21. marca 2018

Mucska Tailors – to sú dve generácie špičkových pánskych krajčírov z rodiny Mucskovcov, ktorých obleky dávno presiahli hranice Slovenska.

Otec Maximilián začal šiť na zákazku už v roku 1978. V roku 1990 si otvoril vlastný salón, v ktorom tvoril na objednávku elegantnú pánsku módu a divadelné kostýmy. Neskôr sa k nemu pridal syn Patrik, ktorý vyštudoval odevnú školu, no veľkú časť know-how pochytil práve od svojho otca. Škola mu totiž nedala dostatočné vedomosti na prácu s vysokou pánskou módou.

Mama dvoch detí šije a navrhuje oblečenie pre malých lapajov

Napokon doplnil dvojicu druhý syn Erik a vznikol rodinný salón v súčasnej podobe. “Otec sa dovtedy sústredil na viacero smerov – šil aj elegantnú módu, aj divadelné kostýmy. Pred 5 rokmi sme sa rozhodli, že sa budeme sústrediť na pánske obleky,” hovorí pre Forbes.sk Erik Mucska.

Kľúčové slovo nadčasovosť

Ich salón na Grösslingovej ulici v Bratislave pôsobí, ako by v ňom na jednu stranu zastavil čas, na druhú stranu máte pocit, že veci, ktoré visia na figurínach, budú v kurze aj za desiatky rokov. V zadných priestoroch salóna sa skrýva priestor, kde skupina krajčírov, vrátane otca Maximiliána a syna Patrika, precízne pripravuje jednotlivé kusy oblečenia.

Spoločným menovateľom je nadčasovosť, obleky by mali byť v kurze dlhé roky. Foto: Mucska

Práve spojenie tradičného ručného šitia a nadčasovosti je to, čo Mucskovcov charakterizuje. “Snažíme sa o to, aby sa na naše sako niekto pozrel o 40 rokov a povedal si, že je to naozaj veľmi pekne, remeselne a kvalitne ušitý odev,” povedal Erik. Na rodinný salón je hrdý, špeciálne na precíznosť, s akou sú obleky pripravované. Kompromisy tu príliš nemajú miesto.

Slováci vedia oceniť remeslo

Majú ale Slováci záujem o obleky na mieru? Predsa len, proces tvorby jedného obleku je časovo aj finančne veľmi náročná záležitosť, čomu zodpovedá aj cena. Jeden oblek pripravuje salón 6 až 8 týždňov, vyžaduje si minimálne tri skúšky a Mucskovci sa sústredia na využívanie tých najkvalitnejších materiálov.

“Záujem je väčší, Slováci majú záujem o módu. Jediné, čo im chýba, je väčšia informovanosť,” hovorí Erik. “To ale nie je ich vina, oni to nemajú odkiaľ vedieť. Chýba im tu relevantný zdroj a aj salóny by mohli byť transparentnejšie,” dodal.

Marcelov blog o jedle zaujal aj šéfkuchárov. Dnes pre nich šije zástery

“Našou cieľovkou sú ale hlavne ľudia, ktorí vedia oceniť tú remeselnú prácu, ktorí vedia oceniť kvalitu spracovania a náš estetický cit pri celom procese tvorby. Sú ľudia, ktorí na to majú, no aj tak nosia radšej konfekciu. A sú ľudia, ktorí toľko peňazí nemajú, ale sú ochotní investovať, pretože si vážia kvalitné prevedenie a spracovanie jednotlivých odevov, vidia v tom hodnotu a vedia, že ten oblek im jednoducho vydrží a budú sa v ňom cítiť pohodlne, pokojne aj celý život,” vysvetľuje Erik.

Hoci salón Mucskovcov nasleduje trendy, neváha na prianie zákazníka pripraviť aj klasické a netradičné strihy. Foto: Mucska

Mucskovci síce šijú prevažne na Slovensku, no záujem pociťujú aj zo zahraničia. “Zahraničných klientov máme najmä z Rakúska a Nemecka, šili sme už ale aj do Talianska či pre Američanov. Z Európy nás navštívili aj rôzni blogeri, napríklad prispievateľ do magazínu “Tweed“ Maximilian Mogg z Nemecka či Holandska,” hovorí.

Inovácie? V tradičnom remesle?

Ale čo bude ďalej? Predsa len, tradičné pánske krajčírstvo zdanlivo nie je niečo, kde je priestor na výraznejšie inovácie. Dá sa v tomto segmente vymyslieť ešte niečo nové? “Z môjho pohľadu prinášajú najväčšie inovácie samotní výrobcovia materiálov, inak je ten proces šitia veľmi starý a tradičný,” tvrdí. “Budeme sa preto snažiť najmä nadväzovať nové spolupráce a viac sa prezentovať v zahraničí, ako sa nám to podarilo napríklad nedávno v Berlíne,” dodal Erik.

Hlavná foto: Vľavo otec Maximilián, vzadu Patrik, vpravo Erik. Foto: Mucska tailors