Čoraz viac si ľudstvo uvedomuje, že plasty na našu planétu nepatria. Dobre to vie i Patrik Jakš, ktorý založil značku Mobake, a stavil na prírodné materiály. Kefky s motivačnými citátmi a slamky na pitie preto vyrába z bambusu.
Patrikov biznis koncept je jednoduchý. Hovorí, že človek môže buď to sedieť a sťažovať sa na všetko okolo, alebo za seba preberie zodpovednosť, uverí vo svoje kvality a bude ich neustále rozvíjať. On si vybral druhú možnosť, ktorá ho priviedla k vlastnej značke.
Bambusové kefky, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. Foto: archív Patrik Jakš
Nechcel, aby mu šéfoval niekto iný
K vzniku značky Mobake prispel najmä Patrikov dobrý vzťah k prírode a všetkému živému. O tom, čomu by sa mohol venovať v budúcnosti, premýšľal už počas štúdia na strednej škole. „Chcel som byť vždy sám sebe šéfom. Nevedel som si predstaviť, že by niekto nado mnou celý život stál a hovoril mi, čo a kedy mám robiť,“ hovorí Patrik Jakš.
Bezdomovci miesto žobrania predávajú kávu. Za to dostanú domov
Jeho prvé pokusy o samostatné podnikanie uskutočnil počas štúdia na vysokej škole. Skúsil to najskôr v malom. Objednal okolo 40 kusov kefiek, a keď videl, že medzi jeho známymi zožali úspech, tak sa do svojho nápadu poriadne „zahryzol“. Ako vraví, v pozadí všetkého musí byť vždy intenzívna práca na sebe, vzdelávanie sa a rozvíjanie svojich kvalít. A presne to tvorí jeden z pilierov motivačných kefiek.
Patrikov biznis je minimalistický. Stavil totiž len na tieto produkty. Foto: archív Patrik Jakš
Prvá objednávka ho stála 2-tisíc eur, niekoľko stoviek tiež musel investovať do vytvorenia eshopu a musel si splniť i finančné náležitosti voči štátu. Patrik prezrádza, to boli počiatočné investície na poriadny štart značky Mobake.
Ako zubné kefky a sviečky učia Slovákov recyklovať. Doma, v škole aj kancelárii
Na to, aby išlo v Mobake všetko tak, ako má, sa však podieľajú traja. Netvoria jednu firmu, no ako Patrik hovorí, bez absencie ktoréhokoľvek z nich by celý koncept nefungoval. Kým on všetko riadi, Martin Bajtoš sa stará o web a Ján Jakubec gravíruje do kefiek.
Korením biznisu je motivácia
V Mobake sa snúbila jedinečnosť, šetrnosť k životnému prostrediu a radosť z produktu. „Veď čo je viac spojené so žiarivým úsmevom, ako zubná kefka,“ pýta sa Patrik. Značka sa zameriava na výrobu produktov z Moso Bambusu. Dôležité je pre nich dodržať to, aby produkty neobsahovali žiadne lepidlá, nátery a boli zabalené len do recyklovaného papiera.
Najpredávanejšie sú jemné zubné kefky s českými a slovenskými citátmi. V posledných mesiacoch ale obohatili ponuku aj o bambusové slamky. „Na Slovensku sa konečne ľudia prebudili a začínajú riešiť problematiku nadbytočných obalov, hlavne tých plastových,“ hovorí Patrik Jakš.
V Mobake je základom motivácia. Foto: archív Patrik Jakš
V tomto biznise je predaj najsilnejší pred Vianocami a po nich a cez letnú sezónu. Všetko ale záleží na aktivite členov tímu. Boli mesiace, keď predali sto produktov a tiež také, keď ich predali tisíc.
A prečo sa korením tohto biznisu stali motivačné citáty? Patrik si myslí, že ľudia radi vyhľadávajú takúto formu povzbudenia. „Motivácia má tú výhodu, že je nezávislá od veku, pohlavia a povolania. Každý, kto sa chce posúvať vpred alebo potrebuje prekonať ťažkú životnú situáciu, ju potrebuje,“ tvrdí.
Tú najväčšiu motiváciu síce nosíme v sebe, a pomáha nám rásť bez ohľadu na vonkajšie okolnosti, no ak absentuje, tak ju človek značne vyhľadávať vo svojom okolí. A presne tu nastupuje značka Mobake.
Popularite sa tešia i tieto slamky. Foto: archív Patrik Jakš
Zvolené citáty sú späté s tým, čomu Patrik verí a o čom si myslí, že je všeobecne platné. Vyberal preto také frázy, ktoré dokážu ľuďom pripomínať ich sny. „Ak si správne definujeme ciele a veríme v ne, stačí aj taká drobnosť, ako je citát na kefke, aby nám pripomenula, že je to možné,“ dopĺňa zakladateľ Mobake.
Spolupráce sú spontánna záležitosť
Motivačné bambusové kefky sa cez distribučnú sieť tešia obľube na Slovensku i v Česku. V rámci spontánnych spoluprác si v Mobake napríklad nechala vygravírovať kefky pre seba i svoj eshop slovenská skupina Smola a Hrušky. Tieto ekologické kúsky ale nájdete i u tanečníka Norberta Grofčíka, experta na osobnostný rozvoj Andyho Winsona alebo u blogerky Daniely Slávik.
Patrik Jakš má s Mobake veľa plánov. Najbližšie mesiace preto značku čakajú organizačné zmeny, redizajn loga i nadviazanie nových spoluprác. Naďalej ju ale bude viesť smerom k čistejšej planéte a konceptu „zero waste“. A nezabudol dodať, že chce pracovať na dobrom marketingu, aktivite na sociálnych sieťach a na platforme YouTube.
https://www.instagram.com/p/BNZePfDjadT/?taken-by=mobake.kefky
Hlavná foto: Zakladateľ značky Patrik Jakš. Zdroj: archív Patrik Jakš