22. marca 2019

Michaela Prekopová bola právnička, keď sa rozhodla so svojím manželom, výtvarníkom, Pavlom vytvoriť značku oblečenia Primát. Využívajú oblečenie ako maliarske plátno, cez ktoré umelci komunikujú s jeho nositeľom. Namiesto tradičného e-shopu sa rozhodli manželia ísť náročnou cestou osobného kontaktu so zákazníkmi a pravidelne absolvujú workshopy, na ktorých si záujemcovia môžu vytvoriť vlastný motív.

Michaela vedela, že nechce ďalej ísť „zdedenou“ cestou právnickej kariéry. Túžila sa viac priblížiť k umeniu. „Žila som v prostredí umelcov a fascinovalo ma, aké rôznorodé tvorivé prístupy používajú.  Navyše to, čo riešia, má reálny výsledok. Sledujú, čo sa deje v našej spoločnosti a reagujú na to,“ vraví Michaela Prekopová.

Rozhodnutie vytvoriť vlastnú značku oblečenia bolo vraj skôr výsledkom viacerých náhod. Najskôr pomáhala kamarátovi s e-shopom jednej detskej značky. Vtedy pochopila, že mať bežný online obchod s oblečením nestačí. „Začala som uvažovať, čo robiť inak, aby som stránku pomohla rozbehnúť a vtedy som zistila, že nechcem nič naprávať a dostala som nápad, že chcem pracovať s obrazom cez oblečenie,“ spomína podnikateľka z Trenčianskych Teplíc, ktorá sa do biznisu pustila spolu so svojím manželom Pavlom Prekopom koncom roka 2014.

Pavol Prekop pri výrobe trička Primát. Foto: Primát

Ťažké začiatky s plnou hlavou ideálov

„Od začiatku sme mali plán, že budeme spolupracovať s výtvarníkmi, ktorí sú nám blízki. Musí to byť človek, ktorý má nejaký názor, stojí si za ním a nebojí sa ho prezentovať,“ hovorí Michaela, ktorá má v rodinnej firme na starosti komunikáciu s dodávateľmi, zákazníkmi a marketing.  Paľo sa venuje výrobe a prináša tvorivé nápady. „Keď sme to vymysleli, tak prišiel pocit, že je to presne to pravé, čo chceme robiť. Nemali sme vôbec žiadne financie, skúsenosti s oblečením a vôbec sme nevedeli, kam budeme smerovať naše oblečenie,“ priznáva.

Ich suveníry pravdepodobne poznáte i vy. Rodinnú firmu nezničila ani čínska konkurencia

Primát vznikol s poslaním stať sa akýmsi medzistupňom medzi umením a jeho prijímateľmi.  „Chceli sme výtvarníkom pomáhať dostávať ich prácu k laickému publiku, ktoré bežne nechodí do galérie. A hravo ich oboznamovať s ich prácou,“ vysvetľuje pôvodný zámer Michaela. Prvotne chceli už hotové tričká kupovať s tým, že by ich sami potláčali. Napokon si povedali, že Trenčín je predsa mestom módy a verili, že nemôže byť problém nájsť dielňu, ktorá bude s radosťou šiť ich oblečenie. Opak bol však pravdou.

„Ono ich nie je úplne málo, ale problém bol v tom, že sme veľmi pedantní na kvalitu a bolo to ťažké. Vtedy som pochopila, že na Slovensku akoby stačila 50-percentná kvalita, alebo, že stačí to urobiť tak naoko, že spotrebiteľ si to nevšimne. S tým som mala veľký problém. Takže teraz máme štvrtú dielňu a sme spokojní,“ vraví Michaela Prekopová. Na výber dielne mali okrem kvality aj ďalšie požiadavky. „Musela byť v našom okolí, musí to byť menšia dielňa, nie veľká fabrika, ktorá chŕli kvantum oblečenia. Takže pracujeme s opakom toho, ako fungujú veľké značky. Omnoho viac nám záleží na kvalite ako na kvantite a každý, kto sa podieľa na výrobe nášho oblečenia, musí byť spokojný s finančným ohodnotením za svoju prácu. Zo začiatku to teda bolo náročnejšie.“

