14. marca 2018

Predkovia Marcela Trúchleho boli mäsiari v Békešskej Čabe, on dnes netradičným spôsobom bloguje o jedle, fotí a roky pracoval z domu. Pod svojou značkou Macek Lab začal vyrábať originálne oblečenie nielen pre ľudí pracujúcich v gastre. V jeho zástere varí napríklad uznávaný šéfkuchár Vojto Artz, Roman Kóňa či Lukáš Guzman. V ponuke však nájdete aj rondony, košele či špeciálnu tašku na nože. Väčšinu modelov si navrhuje sám, s niektorými mu pomáhajú dizajnéri či umelci. Prečo začal Marcel vyrábať vlastné oblečenie a čo je pre neho v podnikaní najdôležitejšie?

Na začiatku bol blog, ktorí začali sledovať šéfkuchári

Marcel Trúchly je vyštudovaný farmaceut, pôsobil ako lekárnik a dnes sa venuje klinickým štúdiám. Roky pracoval z domu a hovorí, že home office, ako aj všetko ostatné, má svoje pre a proti. „Pri práci z domu sa človek spozná a vycibrí si koncentráciu. Výhodou je určite väčšia sloboda v zadelení si času na prácu. Každý z nás má fázy, kedy je najproduktívnejší – niekto počas dňa, iný v noci.“ Výhodou kancelárie je naopak možnosť poradiť sa s kolegami či lepšia motivácia, keď okolo seba vidíte ostatných v pracovnom nasadení.

Marcel Truchly pri práci. Foto: Nora a Jakub

Popri práci sa venuje svojmu blogu o jedle Macek Lab, ktorý stál na počiatku výroby vlastného oblečenia a doplnkov. „Macek Lab som založil ako miesto, kde som sa chcel venovať tomu, čo ma baví a skúsiť sa priblížiť tým, ktorí ma inšpirujú – šéfkuchárom a ich umeniu,“ opisuje Marcel svoje začiatky. Nechcel mať len ďalšiu stránku s bábovkami, vždy ho zaujímali profesionáli, od ktorých sa mohol veľa naučiť. „Zrazu začali môj web sledovať profesionálni šéfkuchári a ja som sa s nimi začal stretávať a rozprávať o jedle. Bol to skvelý pocit a tieto rozhovory mi veľmi veľa dali a pomocou nich vznikajú aj návrhy,“ prezradil svoju inšpiráciu.

Dvaja Slováci vyrábajú papuče, ktoré potešia každú návštevu

Na začiatku si Marcel chcel ušiť zásteru iba pre seba, postupne však pribúdali ďalšie a ďalšie kusy: „Motivovala ma túžba niečo vytvoriť a zanechať po sebe niečo, na čo by po mne mohli byť hrdé moje deti. Rovnako ako to robili moji predkovia.“ Výhodou bolo aj to, že jeho rodina podniká so zdravotníckym oblečením. Vďaka tomu sa dostal k vysokokvalitným materiálom, čerpal skúsenosti od svojich blízkych a zároveň mohol spolupracovať s „rodinnou“ krajčírkou. Kým prvé oblečenie značky Macek Lab uzrelo svetlo sveta, trvalo to jeden a pol roka. „Dôvodom bola aj výzva robiť veci poriadne a poctivo a používať aj tomu zodpovedajúce materiály,“ hovorí o zrode prvých kusov Marcel.

Najprv inšpirácia od zákazníkov, až potom návrh

Zakladateľ Macek Labu sa rád stretáva so svojimi zákazníkmi na pive či káve, kde v príjemnej atmosfére zistí, čo potrebujú, čo sa im páči, aké funkčné prvky by oblečenie malo mať. Tieto inšpirácie mu pomáhajú získať dostatok informácií, podľa ktorých môže pripraviť návrh. Ten však ešte s nimi konzultuje a následne doladí s krajčírkou a v prípade potreby aj s kožiarom. Marcel pracuje a žije v Bratislave, krajčírka šije v Budapešti a kožiar pôsobí v Banskej Štiavnici.

Prvú zásteru si marcel vyrobil pre seba. Foto: Nora a Jakub

Až na základe týchto konzultácii pripravíme vzorové modely, ktoré postupne skúšame a dolaďujeme. Prvé kusy testovali moji kamaráti z brnenského foodtrucku Būcheck tri mesiace predtým, ako sa dostali do ponuky,“ približuje proces vzniku Marcel. Tiež zdôrazňuje, že nemá rád výrobu „z rýchlika“ a nepodceňuje ani jednu časť procesu výroby – od návrhu cez vzorky až po samotné šitie a následné fotenie. „Robotický e-shop pre mňa nie je cesta, zatiaľ to tak cítim, že je nutné sa so zákazníkom baviť o tom, čo potrebuje. Rovnako ako to vždy prebiehalo v kamenných obchodoch.“

Čo vymysleli na dnes? Manželia z mlyna pod Tatrami ponúkajú gastrozážitky

Okrem svojho stabilného tímu pracuje aj s umelcami či dizajnérmi na nových návrhoch. Napríklad na košeli Shuhai, ktorá spája prvky Ázie a severský minimalizmus, spolupracoval s odevnou značkou Ushyté. Produkty Macek Lab však nie sú určené iba pre kuchárov. „Nie je to oblečenie iba pre ľudí v gastre a v najbližšej dobe pribudnú aj nové doplnky pre iné profesie,“ načrtol Trúchly svoje ďalšie plány. Na rozširovaní ponuky pracuje celý rok a plánuje pridať produkty aj pre ďalšie profesie.

Akcie a zľavy nie sú pre neho

Jedným z najdôležitejších reklamných kanálov Macek Labu sú sociálne siete – Facebook aj Instagram si Marcel spravuje sám. „Veľa sa pýtam skúsenejších, ako čo funguje, a často si pripadám ako analfabet sociálnych sietí. Rád sa učím sám všetko, čo ma zaujme, to ma sprevádza už od detstva.“ Voči zákazníkom je vždy úprimný, a preto sa vyhýba akciám a zľavám.

Okrem záster a rondonov vyrába Macek Lab aj košele. Foto: Nora a Jakub

Zakladateľ Macek Labu sa riadi aj starými obchodníckymi pravidlami. „Dobré veci si nájdu zákazníka a značka sa vďaka spokojným zákazníkom šíri sama. Druhým pravidlom je ponúknuť pridanú hodnotu. Tretím pravidlom je komunikovať s klientmi,“ hovorí o svojich zásadách Marcel. Zdôrazňuje však aj to, že treba vedieť oddychovať a nevyhorieť – keď pár dní nič nepridáte na Facebook či Instagram, váš profil nezhorí a vy sa môžete venovať rodine či priateľom.

Podľa Marcela Trúchleho si ľudia začnú všímať značku až vtedy, keď je úspešná a darí sa jej. Aj preto si myslia, že dosiahnuť takúto métu sa dá jednoducho a rýchlo. Pritom prehliadajú, že do tohto bodu vedie dlhá cesta, pri ktorej je potrebná vytrvalosť, kopa práce a odriekanie. Čo je podľa neho úspech a ako ho dosiahnuť? „Úspech pre mňa znamená byť spokojný so sebou a svojím životom. Tak ako vo všetkom treba byť trpezlivý, hlavne ak začínate od nuly,“ uzatvára Marcel z Macek Labu.

Hlavná foto: Nora a Jakub