Kamaráti Šimon Horna a Lukáš Adámek spolu kráčajú po ceste, akú veľa ľudí nepozná. Sú medzi nami totiž takí, ktorých nezaujíma, čo sa dnes deje s použitým plastovým odpadom a aký vplyv má naše konanie na životné prostredie. A už vôbec nie to, čo tu ďalším generáciám po nás zostane.
Slovenská značka Umelohmotné sa snaží planéte, ktorú obývame, pomôcť a ukazuje nám, že ak človek naozaj chce, tak toho dokáže veľa. Nepotrebujete predsa milióny, ak máte šikovné ruky a miliónový nápad.
Značke dali zelenú na pive
Ešte v roku 2016 kolovalo sociálnymi sieťami video o recyklácii plastov, ktoré vytvoril holandský dizajnér Dave Hakkens. Popisoval v ňom, ako sa dá tento proces vykonávať doma, a to za pomoci vlastnoručne vyrobených strojov.
Ako zubné kefky a sviečky učia Slovákov recyklovať. Doma, v škole aj kancelárii
„Zapáčila sa mi táto idea precious plastic, pretože spája kreativitu a reálnu pomoc planéte. Jednoducho ideálny koníček,“ hovorí o začiatkoch značky Šimon. S podobným projektom chcel začať na Slovensku, a preto počas stretnutia na pive oslovil kamaráta Lukáša Adámeka. Túto dvojicu, ktorá sa pozná už 23 rokov, vždy technické projekty bavili. A tak dali značke ihneď zelenú.
Pod značkou Umelohmotné sa ukrývajú dekoračné predmety. Foto: Umelohmotné
Prvým krokom, ktorý spolu duo muselo absolvovať, bolo zostrojenie vlastných strojov na výrobu produktov. Trvalo im to približne dva mesiace. Následne mali voľné ruky a mohli začať experimentovať. Skúšali rôzne druhy plastov a provizórne formy, až kým sa dopracovali k výrobe.
Vtedy začali premýšľať o názve značky a chceli jej dať výstižný slovenský názov. Lukáš Adámek konštatuje, že nakoniec stavili na výraz označujúci plasty, ktorý poznali ešte z detských čias. Umelá hmota. Umelohmotné.
Šikovné ruky im ušetrili peniaze
„Keď sa nám podarilo vyrobiť prvé schopne vyzerajúce misky, kvetináče, poháriky a hodiny, skúsili sme sa prihlásiť na malý trh v Nitre. Veľa sme toho nepredali, ale aspoň sme si zaplatili cestu a obed,“ hovorí pre Forbes.sk Šimon Horna. To ale dvojicu neodradilo, práve naopak. Motivovalo ich to vylepšiť spôsob predaja.
Kompostér s dážďovkami na pracovisku? Zredukujte odpad v kancelárii vďaka 4 tipom
Na ďalšie trhy si preto so sebou priniesli doma vyrobený regál i vlastné stroje, aby ich ľudia mohli na mieste vyskúšať. Nezabudli ani na dôležitú súčasť ich predajov – plánik výroby. Podľa tejto dvojice príbeh totiž vždy lepšie predáva.
Z plastového odpadu dokážu vyrobiť i hodiny. Foto: Umelohmotné
Ak je reč o počiatočných investíciách, ktoré duo značky Umelohmotné potrebovalo na jej rozbehnutie, tak sa zhodujú, že do nápadu investovali niečo okolo 500 eur. „Samozrejme, celý projekt bolo možné rozbehnúť s takým nízkym kapitálom pre to, že čo sa dalo, sme robili sami doma,“ hovorí Lukáš.
Ako ihneď dodáva Šimon, dôležitým je pre celú značku i upcycling. V začiatkoch napríklad na stavbu strojov použili starú elektrickú rúru, ktorá sa váľala u suseda na dvore. Myšlienka „znovupoužívania“ sa tak nesie celým projektom a nie len výslednými produktami.
Museli sa prehrabávať i v košoch
Dvojica sa pohrávala i s myšlienkou recyklovať hliník alebo papier. Plastu je podľa nich ale stále veľmi veľa. Pri práci s týmto materiálom nachádzajú i jeho svetlé stránky. Výhodami sú podľa Lukáša jeho fyzikálne vlastnosti a farebnosť. Vďaka tomu dokážu vytvárať na svojich produktoch vzory.