Uprednosňujú osobný kontakt so zákazníkom. Možno ich stretnúť aj na festivaloch ako Pohoda či Grape. Foto: Primát

Eko voľba z estetických dôvodov

Keď už vedeli, s čím budú podnikať, začali uvažovať nad látkou. Ich prvé kroky viedli na výstavu do Mníchova, kde ich čakala záplava materiálov. „Chodili sme po tých veľkých halách a vôbec sme netušili, podľa čoho si máme vybrať. Tak sme sa zamysleli, že toto asi nie je cesta pre nás, omakávať látky a zjednávať ceny,“ vraví s úsmevom Michaela.

Založili slow fashion obchod. Majú v ňom dizajnové kúsky od Slovákov

Rozhodli sa teda, že si dajú látku vyrobiť na mieru. Vyniknúť medzi konkurenciou im pomohlo používanie nefarbenej prírodnej bavlny, ktorú pre nich tkajú v českom Vsetíne. Za rozhodnutím uberať sa ekologickou cestou využitia nefarbenej látky pritom stáli aj estetické dôvody. Záležalo im na tom, aby ich oblečenie verne pripomínalo maliarske plátno. „Pre nás je dôležité, aby kvalita oblečenia bola čo najvyššia, nie je to však priorita ale samozrejmosť. Hlavné je to, čo je na ňom prezentované. Nemáme inú farbu oblečenia, tak sa ľudia omnoho viac sústredia na obraz, motív.“

Oblečenie značky Primát slúži aj ako komunikačný nástroj. Foto: Primát

Ich cieľom je poukázať na iný spôsob života, myslenia bez materiálneho zaslepenia a s pridanou hodnotou. „Treba sa viac zaujímať o spoločnosť, o to, ako žijeme a ako by sme mohli veci okolo seba viac ovplyvniť, “ zdôrazňuje Michaela. „Sme veľmi názorovo vyhranení a výroba toho oblečenia pre nás nie je len o oblečení, ale aj o zdieľaní myšlienok a podporovaní sa navzájom. Vnímame ho ako nosič a prostriedok na komunikáciu,“ dodáva.

Ručne a osobne

Oblečenie potláčajú ručnou sieťotlačou, ale využívajú tiež techniky ako linoryt a stencil. Práve ručná výroba podčiarkuje hodnotu výrobku, pričom každý kus je originál. Čas výroby závisí od náročnosti vzoru a množstva použitých farieb. Medzi ich spokojných zákazníkov patrí aj knižné vydavateľstvo Absynt, ktoré oslovilo Primát na spoluprácu pri výrobe darčekov pre ich minuloročnú crowdfundingovú kampaň.

Primát vyrobili tričká pre knižné vydavateľstvo Absynt. Foto: Primát

Sú jednou z mála značiek, ktorá sa rozhodla rozbehnúť biznis bez e-shopu. Súčasťou filozofie ich značky je aj osobný prístup a oboznamovanie ľudí s hodnotou ich produktu. „Minulý rok sme od mája do októbra boli každý víkend niekde, možno bez štyroch víkendov. Je to náročné, ale je to pre nás najlepší spôsob marketingu,“ vraví Michaela Prekopová, pre ktorú je veľmi dôležité, aby zákazníci poznali aj ich príbeh a filozofiu. Po takmer piatich rokoch fungovania značky Primát však už cíti nutnosť e-shop vytvoriť, pričom je momentálne v procese výroby a verí, že na jar sa im ho podarí spustiť.

Značka Primát tvorí tričká s názorom. Foto: Primát
Hlavné foto: Michaela Prekopová sa vzdala právnickej kariéry a rozhodla sa ísť vlastnou cestou podnikania. Spolu s manželom založili značku oblečenia Primát. Foto: Primát