3. marca 2018

Narodili sa na Slovensku, spoznali v Amerike, podnikajú v Prahe a vyrábajú papuče. Vďaka crowdfundingovej kampani nakúpili vlastné šijacie stroje a spustili revolúciu na česko-slovenskom trhu. Funkčný, často nudný dizajn papúč nahradili žiarivými farbami a hravými vzormi. Do ich ponuky neskôr pribudli dizajnové trenírky a v súčasnosti chystajú spustiť výrobu ponožiek.

Miroslava Buvalič a Tomáš Kaliarik založili značku Slippsy, ktorá zlepší deň každej návšteve. Prečo si zvolili nákladnejší spôsob výroby a ako im pomohla Liberecká univerzita pri vylepšení papúč?

Nakúpili šijacie stroje a papuče si vyrábali sami

Miroslava Buvalič a Tomáš Kaliarik sa s nápadom vyrábať dizajnové papuče pohrávali dlhšie. S premenou sna na skutočnosť im pomohla hlavne úspešná crowdfundingová kampaň v roku 2016. Vďaka nej získali prostriedky na nákup šijacích strojov. „Doplnili sme vybavenie dielne a 4 mesiace po kampani sme už balili prvé výrobky pre tých, ktorí nás v nej podporili,“ spomína Tomáš na najdôležitejší impulz v podnikaní.

Miroslava Buvalič a Tomáš Kaliarik. Foto: archív Tomáš Kaliarik

Pre Slippsy sa rozhodli založiť vlastnú dielňu preto, lebo nenašli vhodného výrobcu. Po tisícoch vyrobených párov papúč však podnikatelia zistili, že je výhodnejšie zveriť šitie externej firme. „Fyzicky dohliadať na výrobu a organizovať vlastnú krajčírsku dielňu je podnikanie samo o sebe,“ vysvetľuje svoje rozhodnutie zakladateľ značky. Výrobu však nepresunuli do zahraničia, ako býva častým javom pri optimalizácii – Slippsy šijú v slovenskej krajčírskej dielni.

Mama dvoch detí šije a navrhuje oblečenie pre malých lapajov

Základným materiálom na výrobu papúč Slippsy je bavlna vyprodukovaná v EÚ, ktorú spracujú, ošetria a potlačia vlastným dizajnom v tlačiarni. Hoci ide o nákladnejší spôsob, značka vďaka nemu získala skvelú možnosť odlíšiť sa od konkurencie. Tomáš Kaliarik prezradil, že v týchto dňoch pripravujú nové vzory pre leto aj zimu 2018: „Pri ich tvorbe sme spojili sily s veľmi šikovnou slovenskou umelkyňou a tatérkou Elisé Jurkovič, ktorá pre nás navrhuje 5 nových rôznorodých dizajnov.“

Zvýšiť kvalitu pomáhala aj Liberecká univerzita

Mladí podnikatelia si uvedomujú, že uspieť na trhu im pomáha aj neustále posúvanie značky vpred. Aj to je dôvod, prečo v roku 2017 pribudol do ich sortimentu nový výrobok: „Trenírky zaznamenali veľký úspech, a preto sme sa rozhodli ich výrobu rozšíriť.“ Tomáš prezradil, že do ponuky chcú pridať aj ďalší kúsok – ponožky považuje za ideálny doplnok k papučiam. Okrem toho sa pripravujú zabojovať tiež o menších zákazníkov: „Chystáme aj trenírky pre deti od troch rokov, ktoré budú vo vybraných dizajnoch dostupné v druhej polovici roka 2018.“

Hravý dizajn typický pre papuče Slippsy. Foto: archív Tomáš Kaliarik

Internetový obchod Slippsy sa od začiatku snažil zabojovať o medzinárodného zákazníka. Po dvoch rokoch sa však podnikatelia rozhodli stratégiu mierne upraviť. „Naše výrobky odosielame aj do iných krajín, no postupom času sme zistili, že je efektívnejšie sústrediť sa na rozvoj a rast v rámci Slovenska a Česka,“ vysvetľuje Kaliarik dôvody. Zároveň však dodal, že keď sa im tento cieľ podarí splniť, začnú budovať povedomie o značke aj v ďalších krajinách.

Zlaté drevené lyže. Dizajn bratov Devečkovcov zabodoval

Inovácie sú pre každú značku dôležitou investíciou a uvedomujú si to aj v Slippsy. Práve to bol dôvod k spolupráci s Libereckou univerzitou. Hoci bavlna na spodnú časť papúč bola kvalitná, v niektorých prípadoch sa zodrala prirýchlo. „Na textilnej fakulte Libereckej univerzity sme preto testovali takzvané Martindale hodnoty tkanín, aby sme životnosť produktu zvýšili a vymenili materiál za oderuvzdornejší,“ prezradil Tomáš Kaliarik detaily o spolupráci na akademickej pôde.

K úspechu vedie neustála vytrvalosť a pracovitosť

Zakladatelia Slippsy sú dvaja, zatiaľ sa však podľa vlastných slov nedostali do žiadnej patovej situácie. Sú dobrí kamaráti a poznajú sa roky, aj preto dokážu riešiť problémy konštruktívnou diskusiou. „Obaja si totiž uvedomujeme, že konfliktné a emotívne správanie do podnikania nepatrí a bránilo by efektívnemu napredovaniu,“ vysvetľuje Tomáš, prečo sa v biznise vyplatí zachovať si chladnú hlavu.

K trenírkam čoskoro pribudnú aj ponožky. Foto: archív Tomáš Kaliarik

Kontinuálna vytrvalosť a pracovitosť sú jediným kľúčom k úspechu. To platí od začiatku a bude platiť aj naďalej,“ vysvetľuje zakladateľ Slippsy svoju podnikateľskú filozofiu. Tomáš tvrdí, že v biznise je pre neho jednou z najdôležitejších zásad „dvakrát meraj a raz rež“. Vo firme, ktorá ročne spotrebuje tisíce metrov látky, je dvojnásobne dôležité riadiť sa týmto pravidlom. „Človek by si mal byť v prvom rade istý, že ak sa ide pustiť do podnikania – začať od nuly niečo vymýšľať a budovať – musí byť pripravený odovzdať svoje maximum.“

Aká budúcnosť čaká na slovenskom trhu dizajnové produkty? Podľa Tomáša si lokálni výrobcovia a značky budú svoju pozíciu na našom trhu neustále upevňovať. „Ľudia dnes stále viac kladú dôraz nie len na funkčnú formu výrobkov, ale aj na ich dizajn, pôvod, originalitu a v neposlednom rade kvalitu.“ Papuče Slippsy sú výborným príkladom, že aj obyčajný produkt dennej potreby sa môže stať žiadaným výrobkom, keď k jeho výrobe pristúpite originálne.

Hlavná foto: archív Tomáš Kaliarik