, na ktorých sa stretávajú začínajúci návrhári zo Škandinávie, Číny, východnej Európy a Stredného východu. Je to zároveň obdobie, keď sa objavujú čerstvé nápady, ale aj nové pohľady na módu a obliekanie sa.

Oblečte si bermudy a volány.
Stylisti a dizajnéri radia, ako byť tento rok trendy

Podujatie je odrazovým mostíkom aj pre mladých slovenských dizajnérov. Už od roku 2013 prichádzajú vďaka podpore Slovak Fashion Council do Londýna, aby odštartovali kariéru a posilnili svoju identitu. Mnohí z nich tak hľadajú pomoc pri zabezpečení svojho dodávateľského reťazca a marketingovej podpory či obchodných praktík. Okrem toho im táto platforma umožňuje získať konštruktívnu spätnú väzbu na ich módne kolekcie.

„Pre začínajúcich dizajnérov je nevyhnutné prezentovať svoje kolekcie v mestách ako je Londýn. Módny priemysel je tam veľmi dynamický a sústreďujú sa tam najdôležitejší profesionáli z odvetvia ­– a to vrátane médií, nákupcov, influencerov a strategických lídrov,“ hovorí Zuzana Bobíková z neziskovej organizácie Slovak Fashion Council, ktorá pomáha podporovať a rozvíjať slovenský módny ekosystém.

Dizajnérky z I’m not a robot s modelkami v prezentovanej kolekcii. Foto: Jaroslava Črepová

Slováci jednoznačne zaujali

Slovenské značky freier a I‘m not a robot ukázali, že o našu módu je v Londýne záujem. Čo priniesli nové a čím zaujali londýnske publikum? Reportérka Lina Polania z latinskoamerického módneho magazínu Girls O’Clock na našu otázku odpovedala: „Móda dlhodobo obchádzala zodpovednosť za environmentálnu udržateľnosť. Je cítiť, že módny priemysel sa začína konečne prebúdzať a začína rozumieť hĺbke svojich problémov. My, ženy, sa chceme obliekať slobodne a s ľahkosťou, ale aj so zábavnou, farebnou a ženskou energiou,“ vysvetľuje.

Lina Polania zároveň dodáva: „A presne to vaši mladí dizajnéri prinášajú. Siluety ich návrhov sú ležérne, ale stále veľmi ženské, zaujímavé je aj spracovanie vzorov. Výrazne tiež vnímam ručnú prácu, ktorá stojí za každým jedným modelom.“

Dvojica Slovensky: Na mnohých produktoch nie je
pravý slovenský ornament, výrobcovia ho degradujú

Návštevníkov na slovenských návrhoch ďalej zaujali minimalizmus, vynaliezavosť s udržateľnými postupmi, remeselné spracovanie, už spomínané zapojenie ručnej práce, textúry, vzory a jemná farebnosť. Nie sú to špeciálne návrhy, ktoré majú nosiť špeciálni ľudia. Ich modely sú veľmi ľudské, nositeľné, sú menej o móde a viac o obliekaní.

Značky I’m not a robot a freier priniesli z Bratislavy do Londýna nové nápady, ktoré sú rovnako rozmanité ako ich zázemie a skúsenosti. Opúšťajú konvenčné myslenie, čerpajú inšpiráciu zo širokého spektra skúseností až po remeselné návrhy šité na mieru.

Predstavovanie modelov našich návrhárov. Koncept šou predstavoval situáciu, počas ktorej pasažieri odovzdávajú na letisku na kontrolu svoje veci. Foto: Jaroslava Črepová

Počas dva a pol hodinovej šou nazvanej BA>LDN rozohrali modeli a modelky v réžii dizajnérky Barbory Kubi skúsenosť presunu dizajnérov a ich kolekcií z Bratislavy do Londýna. Moment, keď na bezpečnostnej kontrole na letisku odovzdávame svoje veci do boxov a odhaľujeme tak svoju identitu, bol inšpiráciou pre rozpovedanie príbehu oboch značiek  a jednotlivých kusov oblečenia.

Spoznajte naše dizajny

Odevná značka I’m not a robot, za ktorou stojí trojica čerstvých absolventiek odevného dizajnu VŠVU v Bratislave – Nora Čanecká, Erika Daxnerová a Barboru Jakubová, pri realizácii návrhov využíva princíp experimentu a náhody, dôležitý je samotný zážitok z tvorby. Projekt ukazuje reálny proces a ľudský vklad do výroby konkrétnej odevnej súčiastky, čím chce demonštrovať hodnotu odevu v dnešnej dobe rýchlej módy.

Mladá slovenská značka freier, založená v roku 2018 Teréziou Feňovčíkovou, zase vzdáva vo svojej najnovšej kolekcii poctu filmovej postave Ellen Ripley (Aliens, 1986, James Cameron). V kolekcii lv-426 predstavuje freier osemnásť siluet, v ktorých prevládajú prvky uniforiem v rôznych podobách. Postupne je cítiť ich rozpad na drobné odkazy uchované v kostýme Ripleyovej. Ripleyová ako emancipovaná a rešpektovaná hrdinka, búrala mýtus ženskosti a krásy imidžom triezvo zmýšľajúcej a nezávislej bojovníčky.

Talentovaní návrhári, novinári a organizátori podujatia, ktorí aj napriek kríze, ktorú módny priemysel v súvislosti s environmentálnymi otázkami zažíva, vnímajú silnú potrebu naďalej  podporovať módu ako umeleckú formu. Kreativitu vnímajú ako univerzálny jazyk, ktorý inšpiruje, zjednocuje a zamestnáva milióny ľudí po celom svete a formuje našu každodennú kultúru.

Andrea Gregorová už takmer 10 rokov píše príbehy značiek. Zakladateľka agentúry PR Stories preniesla skúsenosti z médií do kreatívnych spoluprác s menšími aj väčšími značkami. Stará sa o ich autentickú komunikáciu a snaží sa ju vnášať do života ľudí, prirodzene, zmysluplne, s pridanou hodnotou. Projekty, ktorým sa najradšej venuje, spája jeden spoločný menovateľ: kráčajú smerom k trvalej udržateľnosti a motivujú k zmene aj ostatných.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk