27. februára 2019

Personalizovaná pánska móda bola dlhé roky záležitosťou len najvyšších vrstiev obyvateľstva. Posledné roky však so silnejúcou ekonomickou situáciou, príchodom nových technológií a zvýšený záujmom mužov o módu ako takú, prenikli obleky a košele na mieru aj medzi strednú vrstvu a ich prítomnosť na trhu nikdy nebola výraznejšia.

“Už to nie je otázka stoviek eur, košele alebo oblek na mieru už zoženiete za cenu blížiacu sa cene konfekcie. Samozrejme si zákazník môže priplatiť za látku a utratiť aj 1500 eur za oblek, ale všeobecne už je šitie made-to-measure veľmi dostupné,” vysvetľuje Jakub Lohniský, CEO českej značky Le Premier, ktorá má svoju predajňu v bratislavskom Auparku.

Obleky od troch gentlemanov: Ako funguje rodinný biznis Mucskovcov

Nielen made-to-measure, teda dostupnejšia forma šitia na mieru, je však na vzostupe. O náraste záujmu hovorí aj Erik Mucska z bespoke krajčírstva Maximilián Mucska Tailors, ktoré je všeobecne považované na Slovensku za absolútnu špičku a kde teda cena až takú úlohu nezohráva.

“Zvýšený nárast za posledné roky vníma hlavne otec. Myslím, že je to ovplyvnené viacerými faktormi, ale hlavne obrovským množstvom informácií z každej strany, či už sú to rôzne pánske magazíny alebo sociálne médiá. V našom prípade sa snažíme začleniť klienta do tvorivého procesu od začiatku, takže si myslím, že páni, ak investujú určité prostriedky do svojho šatníka, očakávajú, že sa im to bude nielen dobre nosiť, ale taktiež páčiť a o tom to celé je. Musia sa stotožniť s odevom, ktorý nosia a tým pádom si ho prispôsobujú. K svojim požiadavkám,” hovorí Erik.

Rodina Mucskovcov. Foto: Mucska Tailors

V benefitoch remeselného šitia na mieru oproti konfekcii má jasno. “Samozrejme hlavným aspektom je jednoznačne pocit komfortu v danom odeve a remeselné vypracovanie obleku, proporčná harmónia vrchného a spodného odevu – myslím strihovo. Dlhovekosť v porovnaní s konfekčným odevom. Správny výber materiálu je taktiež veľmi dôležitý,” vysvetľuje.

Bespoke alebo made-to-measure?

Pri výbere obleku alebo košele na mieru je nutné vybrať si, či máte záujem o bespoke, čo je remeselné šitie na mieru “od piky”, alebo made-to-measure, kde sa vychádza z hotového strihu, ktorý sa upravuje tak, aby čo najviac zodpovedal postave zákazníka.

Po stopách otca sa vrhla do sveta pánskej módy. Šiť na mieru chce aj pre ženy

V oboch prípadoch je štandardne k dispozícii obrovské množstvo materiálov a vzorov, spojených s ďalšími možnosťami personalizácie, najväčším rozdielom je teda samotná kvalita spracovania – od čoho sa odvíja aj cena a náročnosť spracovania. Aj Lohniský si uvedomuje kvalitu, ktorú ponúka bespoke, o made-to-measure však tvrdí, že kvalita môže byť za určitých okolností viac než porovnateľná.

Foto: Unsplash/Ruthson Zimmerman

“Pokiaľ je dobrý základný strih a zákazník má priemernú konfekčnú postavu, je made-to-measure porovnateľné s bespoke, no oveľa lacnejšie a rýchlejšie,” hovorí. Na druhej strane sa však nebojí priznať, že made-to-measure má svoje limity a za istou hranicou už podľa neho nemá význam. “Myslím si, že akýkoľvek oblek made-to-measure s cenou nad 1500 eur je len vyhadzovanie peňazí. Pridanú hodnotu už nedostanete, určite nie lepšiu výrobu (tá je rovnaká pri obleku za 600 aj za 1500 eur) a lepšia látka si už zaslúži bespoke spracovanie,” priznáva.

Veľkou výhodou bespoke je,  že bez obmedzenia v podobe základného strihu sú možnosti prakticky nekonečné, preto sú okrem milovníkov vysokej pánskej módy často záležitosťou aj fajnšmekrov, milovníkov histórie a umelcov.  “Dokážeme vytvoriť oblek v štýle dvadsiatych či tridsiatych rokov až po súčasnosť a taktiež vojenské uniformy. Rozsah pri bespoku totižto nemá hraníc. Otec sa venuje remeslu už 40 rokov a počas svojej práce na oblekoch šil odevy do divadiel a dokáže vytvoriť aj rokokový kostým,” vysvetľuje Erik Mucska. Vďaka tomu už Mucskovci ušili napríklad aj koncertné fraky či uniformu z obdobia Rakúsko-Uhorska.

Trh rastie, ale masovka z neho (zrejme) nebude

Očakáva sa, že pánska móda v tempe rastu v roku 2020 prvýkrát prekoná rast trhu s dámskou módou. Tento trend je (aj) dôsledkom nástupu nových technológií, vďaka ktorému je nakupovanie oblečenia online stále jednoduchšie a made-to-measure košeľu či oblek si už dokážete nechať pripraviť v zahraničí tak, že sa návšteve kamennej prevádzky úplne vyhnete. Jednoducho sa necháte zmerať vlastnou kamerou, na základe ktorej dokáže umelá inteligencia presne vyhodnotiť miery, aké potrebujete.

Zahraničné e-commerce projekty sa predbiehajú v tom, kto dokáže ponúknuť celý proces obleku na mieru jednoduchšie. Na Slovensku trend zatiaľ taký výrazný nie je. Foto: Unsplash/Tyler Harris

Lohniský si však nemyslí, že by malo napriek tomu byť šitie na mieru raz masovkou. “Ešte v roku 2014 rástol trh s made-to-measure o 10-15 % ročne, teraz je rast v jednotkách percent. Trh sa jednoducho nasýtil,” tvrdí. Vo svojich predajniach, kde ponúka aj klasickú konfekciu, vyhráva made-to-measure v pomere približne 70 ku 30. “No s rastúcou ponukou konfekcie rastie práve konfekcia približne o 5 % ročne,” hovorí.

Bespoke šitia by sa nové technológie výrazne dotknúť nemali. Nielen preto, že bespoke si vyžaduje osobnú návštevu, ale aj preto, že popularita takéhoto šitia zrejme stojí aj na akomsi duchu starej školy, čo je niečo, čo bude istá skupina pánov vyhľadávať už vždy a kam technológie zasiahnu len veľmi ťažko.

Aký bude ďalší vývoj je pomerne nejasné. Jedno však možno povedať s určitosťou – pánska móda sa mení a zmení.

Hlavné foto: Trh s pánskou módou nikdy nebol v lepšej kondícii. Foto: Unsplash/Treddy Chen