13. júla 2019

Keď už, tak poriadne, poctivo a predovšetkým slovensky. Presne o to ide dizajnérskemu tandemu, ktorý tvoria Sylvia Ciulisová a Vladimír Korček. Kým ona bola právničkou, on zase grafickým dizajnérom. K spoločnému biznisu ich však priviedla láska k slovenskej ornamentike a ľudovej tvorbe. 

Ako dizajnérsky tandem Slovensky začali spolupracovať v roku 2010, pričom mali jasnú víziu – chceli na trh priniesť originálne slovenské suveníry. V tom období sa im zdalo najrozumnejšie, aby tvorbu inšpirovanú folklórom zacielili najmä na cudzincov. Podľa Sylvie práve oni majú mimoriadne kladný vzťah k tradíciám, ktoré vyhľadávajú i počas cestovania po našej krajine.

Pri živote drží staré remeslo. Matej Rabada sa pustil do modrotlače

Preto všetky produkty z ich dielne dostali folklórny motív a dvojica si ich necháva vyrábať na Slovensku, prípadne, ak to nie je možné, v európskych firmách, ktoré sa preukážu certifikátmi o férovom a ekologickom prístupe. Dnes dvojica Slovensky z veľkej časti pracuje najmä na firemných daroch a folklórnom dizajne pre klientov.

Stoja o spoluprácu s ľudovými majstrami

Kolekcia suvenírov, ktorá odštartovala ich biznis, dostala názov SlovakiaGift. Jednoduché a výstižné. „Dnes je ťažko uveriť, že pred 10 rokmi neboli Slováci z takýchto folklórnych vecí nijako zvlášť nadšení,“ hovorí Sylvia otvorene.

Dvojica našla inšpiráciu v iných krajinách, v ktorých suveníry odrážajú tamojšie tradície a sú bežné a vyhľadávané. Sylvia spolu s Vladimírom odpozorovala, že cudzincom sa ozaj páčia produkty so slovenským motívom. Preto sa rozhodli, že sa pustia do vlastného biznisu. Vytvorili kolekciu, v ktorej priniesli okrem iného pohľadnice, odznaky, hrnčeky či kľúčenky.  

Sylvia sa snaží, aby si ľudia uvedomili, že slovenský vzor je dôležitou súčasťou ich dedičstva. Foto: archív Slovensky slovakiagift
Sylvia sa snaží, aby si ľudia uvedomili, že slovenský vzor je dôležitou súčasťou ich dedičstva. Foto: archív Slovensky

„Prvý pokus o ich distribúciu sa neskončil nijako slávne. Z 10 katalógov sa nám 10 vrátilo. Ale uspeli sme v ÚĽUV-e a postupne sme si vybudovali sieť predajcov,“ konštatuje Sylvia a pri tejto spomienke sa zasmeje. Na začiatku dizajnérska dvojica síce nemala peňazí nazvyš, no obmedzené finančné prostriedky ju rozhodne nezastavili. Vo svoj biznis nápad absolútne verili a u cudzincov s týmito suvenírmi uspeli. 

Tradičné ľudové motívy inak:
ako ich vidia dvaja mladí Slováci za projektom Ahaslovakia

Dnes dizajnérsky tandem Slovensky ponuku slovenských suvenírov stále dopĺňa. Preto momentálne usilovne pracujú na redizajne pohľadníc a do ponuky zaradili tiež nálepky, tetovačky, tričká, tašky či obľúbené kryty na telefóny. „Zároveň sa snažíme nájsť viac možností, ako do ponuky zaradiť výrobky, na ktorých by spolupracovali ľudoví majstri a rôzni výrobcovia, ktorých remeslá postupne zanikajú,“ vysvetľuje Sylvia.  

Slovenský ornament ako biznis

Dvojica dizajnérov sa neprestajne zamýšľa nad tým, čo chce svojou prácou vlastne ľuďom odkázať. Spočiatku išlo o akúsi romantickú snahu sprostredkovať im autentický ornament. V roku 2011 boli prví, no vedeli, že určite nebudú jediní. „Naivne sme čakali, že folklórne vplyvy sa postupne pretavia do kvalitnej architektúry, dizajnu či odevu,“ hovorí Sylvia.

To však nevedeli, čo príde o 8 rokov neskôr. Keď dnes ľudia napíšu do vyhľadávača spojenie „folk dizajn“, tak sa tam objavia poľské, maďarské či ruské ornamenty alebo dokonca anonymná ilustrácia v škandinávskom štýle. A často vraj nedbajú o to, že nejde o slovenské motívy. A toto sa dvojici Slovensky nepáči.

