Do vlastného biznisu sa pustili ešte ako stredoškoláci počas štúdia na Gymnáziu Golianova v Nitre. Trojica odštartovala vlastnú značku dizajnových ponožiek Ponsh po tom, ako prvú sériu ponožiek vypredali cez veľkú prestávku. Začínali s približne 500 eurami, teraz plánujú svoj produkt ponúkať i v kamenných predajniach.
S nápadom vyrábať dizajnové ponožky prišli v mladom veku. Martin Fekete mal vtedy 18 rokov a Filip Čermák s Jaroslavom Ďurfinom len 17. Vek ich však neodradil, naopak, tvrdohlavo išli za svojím cieľom. Voľný čas preto využili inak, ako ich rovesníci. A presne tento postoj ich priviedol na slovenský trh.
Značku odštartovali cez veľkú prestávku
Celý tento ponožkový nápad vznikol ešte počas ich stredoškolských čias v roku 2015. Martin Fekete, Filip Čermák a Jaroslav Ďurfina boli členmi žiackej školskej rady, a chceli pre svoje gymnázium pripraviť vlastný merch. Ich predstavy ale nezahŕňali niečo také klasické, ako sú tričká alebo mikiny. Rozhodli sa pre ponožky, vďaka ktorým by ich spolužiaci hrdo reprezentovali školu.
„Keď sme videli, ako sa všetkých 150 párov predalo za jednu veľkú prestávku, povedali sme si, že to chceme skúsiť vo väčšom, a začať niečo svoje,“ hovorí Martin Fekete pre Forbes.sk. Za názvom Ponsh pritom nemáme hľadať nič extra – ponožky, ponoshky, ponshky, jednoducho Ponsh.
Motivuje ľudí ekologickými kefkami. Podnikať začal so 40 kusmi
Na biznis sa pozerajú odvážne, no s rozvahou. „Veľa ľudí si myslí, že založiť firmu je to najťažšie. Opak je ale pravdou. Dnes dokážete začať z minúty na minútu. Otvoríte si živnosť, spravíte web, eshop, pripravíte produkt a môžete predávať. Podnikanie nebolo nikdy ľahšie ako dnes,“ hovorí Filip Čermák.
Podľa tejto trojice najťažšie je udržať sa, pokračovať a neustále sa zlepšovať. Ľuďom totiž musíte ukázať, že ste lepší ako konkurencia. Čo sa týka prvotných ohlasov na značku Ponsh, tie boli pozitívne, no našli sa i takí ľudia, ktorí samotnú myšlienku predávania dizajnových ponožiek nechápali.
Ako to už pri rozbehu biznisu býva, tak ani Martina, Filipa a Jaroslava neobišli počiatočné investície. V ich prípade išlo o sumu 400 – 500 eur, ktoré museli investovať prevažne do výroby produktov. „Peniaze boli našetrené z polievačiek, brigád a zo všetkých možných zdrojov, ktoré študenti mávajú,“ upresňuje s úsmevom Jaroslav Ďurfina. Eshop si vytvorili sami, bez toho, aby mali s tvorbou webu predchádzajúce skúsenosti. Stačili im viac-menej internetové tutoriály.
Kľúčovým faktorom je pre nich merateľnosť
Začiatky značky Ponsh označujú Martin, Filip a Jaroslav svorne za lineárne. Dôvodom bol nízky rozpočet. Dnes však zažívajú veľké skoky, za ktoré vďačia napredávanejším dizajnom, ako i spoluprácam s firmami a influencermi. Ponsh ste tak mohli vidieť napríklad u youtuberky Patry Bene, kúzelníka Magic Miracles alebo blogerky Nory Kákošovej.
Od prvého momentu od založenia firmy si trojica rozdelila úlohy. Martin rieši výrobu nových vzorov, vybavuje objednávky a odpisuje na emaily, Filip sa stará o webovú stránku a Jaroslav má na starosti marketing a komunikáciu so zákazníkmi cez sociálne siete. Do tímu však nabrali i dievčatá, ktoré im robia fotografie, a nechýbajú ani grafici.
Klobúky s názorom zabrali. Modely mladej Slovenky nosia hviezdy internetu
Na eshope Ponsh medzi zákazníkmi vedie ľudová tematika. „Ak ale ponúkame Ponshky na rôznych akciách, tak je predaj rozdelený veľmi rovnomerne medzi všetky dizajny,“ hovorí Martin Fekete.
Výroba jednotlivých dizajnov prebieha tak, že každý z návrhov sa začína nápadom a prvotnými náčrtmi. Náčrty rozpošle trojica medzi svojich kamarátov a známych, od ktorých zbiera spätnú väzbu. Víťazný dizajn je následne potrebné prekresliť do softvéru, ktorý spolupracuje priamo so strojmi na výrobu ponožiek. A tak vznikne vzorka Ponsh, ktorá je podrobená testovaniu. „Ak prejde všetkými „záťažovými testami“, spustíme výrobu vo veľkom a predávame,“ hovorí Filip Čermák.
A čo pokladá trojica v biznise za najdôležitejšie? Každý predsa pozná tú počiatočnú motiváciu a chuť urobiť niečo nové. Tá však časom opadne, a vtedy si podľa Martina, Filipa a Jaroslava treba nastaviť merateľný cieľ a deadline. „Merateľnosť je kľúčový faktor, na základe ktorého sa dá determinovať, akým smerom sa biznis uberá,“ dodáva Jaroslav Ďurfina. Za devízy v podnikaní však považujú tiež inovácie i ochotu nachádzať nové riešenia problémov.
Rovesníkom radia, aby sa biznisu nebáli
Všetci traja sú od septembra vysokoškolskými študentmi, takže Ponsh riadia i budú riadiť popri štúdiu. Väčšinu získaných a zarobených peňazí aktuálne nechávajú v značke, hlavne preto, lebo veľkosť kapitálu podľa nich ovplyvňuje možnosti, do ktorých sa môžu pustiť, a tým i nepriamo všetko nové, čo sa môžu naučiť.
Recyklujú originálne. Značka Umelohmotné dáva plastovému odpadu druhú šancu
Jednou z ich aktuálnych priorít je rozšíriť predaj ponožiek do kamenných predajní, aby sa dostali bližšie k zákazníkom. Tiež majú rozbehnutých niekoľko spoluprác, ktoré zaujmú širšie publikum, no o tých viac neprezradili. Zhodujú sa ale na tom, že sa chcú držať výroby ponožiek, ktoré budú okrem „dizajnovej vychytávky“ i nosičmi určitej myšlienky.
Na záver majú zakladatelia značky Ponsh i radu pre ďalších mladých ľudí, ktorí by sa chceli pustiť do vlastného biznisu. „Ak máte nápad, ktorému veríte, určite sa do neho pustite. Keď ste mladí, máte veľa času (aj keď to tak možno necítite) a žiadne záväzky. Najhoršie, čo sa môže stať je, že biznis neuspeje, no vy si stále odnesiete množstvo skúseností a kontaktov, ktoré by vám škola nikdy nedala,“ uzatvárajú spoločne.
Hlavná foto: Z ľavej strany – Filip Čermák, Martin Fekete a Jaroslav Ďurfina. Foto: Nina Škarbalová