Okrem doplnkov do domácnosti sa dvojica pustila i do výroby doplnkov, ktoré sa dajú nosiť. Foto: Umelohmotné
Predmety pre značku vyrábajú primárne z dvoch druhov plastov. Ide o HDPE, teda polyetylén s vysokou hustotou, a PP, teda polypropylén. Pokiaľ vám tieto názvy nič nehovoria a myslíte si, že ste s nimi ešte nikdy neprišli do kontaktu, tak sa mýlite. Bežne ich totiž môžeme nájsť v každej domácnosti. Sú to napríklad obaly zo šampónov, aviváží, jogurtov, ale i kvetináče a zubné kefky. Nie je toho málo.
Šimon a Lukáš svojich fanúšikov na sociálnych sieťach dokonca požiadali, aby im na trhy pokojne nosili použité plasty alebo ich kontaktovali cez email. Aktuálne majú tohto plastového odpadu toľko, že nový prijímajú len zriedkavo. „Na začiatku to bolo ale celkom naopak a pri testovaní sme sa ocitli i pri smetných košoch,“ smeje sa Šimon.
Stroje si vyrobili sami. Foto: Umelohmotné
Na výrobu potrebujú okrem plastov i dva druhy strojov. Prvý slúži na prvotné spracovanie odpadu, a teda šrotuje ho na drvinu. V tejto fáze procesu pracujú s jednoduchým šrotovníkom, ktorý poháňa starý motor z miešačky.
V ďalšej fáze, ktorou je topenie plastovej drviny a jej formovanie, využívajú dva stroje. „Upravená elektrická rúra má v sebe zabudovaný zdvihák na auto s plošinou, ktorá stláča roztopený plast vo forme do želaného tvaru. Vodárenskú rúrku sme prerobili na veľkú vyhrievanú striekačku plastu. Za jej pomoci vstrekujeme horúci plast do foriem, kde okamžite chladne a nemusíme ho chladiť ako v prvom prípade,“ hovorí Šimon.
Deky nazvali po slávnych psoch. Ale značkou vzdávajú hold Liptovu
Okrem toho ešte, samozrejme, používajú vlastné ruky, keďže mnoho výrobkov je po procese potrebné opracovať. Pri motýlikoch sa dokonca kamaráti dali i na šitie.
Planétu nezachráni len recyklácia
Zákazníci na trhoch najčastejšie siahajú po recyklovaných kvetináčoch, po nich nasledujú misky a nástenné hodiny. „Celkovo sa nám potvrdilo, že výrobky, s ktorými sme začali, sú u ľudí najpopulárnejšie,“ hovorí Lukáš Adámek.
Obaja sa zhodujú, že v biznise je dôležité robiť to, čo ich baví. Šimon tvrdí, že kladú dôraz i na to, čo svojou prácou dajú ostatným. Značka Umelohmotné podľa neho nezachráni planétu samotnou recykláciou, no ide hlavne o vzdelávanie. Ľudia si vďaka tomu môžu uvedomiť význam rozumného nakladania s odpadom. Lukáš dopĺňa, že za úspechom ich projektu stojí kombinácia dizajnu, myšlienka recyklácie a príbeh výroby v domácom prostredí.
Plasty dostávajú druhú šancu. Foto: Umelohmotné
Do budúcnosti chystajú ďalšie veci. Pohrávajú sa s myšlienkou zriadiť v Bratislave v rámci coworkingového priestoru dielňu, kde by fungovala výroba a ľudia by si tam v rámci workshopov mohli skúsiť vyrobiť vlastný produkt. Rozmýšľali dokonca tiež o mobilnom priestore v lodnom kontajneri, aký má i Dave Hakkens. Vlastný priestor (ideálne v slovenskej metropole) potrebujú ako soľ, celá výroba totiž zatiaľ prebieha v garáži u Adámkovcov, ktorá sa nachádza v lokalite Stará Turá.
https://www.instagram.com/p/BXaics6n7i4/?hl=sk&taken-by=umelohmotne
Hlavná foto: Šimon Horna (vľavo) a Lukáš Adámek (vpravo). Zdroj: Umelohmotné