Slovenský motív patrí okrem produktov napríklad i do kúpeľní. Foto: archív Slovensky
Slovenský motív patrí okrem produktov napríklad i do kúpeľní. Foto: archív Slovensky

„I v minulosti mali ľudia rôzny vkus a chceli sa páčiť. Určite sa stalo, že ženu z Polomky očaril rohatý tekovský čepiec. No to, že sa jej páčil, nemohlo prevážiť vzťah k pôvodu, predkom a tradícii,“ ozrejmuje Sylvia na príklade. Preferovať vlastný kroj alebo keramiku nebolo vecou kompromisu. Ľudia totiž mali silný vzťah k miestu, z ktorého pochádzali. „Teraz všetci túžime po vylepšeniach a často strácame pôdu pod nohami,“ dopĺňa.

Práve slovenský ľudový ornament podľa nej má všetky potrebné atribúty na to, aby mohol byť „centrom“ biznisu. Problémom ale býva prístup tvorcov, zákazníkov aj verejnosti. „Slovenská ornamentika si zaslúži kvalitný, zodpovedný a erudovaný prístup, vďaka ktorému by vznikali súčasné veci, no nestrácala by sa jej plnovýznamovosť, symbolika a ostatné hodnoty,“ vysvetľuje.

Modifikácia ľudového ornamentu podľa aktuálnych kritérií vraj nie je žiadnou novinkou. V súčasnosti však Sylvia vidí skôr jeho degradáciu, pretože výrobcovia nemajú záujem pochopiť tvorbu konkrétneho ornamentu. „Používajú ho ako náhodný obrázok z databanky, často sa nezdráhajú vydávať cudzie ornamenty za naše tradičné a ich kvalitatívne nároky na čínskych dodávateľov už nemôžu byť nižšie,“ hovorí úprimne a kriticky.

I takéto sety pripravuje dvojica dizajnérov. Základom je slovenský motív. Foto: archív Slovensky slovakiagift
I takéto sety pripravuje dvojica dizajnérov. Základom je slovenský motív. Foto: archív Slovensky

Avšak slovenský ornament by mal byť vnímaný ako dedičstvo a kultúrne bohatstvo. A to neplatí len pre výrobcov suvenírov či iných produktov. Podľa Sylvie to môžu ovplyvniť všetci. Ľudia by sa mali zaujímať o vlastný región a rozprávať sa s rodičmi, starými rodičmi alebo susedmi. Profesionáli a dizajnéri by zase nemali ľudovú tvorbu ako inšpiráciu prenechať „kolotočárom“, pretože patrí všetkým Slovákom. Zaslúži si teda zodpovedný prístup.

Sylvia hovorí, že na slovenskom trhu je mnoho suvenírov a produktov, ktoré síce pôsobia ľudovo, no rozhodne nenesú originálny slovenský motív. „Istej miere balastu sa nedá ubrániť, ale u nás je to väčšinová produkcia, a to nie je dobrá vizitka ani pre krajinu, ani pre Slovákov,“ vysvetľuje.

Plechovkové pivo i extra borovička

Ústredným bodom práce dizajnérskeho dua Slovensky sú momentálne produkty a dary pre firmy a inštitúcie. Napríklad pre značku Zlatý Bažant najprv v roku 2013 vytvorili merchandising na festival Pohoda, neskôr aj kompletný firemný merchandising, rovnošatu obsluhy či limitovanú kolekciu plechovkového piva. „Vtedy to bolo odvážne a z ich strany až vizionárske,“ konštatuje s úsmevom.

Na týchto rýdzo slovenských plechovkách pracovali práve dizajnéri Slovensky. Foto: archív Slovensky

Čo sa týka navrhovania firemných darov, tak si Sylvia ihneď spomenie na spoločnosť Eset. Tá vraj mala odvahu darovať vrcholovým manažérom extra borovičku a iné špeciálne kúsky, ktoré dizajnérsky tandem Slovensky navrhol. Medzi ich klientov však patria i Anasoft, NN, Rádio Slovakia International či Cofidis. A folklórny dizajn „ušili na mieru“ i Tuli vakom či detskému oblečeniu značky Mile.

V roku 2013 i 2014 vytvorili Sylvia s Vladimírom merch pre slovenský festival Pohoda. Foto: archív Slovensky
V roku 2013 i 2014 vytvorili Sylvia s Vladimírom merch pre slovenský festival Pohoda. Foto: archív Slovensky

A čo plánujú ďalej? Momentálne na webovej stránke dua pribudla nová sekcia: blog. V nej sa chcú Sylvia s Vladimírom postupne venovať slovenskému ľudovému ornamentu a bližšie ho predstaviť ľuďom. „Tiež pracujeme na kolekcii šperkov,“ uzatvára.

Hlavné foto: Slovenský ornament na Tuli vaku (vľavo) a Sylvia Ciulisová (vpravo). Foto: archív Slovensky

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk